Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är det nÃ¥gon som är intresserad av foto under byggnationen?.  (läst 44939 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Hej.

Som tråden låter så undrar jag om det är någon som är intresserad av foton under ihopsättning av sol/vacuum-luft/vatten-värmepumps- anläggningen.


Jag har tänkt att fota färdig anläggning och ställa upp. Men om det kan hjälpa någon med tips o trick så gärna för mig (i mån av tid och uppladdning går här).
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
Alltid intressant med foton av denna sort  Thumbsup
« Senast ändrad: 06 november 2007, 10:43:28 av citactiva »
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
FOTA FOTA FOTA, sånt är kanon Thumbsup
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
Har PÃ¥ven en lustig hatt?  :)

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
Gratis album för bilder hittar du här.
http://picasaweb.google.com

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Nu har jag tagit lite bilder, nu ska bara skrotet in i databurken.


Jag hatar allt sÃ¥nt här i teknikens tidevarv.     :D ::)





Här har då vi den beryktade Tyska förkrigsmodellen byggd av delar som blev över efter smällen i Tjernobyl/Ingalina = Alltså en Airwell.
« Senast ändrad: 08 november 2007, 18:24:19 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Beryktade Batteriavdelningen. 2x750l, en master en slav. 22x15 kamrör solslinga. 22x9 kamflänsrör förvärmning varmvatten, 22x15 kamflänsrör toppvärmning varmvatten.

Isolerade i botten med frigolit, runt om med 9cm poluretan.


Ni ser även kulvertröret komma in genom husväggen längst ner till vänster.




« Senast ändrad: 08 november 2007, 16:15:35 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Pumpstationen till solfångarna. 30l. exp. kärl pg.a i fall jag vill öka på med två paneler till sedan.
« Senast ändrad: 08 november 2007, 16:16:19 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Öppna utedelen i toppen Ã¥ fota, sÃ¥ att all för se inuti (SÃ¥ slipper jag göra det  ::) ). Du har den ju inomhus sÃ¥ det kan inte va sÃ¥ svÃ¥rt.. Jag vet ju hur den ser ut, men det skulle vara intressant Ã¥ fÃ¥ höra andras Ã¥sikter...

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
 8)

Här kommer själva skyttevärnet i fall Tysken kommer (eller snarare Bush i dag). Jag tog alltså maxiterms 18mm. rör och gick hela vägen från insidan av pannrummet, böjde den upp längs husväggen, fortsatte upp genom plåttaket som jag tog ett exakt hål på för att kunna täta runt om sedan.


Alltså inte en enda skarv eller koppling mellan insidan och solfångaren.


Nergrävt till 1,20 meter. 1 dm. sandädd under röret, 2dm. sandbädd över röret. Röret lagt i vågrörelse för att kunna ta ev. exp. och krympning.



« Senast ändrad: 09 november 2007, 20:08:46 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Själva kaffekokaren.
« Senast ändrad: 08 november 2007, 14:36:12 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Hjärnan till Airwellpumpen.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Fan vicken snygging Du fick till vvx..., visste inte att det gick att beställa färg efter färgen pÃ¥ huset pÃ¥ den >:( Ã… Du, ett par brädlappar Ã¥ lite blÃ¥färg sÃ¥ "försvinner" rören pÃ¥ uthuset  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Kärnreaktorerna. 120 rör till att börja med.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Fan vicken snygging Du fick till vvx..., visste inte att det gick att beställa färg efter färgen pÃ¥ huset pÃ¥ den >:( Ã… Du, ett par brädlappar Ã¥ lite blÃ¥färg sÃ¥ "försvinner" rören pÃ¥ uthuset  Thumbsup

mvh humlan.


Japp. Det är därför jag lossat knutbrädan och panelen, sedan bygger jag en planka ut innan jag slår igen, fyller med stenull för isolering runt röret, målar,


Sen syns det knappt.

 Thumbsup
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Kärnreaktorerna. 120 rör till att börja med.

Har Du rätt anrikning på uranstavarna?

mvh humlan

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Lite mer bilder i pumpen. Fläkten ska jag ballansera upp med tanke på axellängden och storleken på motorn.
« Senast ändrad: 08 november 2007, 22:03:32 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Lit mer bilder i pumpen.

Fler sÃ¥nna frÃ¥n olika vinklar, Ã¥ gärna i lite större format. Jag tror dom kan komma till nytta längre fram  ;)  :)

mvh humlan

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Ja då fortsätter vi väl eländet.

4-shunt,Magn. ventil nödsystem,shuntmotor med tempgivare i hus,soldator.
« Senast ändrad: 09 november 2007, 07:05:39 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Flöd. m. Kw-räkning.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34916
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Lite mer bilder i pumpen. Fläkten ska jag ballansera upp med tanke på axellängden och storleken på motorn.

Hur balanserar du fläkten?
Jag har ett par bekanta som har problem med vibrerande fläktar i sina värmepumpars utedel, trots att de fått dem utbytta på garantin.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Lite mer bilder i pumpen. Fläkten ska jag ballansera upp med tanke på axellängden och storleken på motorn.

Hur balanserar du fläkten?
Jag har ett par bekanta som har problem med vibrerande fläktar i sina värmepumpars utedel, trots att de fått dem utbytta på garantin.


Rekommenderar dem att byta reparatör.     *roflmao*


Eller bättre montera den på reparatörens utsida/sovrumsvägg så fixar han det nog rätt snabbt.


Kan säga sÃ¥ här, dom slipper i alla fall mullvadar sÃ¥ länge den vibrerar.   ;D




Jo!.

Antingen sätter jag den i svarven o klockar in axeln/navet,  och kollar sÃ¥ att bladen är lika lÃ¥nga till att börja med. Och hur mycket den slÃ¥r axialt/radialt.

Funkar inte det sÃ¥ hänger jag upp den som när man ballanserar en vevaxel eller ett mc-hjul om du förstÃ¥r. Hjälper inte det sÃ¥ ballanserar jag dynamiskt med hjälp av vikter (tuggumi gÃ¥r bra som prov eller nÃ¥t klistrigt som blyvikter till alufälgar.    Thumbsup


Har man dynamiskt ballanserat rostfria turboaggregat som är 2 meter i diameter och varvar 3500rpm och drivs av 150-200Hk elmotorer, sÃ¥ tror jag att jag kan boxas med en kinatillverkat plastfläktblad.     Thumbsup


Jag kan säga att det vibrerade rätt skönt i hela mejeriet när vi sköt bakre motorlagret pÃ¥ den ena turbokompressorn, och det tar 10-20 minuter att stanna ner den.       ::)
« Senast ändrad: 09 november 2007, 17:26:45 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34916
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nja, byte av reparatör tror jag inte på, tror faktiskt att det är själva konstruktionen på värmepumpen eller genomgående dåliga fläktar på just den modellen som orsakar vibrationerna.
Men det skulle vara intressant att veta hur en balansering skulle kunna gÃ¥ till, kanske kan jag sälja ett gör-det-själv-kit för de som vill balansera upp sina fläktar, i webshopen alltsÃ¥.  :)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Nja, byte av reparatör tror jag inte på, tror faktiskt att det är själva konstruktionen på värmepumpen eller genomgående dåliga fläktar på just den modellen som orsakar vibrationerna.
Men det skulle vara intressant att veta hur en balansering skulle kunna gÃ¥ till, kanske kan jag sälja ett gör-det-själv-kit för de som vill balansera upp sina fläktar, i webshopen alltsÃ¥.  :)




 ;D *roflmao*



Du skulle kunna be någon om du känner som har en däckfirma att visa gamla herdeliga mekaniska ballanseringen, hur det går till .

Jag ger mig den på att du har en firma i din närhet som har utrustningen. Vi körde med ultraljud och vibrationskännare med magneter som vi satte på fläktkropparna,elmoterena,fundamenten. Sedan kopplas detta till en skrivare (typ däckballanseringsmaskin). Kör skrotet på 500,1000,1500 rpm os.v och sedan får du svart på vitt vart du ska sätta vikterna och i vilken ände. Sen testar man igen och ser om det är nollat.

Problemet som var där var att produkten vi körde på andra sidan kom över i turbinsidan, i och med det byggde det på fläktbladen och sedan kunde det släppa en bit. Och då höll vi på att flyga till månen som första Svenskar innan Fuglesang, som satte en fot på kroppen. (vikten låg väl på 3-500kg på turbinbladet).



Så avanserat behöver det inte vara med en plastfläktblad. Klaga hos tillverkaren så att dom sätter dit riktiga grejer. Tror jag det att pumpar havererar om de inte är riktiga grejer.


Ungefär som att jag skulle lita på att min svarv är rak när den levereras och bara köra, utan att justera in den och rikta in/upp den. Sen blir alla mina jobb kassa i framtiden pg.a det.

MÃ¥nga handtag pÃ¥ ett järnspett.      :-\ ::)
« Senast ändrad: 09 november 2007, 17:28:01 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34916
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Till Anders:

Alltså, jag ger mig den på att det finns tusentals kunder som klagat på vibrationer och fått höra att "det är normalt för den pumptypen och inget som går göra något åt"
Om jag kunde ta fram ett kit för balansering skulle jag kunna hjälpa dem till en lugn och stillsam tillvaro i värmen från sin älskling. (värmepumpen)


« Senast ändrad: 09 november 2007, 13:04:36 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
Nog bättre att du köper en begagnad balanseringsmaskin och lÃ¥ter folk ta loss sina fläktar och skicka dem till dig. Ett "kit" för hemma-balansering av fläktar lÃ¥ter som en utmärkt idé i teorin, men praktiskt och ekonomiskt troligen svÃ¥rgenomfört. 

http://www.blocket.se/li?q=balanseringsmaskin&ca=16_s&th=1&c=0&w=3&aws=&awe=
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Hörru Anders.. När Du balanserat upp fläkten, sÃ¥ skickar Du hela paktet till mig (motor+fläkt) sÃ¥ skickar jag ner min till dig  Thumbsup Inte för att jag kan märka nÃ¥n obalans pÃ¥ min fläkt när den gÃ¥r, men kan ju va kul Ã¥ se om det blir nÃ¥n skillnad iaf  ^-^ Jag kan ju skicka med 1 liter solvärmt vatten, sÃ¥ Du fÃ¥r känna hur hett det blir hos mig..

mvh humlan.
« Senast ändrad: 09 november 2007, 14:47:18 av humlan57 »

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Till Anders:

Alltså, jag ger mig den på att det finns tusentals kunder som klagat på vibrationer och fått höra att "det är normalt för den pumptypen och inget som går göra något åt"
Om jag kunde ta fram ett kit för balansering skulle jag kunna hjälpa dem till en lugn och stillsam tillvaro i värmen från sin älskling. (värmepumpen)





Du har säkert helt rätt. Men jag tror också att det vore lättare att någon ballanserade upp det åt dom, än att vanliga svensson ska stå och försöka.

Dessutom kan det ju vara axeln som skevar, eller hålet som inte är i mitten av fläkten.

Kan tänka mig att det även kan vibrera lätt om inte motorn sitter i något solitt, eftersom det är en oerhörd stigning på bladen så kräver det ju en del. Tycker faktist det är lite underligt att en så liten motor ska hålla för det här utan radiallagring.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Hörru Anders.. När Du balanserat upp fläkten, sÃ¥ skickar Du hela paktet till mig (motor+fläkt) sÃ¥ skickar jag ner min till dig  Thumbsup Inte för att jag kan märka nÃ¥n obalans pÃ¥ min fläkt när den gÃ¥r, men kan ju va kul Ã¥ se om det blir nÃ¥n skillnad iaf  ^-^ Jag kan ju skicka med 1 liter solvärmt vatten, sÃ¥ Du fÃ¥r känna hur hett det blir hos mig..

mvh humlan.

Hörödu din Kirunabo. Akta så att jag inte tar ett snack med vildhussen, så han går igen.

Kan kontra med en burk använda tändhattar. Eller en burk använt Norma krut.   ;D
« Senast ändrad: 09 november 2007, 20:21:32 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Hörru Anders.. När Du balanserat upp fläkten, sÃ¥ skickar Du hela paktet till mig (motor+fläkt) sÃ¥ skickar jag ner min till dig  Thumbsup Inte för att jag kan märka nÃ¥n obalans pÃ¥ min fläkt när den gÃ¥r, men kan ju va kul Ã¥ se om det blir nÃ¥n skillnad iaf  ^-^ Jag kan ju skicka med 1 liter solvärmt vatten, sÃ¥ Du fÃ¥r känna hur hett det blir hos mig..

mvh humlan.

Hörödu din Kirunabo. Akta så att jag inte tar ett snack med vildhussen, så han går igen.

Kan kontra med en burk använda tändhattar. Eller en burk Norma använt krut.   ;D

Ta lÃ¥ngsamt krut dÃ¥, 204 t.ex, för annars sÃ¥ mÃ¥ste jag ladda med sÃ¥ klena kulor till min 375 H-H Mag  ^-^ :)

mvh humlan.

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
Hej,

Vikter i all ära, men det finns ju faktiskt dynamisk obalans också.
Är inte stigningen lika på bladen, så kan du plocka vikter till fan löser av dej.

Cronos

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Hej,

Vikter i all ära, men det finns ju faktiskt dynamisk obalans också.
Är inte stigningen lika på bladen, så kan du plocka vikter till fan löser av dej.

Cronos


Det är ju det jag menar med att det borde vara tillverkaren som byter ut defekta delar, inte kunden som ska behöva vara ingenjör.


I min värld vete fanken om en så stigande propeller inte mår bäst av att ligga ner, inte hänga rakt ut på en fläktaxel så lång. Visst du kan ju motverka kraften genom att dra åt motorn.


Men så har vi ju verkligheten också, och den fungerar inte som i teorin. Har fått ballansera och göra i ordning min bandsåg för övre hjulet slog upp o ner,svarven. Sist köpte jag ett par splitter nya broms-skivor fram till bilen. Nog fanken slog dom långt över acceptabelt när jag kollade dom i svarven.


Sen ska det väl tilläggas att jag är miljöskadad. När jag dockar upp en pipa i spindeln och 4-backs-chucken, sÃ¥ är jag inte nöjd förrän jag ar 0 eller 0,0005 pÃ¥ 0,001 mätaren.    ^-^ :o
« Senast ändrad: 10 november 2007, 07:28:46 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Lite nya bilder.

Kulvertrör isolerat, klätt. Kulvert igenöst
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Exp. kärl är bra att ha.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Tankar börjar få kopplingar.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Plats för pump.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Kulvertrör från solfångare tak till accor.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Hoppas någon har användning av någon bild.


Mvh. Anders
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34916
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Säkert kommer folk att ha nytta av bilderna, håll ut med ditt fotograferande.

Gör du nåt galet lär du få kommentarer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Skickar in lite bilder till, i fall nÃ¥gon behöver lite ideer. Lovade en att göra klar fotoaudiensen.  :)
« Senast ändrad: 28 februari 2008, 10:25:02 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Mer bilder.
« Senast ändrad: 28 februari 2008, 10:13:49 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Mer bilder.
« Senast ändrad: 28 februari 2008, 10:30:05 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Ser verkligen proffsigt ut i pannrummet!
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
Kan bara hÃ¥lla med Kall Kyl, ser riktigt bra ut!  Thumbsup
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Håller med föregående talare!
Sitter det ett smutsfilter mellan avstängningsventilerna på BILD 4.JPG?
Det ser ut som det sitter med filterkorgen uppåt?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Helt riktigt.   :)



Har ännu bara hittat en bit gradspån av koppar sen jag körde igång. Så jag monterade det så för enkelhetens skull.


Egenteligen behövdes den inte alls i anläggningen. Men jag hade två över så jag tänkte de sitter väl inte i vägen.


Nu rör jag ingenting med risk för läckage i gängförband.


Det sitter även ett filter vid trevägsventilen för värmepumpen + att jag spolade ur allt innan upfyllning.





Men för ordningens skull, du har helt rätt Digitalrobert. Den ska sitta neråt så att tunga particklar faller ner i korgen.
« Senast ändrad: 28 februari 2008, 17:49:21 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Ok!  :)
En annan sak: sitter det en avstängningsventil "före" expansionskärlet på BILD 7.JPG?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
 :)


En som varit med märker jag.


Sitter också där i MIN anläggning med mening. Annars så måste i alla fall närmaste tanken tömmas vid fel på övertrycksventilen eller kärlet.


Normal anläggning, inget alls att rekommendera.


Den dagen vi inte har det här huset kvar, av någon anledning. Åker kranen av. Som det är i dag i normal drift, finns inget vred på den för säkerhets skull.
« Senast ändrad: 28 februari 2008, 18:03:38 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
:)

En som varit med märker jag.
Knappast, tyvärr.
Har bara vissa saker färskt i minne eftersom jag nyligen konverterat till vattenburet och vp, innan dess hade jag varken lött, dragit en klämringskoppling eller bockat ett rör  :D
Som sagt: snygg installation och kul med bilder!  Thumbsup
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tjusig solanläggning, du lär behöva fler ackumulatortankar eller en pool ;) 150 sfinx rör? wow...
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad speli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nora
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ser att du har en  Steca reglerutrustning. Vilken modell är det?
Har funderat på att skaffa reglerutrustning, tittar på bl.a Steca 0704, TA UVR1611 eller Sungo sxl.
Dina erfarenheter?
Mvh Per

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Snyggt isoleringsmaterial (och arbete). vad är det för material och var  köps det?

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
 
[/quote]
Knappast, tyvärr.
Har bara vissa saker färskt i minne eftersom jag nyligen konverterat till vattenburet och vp, innan dess hade jag varken lött, dragit en klämringskoppling eller bockat ett rör  :D
Som sagt: snygg installation och kul med bilder!  Thumbsup

[/quote]


Hej igen digit.-robert


DÃ¥ är du i alla fall mycket iakttagande. Det är bra, dÃ¥ lär man sig mycket.  :)
« Senast ändrad: 29 februari 2008, 09:00:07 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Tjusig solanläggning, du lär behöva fler ackumulatortankar eller en pool ;) 150 sfinx rör? wow...

Hej Kalle T.

Nej det är 120 rör från Intelliheat (24 per panel). Så vi får se framåt sommaren vad det ger maximalt, om det räcker till i lagringskapacitet så kopplar jag nog på en 6-e panel, för att få lite mer vår och höst. Som det är just nu så får jag in i runda tal 25kw per dag om solen tittar fram (080201-080228). Det räcker för att trycka upp tekniktanken från 25-33 grader i botten till 58-65 i totala 750l volymen.

Nu återstår intrimmning av temperaturer och laddningsstrategi, för att få in så många kw som möjligt. Håller på att laborera lite fram och tillbaka med laddkurvor och temperaturer, för att se vad som ger mest.

Nu lutade jag upp dem 5 grader mer i vinkel än maximalt för sommaruttag. Sedan har jag dom lite mer i sydväst än rakt i söder. Så jag tappar lite tid på morgonen.




Jag hade gärna köpt allt av sfinxen. Men jag visste inte att han fanns när jag köpte mina grejer tyvärr. Sorry   :)
« Senast ändrad: 29 februari 2008, 09:00:49 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Ser att du har en  Steca reglerutrustning. Vilken modell är det?
Har funderat på att skaffa reglerutrustning, tittar på bl.a Steca 0704, TA UVR1611 eller Sungo sxl.
Dina erfarenheter?
Mvh Per

Hej Per.

Jag har en Steca 603 med Kw mätare.
      http://www.stecasolar.com/en/art/uid_kategorien/0000582/id_matchcode/up_temperaturdifferenz_regler/id_artikel/0000415/bop/0/chksum/5988b4de9c132a675cf4336e0b614330/beetools.html


http://www.stecasolar.com/en/art/uid_kategorien/0000582/id_matchcode/up_zubehoer/id_artikel/0000486/bop/0/chksum/24e19886db01a7556f9d10b0b19f5ee7/beetools.html


Här har du uppgifter pÃ¥ 704-an.   

http://www.stecasolar.com/en/art/uid_kategorien/0000582/id_matchcode/up_temperaturdifferenz_regler/id_artikel/0000002/bop/0/chksum/1907f5b98546dbc5df83d030569bf0c3/beetools.html


Jag tror det har mindre betydelse vilken man köper. Bara man får de funktioner man behöver och vill ha. Därför fundera noga igen om vad du vill göra med den innan och titta på de olika uppgifterna på modellerna och olika tillverkarna. Det jag var intresserad av var egenteligen bara temp uppe i panelerna, temp nere i tanken, möjlighet att reglera tempdiffen och farten på cirkulationspumpen i soldelen, Kw-mätning på inladdad mängd solenergi samt funktion för nödkylning vid stora energimängder och om man är på semester mitt i sommaren.

För mig är 603-an överkvalificerad med en massa funktioner som jag aldrig behöver, men som kan vara bra för någon annan (läs på folderbladet) som laddning med platt, tillslag av tillsatsvärme, diffstyrning eller måltempstyrning, tankkombinationer, olika inkopplingar av solfångarna mm.



Nu har jag nÃ¥gra grejer jag ska kolla upp. Annars sÃ¥ är erfarenheterna än sÃ¥ här länge goda. Det jag funderar över just nu är att jag har en förargerlig tempdiff mellan ut ur solfÃ¥ngarna tills att det kommer in till själva solmodulens mätare pÃ¥ invattnet till solslingan i tanken. Har en diff där pÃ¥ 5 grader som inte varierar med lägre eller högre temp i solfÃ¥ngaren, ej heller om systemet rullat säg 4 timmar. SÃ¥ jag mÃ¥ste upp pÃ¥ taken och kontrollerar T1 givaren sÃ¥ den visar rätt (nartuligvis isolerat nu). Om det vore en förlust i kulverten sÃ¥ tycker jag det är mystiskt. Allt ovan jord är extraisolerat runt Maxithermkulverten (2x18mm.) med 3cm. armaflex HT, LÃ¥dan jag byggt ner lägs garageväggen är ocksÃ¥ fylld med isolering innan stängning runt röret, sedan la jag frigolit runt kulvertröret ner till 1,10m. djupet som den sedan gÃ¥r in till pannrummet pÃ¥.Jag kollade tempgivaren vid uppsättning vid 40 grader. Och dÃ¥ visade den rätt. Lite mystiskt.   :(

Om det vore så stora förluster i kulvertröret så tycker jag de skulle ha oerhörda förluster i fjärrvärmenäten. För det är samma kulvert jag använt som de kör med.

Om det vore förlust sÃ¥ tycker jag det borde variera nÃ¥gon gÃ¥ng i temperaturen som diffar, när anläggningen startar, gÃ¥tt en stund eller vid olika temperaturer. Funderar om det kan vara sÃ¥ att det gÃ¥r över i röret ut igen med det kalla vattenröret till solfÃ¥ngarna eftersom bÃ¥da kopparören ligger i samma 9 cm. plashölje i kulvertröret. Men de ligger ju nÃ¥gra cm frÃ¥n varandra i kulvertmanteln med isolerskum mellan sig.  Sc:,h

Annars så stämmer tempdiffen mellan in/ut vid solslingan i tanken bra med vad det ska ligga på. Så den lämmnar ju av energin bra där.

Ja alltid är det något som ska spöka.

Så det som ska kollas är:

T1 tempgivaren

Överslagsskyddet jag monterat på givarledningen från T1-an till 603-panelen. Så det inte påverkar motståndet, så givaren visar fel.
« Senast ändrad: 29 februari 2008, 10:21:34 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Snyggt isoleringsmaterial (och arbete). vad är det för material och var  köps det?

///AndersA

Hej Anders A.

Mesta köpt genom Rinkaby rör.

https://www.rinkabyror.se/   

Kolla under rör/rördelar och sedan isolering.

Men delarna finns från Clas olsson till hos de mer välsorterade VVS-leverantörerna i din närhet. Priserna kan variera stort däremot.

Vissa delar passar inte direkt, utan jag har skurit ut och tillverkat avstick, vid t-kopplingar mm. . Man får köpa i lite olika dimmensioner på rörisoleringen och skära ur så det passar.

Sedan tog jag kopparören lokalt pg.a hela piplängder,  samt lite smÃ¥grejer som man inte visste att man behövde/kom pÃ¥ senare.

I början vad det lite trögt att få hjälp med grejer direkt från leverantörerna här. Men det slutade i regel med att någon som jobbade på de olika företagen var mycket intresserade av hur anläggningen såg ut och fungerade, samt var ihopkopplad. Då fick man hjälp överallt. Det är många som är nyfikna, men det finns inte så många anläggningar här som är i gång och snurrar.

VVS-arna här runt var inte så intresserade av projektet, de hade mest synpunkter på vad de tyckte var felaktigt gjort.

Men det är i regel så här, det finns olika lösningar och olika system. Det som passar en annan eller ett annat hus, passar inte i den här anläggningen os.v . Sen kan man alltid komma på bättre lösningar i efterhand. Men jag börjar nog gå lite i Humlans spår. Det som ger mer är att ladda ner mer sol, alltså mer yta solfångare och/eller köpa de effektivaste solfångarna som går att få tag på.

Här verkar ju deras tillverkare kommit på något som de andra inte har, om nu testet stämmer. Med tanke på att det bara är 20-rörs panel. Skulle vara kul att se vad som skiljer själva glasröret och heatpipen mot de andras.

http://www.trebema.se/


http://www.sp.se/sv/units/energy/Documents/ETk/Forteckning_P-markta_och_ovriga_solfangare.pdf



Sen minimera förluster av den energin som solfångarna lyckas ladda ner. Och som allt annat, ju enklare desto bättre. Mer grejer man blandar in, mer grejer som kan bråka och som man måste hålla koll på.

« Senast ändrad: 29 februari 2008, 10:05:43 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Nästa Vecka ska Airwell Luft/vattenpumpen kopplas på och sedan är anläggningen klar.Jag återkommer med några kompletterande bilder när detta är utfört. Tog hjälp av en lokal kylfirma med vacuumsugningen av medierören. Då jag tyckte det var bättre att lämna detta till en kylfirma här eftersom jag inte tyckte det var värt att gå och köpa en vacuumpump/klocka/slangar för att göra ett jobb.

Sen ska jag följa upp systemet med lite olika laddningstrategier och körsätt för att se vad som ger bäst, samt för att få de olika komponenterna att dansa bäst tillsammans. Däri ligger väl dilemmat med dessa kombinerade system.

Håller nu på med att variera tempdiffen på solstyrsystemet på olika soldagar, för att se skillnaden i inladdad effekt per dag. Men det verkar som om det är bäst att styra lågt så här års för att få in mer, mot att kanske öka diffen mot sommaren då det ändå kommer vara överkapacitet på solfångarna.
« Senast ändrad: 29 februari 2008, 10:25:04 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Hej Anders S
Bara en liten kommentar till ju fler grejor ju mer krångel. jag har haft min solväremanläggning (lesol typ 1 självbyggd) i drift i ca tio år. Inget servicebehov alls till idag. ca 13000 soltimmar.

Mvh Anders A
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Det jag funderar över just nu är att jag har en förargerlig tempdiff mellan ut ur solfångarna tills att det kommer in till själva solmodulens mätare på invattnet till solslingan i tanken. Har en diff där på 5 grader som inte varierar med lägre eller högre temp i solfångaren, ej heller om systemet rullat säg 4 timmar.
Den blåa lådan är väl en värmeväxlare? Jag skulle tro att det är där tempdiffen ligger. Så är det iaf för mig.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
Det jag funderar över just nu är att jag har en förargerlig tempdiff mellan ut ur solfångarna tills att det kommer in till själva solmodulens mätare på invattnet till solslingan i tanken. Har en diff där på 5 grader som inte varierar med lägre eller högre temp i solfångaren, ej heller om systemet rullat säg 4 timmar.
Den blåa lådan är väl en värmeväxlare? Jag skulle tro att det är där tempdiffen ligger. Så är det iaf för mig.
mvh

Airwell står det på blåa lådan.

Men det med din tempdiff Kall Kyl, hög är den iaf.
Själv får jag högre temp mot tank än jag får ut till solfångaren, hade dock samma problem som du tidigare när jag hade för lågt flöde över solkretsen.
Kan du inte testa för skojs skull att köra upp solkretsens flöde till max och bara köra varvtalsstyrt på tanksidan (som jag kör det)
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Det jag funderar över just nu är att jag har en förargerlig tempdiff mellan ut ur solfångarna tills att det kommer in till själva solmodulens mätare på invattnet till solslingan i tanken. Har en diff där på 5 grader som inte varierar med lägre eller högre temp i solfångaren, ej heller om systemet rullat säg 4 timmar.
Den blåa lådan är väl en värmeväxlare? Jag skulle tro att det är där tempdiffen ligger. Så är det iaf för mig.
mvh


Den blÃ¥a lÃ¥dan är en Alfa värmeväxlare  -  till Luft/värmepumpen (gasen in uppe/ut nere, vattnet frÃ¥n tekniktanken in nere/ut uppe). Den är inte alls inblandad i solsidans förehavanden.

Om det ändÃ¥ hade varit det.  :)

Tack för tanken i alla fall. Allt kan hjälpa.  :)
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Lägger så in de sista bilderna.

« Senast ändrad: 01 april 2008, 21:12:27 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Mer bilder.
« Senast ändrad: 01 april 2008, 21:17:16 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Ja då var det projektet avklarat. Uppstarten av 9 kW pumpen har fungerat helt klanderfritt. Först bockade vi rör och konade ut de anslutningsrören som satt på pumpen och platten som skulle lödas + en kona till skruvanslutningen på hetgassidan pumpen.

Därefter läcktest med läcktestspray + trycksättning av gasrören i någon dag.

Sedan vacuumsugning innan gaspåsläpp av gasen som redan var förfylld i utedelen.

Pumpen visade angivna värden vad det gäller tryck samt temperaturer på de olika mätpunkterna.

Funderar på att klä isoleringen lite med passande grått hölje som resten av vattenrören har + tejp. Funderar bara just nu på om det är någon mening med att isolerar vätskeröret, eller om det går lika bra/bättre utan isolering.

Satte avloppsrör för kondenset ner i avloppet till stuprören, för jag ville inte ha en massa vattenspill där pumpen står. Pumpen vågades in så att avrinningen hamnade i ett av bottenplåtshålen. Nu har det ju inte varit runt nollan på några dagar. Så vi får se hur det fungerar när det börjar frysa på. Det ligger en värmekabel i botten på tråget som är temperaturstyrd och mycket effektiv. Får se om den räcker för att hålla kondenset flytande ner i avloppet. Annars så köper jag en 2 meters värmekabel och sticker ner genom plaströren, sedan kopplar jag den i pumpen ihop med pumpens värmekabel. Då sköter den värmningen där också automatiskt. Kablarna tar ju inte mer än 10-20 watt. men det gör jag bara om det behövs.

Nu återstår bara lite temperaturjusteringar i anläggningen och sedan är det klart.

Har bytt ut stigarpumpen på solanläggningen till en 25-80 från en 25-60. Dels för jag tyckte att temperaturen gick högre i solpanelerna än inställd differans vid full sol och pumpen gick för fullt. Dels för att stigarhöjden är 7-8 meter totalt, samt att hela solslingan från panelernas bortände till solslingan i tanken är totalt 100-110 meter. Jag ville ha det maximalt innan sommarsolen kommer. Nu ökade flödet med 2-3 l/min. till (runt 10l/min totalt). Samt att regleringen ligger mer på instäld tempdiffsvärde, pumpen styr ju ändå ner på varvtalsregleringen om den flödar för mycket.

Nu märks det att dagarna blir längre. Det var en bra soldag här i förra veckan och då laddade det in runt 45kWh den dagen. Panelerna ligger runt 6,3-6,5 kw i timmen om man snittar timmar med inladdadde kW. Max momentan effekt ska ligga runt 7,5Kw. Så man får väl se när det ger full effekt framöver hur nära det man kommer.


Är det någon som har några frågor så är det bara att höra av sig så ska jag försöka hjälpa till med svar.


Mvh   Anders S
« Senast ändrad: 02 april 2008, 15:58:24 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hej

Tycker att du ska isolera både hetgas- , vätskeröret och kopplingarna. All energi som försvinner ut från systemet sänker nämligen verkningsgraden. Speciellt viktigt när det blir kallt, då sjunker uteffekten från värmepumpen och även små värmeförluster har stor procentuell inverkan på COP.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Hej

Tycker att du ska isolera både hetgas- , vätskeröret och kopplingarna. All energi som försvinner ut från systemet sänker nämligen verkningsgraden. Speciellt viktigt när det blir kallt, då sjunker uteffekten från värmepumpen och även små värmeförluster har stor procentuell inverkan på COP.

MVH/Gano





Ja jag är väl mer inne på den linjen också. Men vi stod och diskuterade det där med underkylningen (på vätskeröret bla) när kylteknikern var här. Det var väl den tanken som grubblade till det lite.

Alltså är den energin som följer med tillbaka i vätskeröret till någon fördel för pumpen? (höjer cop-t, ger bättre livslängd/mindre slitage etc.). I sånt fall ska det ju göras.


Någon som är bra insatt i det här?. Jag isolerar det gärna så det är inga problem.
« Senast ändrad: 02 april 2008, 12:51:03 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hej igen

Saken har diskuterats ingående tidigare i forumet. Teoretiskt så innebär en lägre vätsketemperatur ett högre COP-tal MEN bara om energin i vätskan kommer det uppvärmda utrymmet till godo. T ex om man har en enormt stor värmeväxlare inomhus.

Om man tillåter temperaturen i vätskeröret att sjunka så kommer också temperaturen vid förgasning i ytterdelen att bli lägre. Värmeväxlaren belastas med mer arbete vilket sänker verkningsgraden och ökar behovet av avfrostningar. Kompressorn kommer att få arbeta hårdare för att uppnå samma mängd kondenserad kylmedia i innerdelen (avgiven effekt), vilket sänker COP-talet.

Med en bra isolering av vätskeröret undviks onödigt låga temperaturer i utedelen, onödigt stort behov av avfrostningar och onödigt många varv på kompressorn.

OBS! Hade det varit fråga om ett naket rör före kompressorn med media i gasfas så hade det möjligen kunnat tillföra något. Då hade det fungerat som en förstorning av värmeväxlarytan.

- Isolera !

MVH/Gano
« Senast ändrad: 03 april 2008, 14:06:28 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Hej igen

Saken har diskuterats ingående tidigare i forumet. Teoretiskt så innebär en lägre vätsketemperatur ett högre COP-tal MEN bara om energin i vätskan kommer det uppvärmda utrymmet till godo. T ex om man har en enormt stor värmeväxlare inomhus.

Om man tillåter temperaturen i vätskeröret att sjunka så kommer också temperaturen vid förgasning i ytterdelen att bli lägre. Värmeväxlaren belastas med mer arbete vilket sänker verkningsgraden och ökar behovet av avfrostningar. Kompressorn kommer att få arbeta hårdare för att uppnå samma mängd kondenserad kylmedia i innerdelen (avgiven effekt), vilket sänker COP-talet.

Med en bra isolering av vätskeröret undviks onödigt låga temperaturer i utedelen, onödigt stort behov av avfrostningar och onödigt många varv på kompressorn.

OBS! Hade det varit fråga om ett naket rör före kompressorn med media i gasfas så hade det möjligen kunnat tillföra något. Då hade det fungerat som en förstorning av värmeväxlarytan.

- Isolera !

MVH/Gano


Jag är med dig i tankegången.



9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Och så här blev det då isolerat.
« Senast ändrad: 04 april 2008, 08:13:22 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Det jag funderar lite över nu är om jag ska ta två frigolitblocksbitar, skära ur och bygga ett hus runt cirkulationspumpen till platten för att isolera den också. Samtidigt har jag inget element i pannrummet, så det gör väl inte något om lite värme läcker ut någon stans.

Pumpen cirkulerar bara när värmepumpen går. Därimellan står den still.

Värmepumpen verkar leverera det den ska och som den ska. Nu var det nollan här i dag och grÃ¥väder som i November med mycket fukt i luften. TvÃ¥ngskörde systemet sÃ¥ länge som möjligt för att fÃ¥ en avfrostning pÃ¥ aggregatet. När pumpen stannade (sitter givare nere pÃ¥ förÃ¥ngaren som stoppar pumpen när det kommit ner till en inställd tempparameter i styrningen pÃ¥ den givaren) var i stort sett hela förÃ¥ngaren som ett vitt ispaket. Pumpen stannar, vänder  4-vägsventilen, sedan startar kompressorn och fläkten stÃ¥r still. Avfrostningen av hela förÃ¥ngaren (som är rejält stor pÃ¥ denna modell, täcker nog 80-90% av baksidan + hela gaveln pÃ¥ motsatt sida av kopplingarna till gasledningarna) tog nog knappt till drygt 1 minut. SÃ¥ det verkar vara effektivt.
« Senast ändrad: 09 april 2008, 14:44:50 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1724
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Det jag funderar lite över nu är om jag ska ta två frigolitblocksbitar, skära ur och bygga ett hus runt cirkulationspumpen till platten för att isolera den också.

Du kanske skulle ha gjort så på exp kärlet istället?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Det jag funderar lite över nu är om jag ska ta två frigolitblocksbitar, skära ur och bygga ett hus runt cirkulationspumpen till platten för att isolera den också.

Du kanske skulle ha gjort så på exp kärlet istället?


Hej.

Vilket exp. kärl menar du?.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1724
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Det röda stora tryck kärlet. Det kanske är lite overkill då det inte blir varmt förens acktankarna är fulla?

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Hej igen.


Exp. kärlet är kopplat i bottenuttaget pÃ¥ slavtanken. Det gjorde jag med mening för att fÃ¥ bort just överföringen av värme,  till sÃ¥ minimal nivÃ¥ som möjligt. Sedan sitter en dubbelbackventill mellan tekniktanken och slavtanken uppe mellan tankarna. Det gör att om det blir nÃ¥gon volymförändring, sker detta normalt genom bottenförbindelsen mellan tankarna.

Normalt så är det inga större volymförändringar, då tempen ligger ganska konstant. De gånger det kommer bli stora förändringar är väl när solen ligger på för fullt sommartid, och panelerna försöker ladda upp båda tankarna till maximal temperatur och om tankarna hinner svalna av på kvällen/natten.
« Senast ändrad: 06 april 2008, 20:54:12 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Glömde en bild på isoleringen
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34916
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Anar att det döljer sig en pedant bakom namnet AndersS   ;)

Snygg isolering!   Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Anar att det döljer sig en pedant bakom namnet AndersS   ;)

Snygg isolering!   Thumbsup


Jo, det ligger väl nÃ¥got i det. Men det är väl lika bra att göra det sÃ¥ bra som möjligt när man ändÃ¥ hÃ¥ller pÃ¥. Annars sÃ¥ blir det väl som alla andra halvfärdiga projekt som man har.    ::)


Dagen har ängnats åt att kalibrera PT1000 givare som jag inte tyckte stämde riktigt. Och det låg nog något i det. Sänkte T1 i panelerna med 5 grader och T2 i tanken med 2-3 grader. Kan ha att göra med att jag förlängt kablarna till givarna.

En blixtvisit gjordes på stora lagret Clas O och motstånd inhandlades. Sedan testade jag mig fram med en sats motstånd och fick till en hygglig samling som märktes upp 1,2,3,4,5,6,7,8 grader mindre. Sedan var det bara att köra mot en bra digitaltermometer jag har. Passade på att kolla de två givarna vid värmepumpen också, till framledning respektive frysskydd platt. De visade i alla fall rätt.


Nu så, nu börjar vi vara på banan. Och solvärmen har senaste dagarna räckt till hela dyngsbehovet av energi till huset.
« Senast ändrad: 09 april 2008, 14:46:07 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Hej. Kommer med lite uppgradering.

Eftersom solen tydligen har slocknat för all evig framtid nu så är det luft/vattenpumpen som genererar mestadels nu.

Allt går klockrent. Ångrar inte valet en minut. Kunde varit effektivare, men vet inte vilken för de pengarna i dag. Kanske typ FOMA.

Varit ner till minus 7-8 grader och den morrar på samt täcker hela energibehovet. Ångrar inte att jag tog en 9,0 kWh pump.

Trågvärmningen har ej aktiverats ännu. Och min kondens ner i stupränneavloppet fungerar ypperligt, funderar på att göra en t-koppling av något slag på avloppstratten så att man kan ta tillvara vattnet typ till bevattning etc.. Mycket som går till spillo i onödan.

Rå luft o nollan till minus 3 har gjort att packisen slår till på kondensorn. Men det kvittar om den är jämntjock. När givaren säger till, stannar kompressorn o fläkten, ventilen växlar, kompressorn startar o fläkten står still. Tar som sagt runt 40 -80 sekunder så är hela kondensorn fri och tempen är rätt. Det bara forsar och ryker så man tror det brinner i utedelen. Sen stannar allt. Är tempen över driftstemp tillslag så står den still. Är det under så kör den först igång fläkten kortvarit för att blåsa ur kondensorn. Står ett ångmoln ur den typ 6-8 meter bort. Sen stannar den totalt och startar så startcykeln med start cirk. pump, start fläkt o start kompressor.

Är det bara lite kallt eller normal luftfuktighet så så går pumpen hela tempspannet på accatanken utan att behöva avfrosta. Så då blir avfrostningen typ när pumpen ej behövs över nollan. Driftstiden ligger runt 30-40 min. upp till 1-1,5 timmar per cykler beroende på temp o tempbehov naturligtvis och ibland längre.

Alltså avfrostningen styrs av givare nere på kondensorn. Om den bygger på is direkt efter avfrostning o start så regleras den av tid för att inte stanna direkt o avfrosta, den tiden är ställbar. Alltså den parametern spärrar avfrostningsfunktionen.

Pumpen kontra accan:

Normalt nu när tempen legat på 3-8 grader ute så har de som sagt gått kanske 30-40 minuter mellan start o stopp kopplad på typ 1/3 del av 750 liters accan när ingen elementvärme går åt. Sen skiktar det sig bra så länge elementslingan inte drar på för fullt. När detta händer typ 7 minus så går tanken o elementslingan över till att bli en enhet mer med samma temp. Och detta gör att pumpen automatiskt i stor sett kör mot hela mängden och därmed automatiskt glider över mot flytande kondenseringsvärlden för att ösa ut värme direkt på elementen. Så det där skötte sig bättre självt än jag trodde. Jag trodde att inkopplingen på tankens 1/3 del skulle begränsa pumpen till en jäkla massa start o stopp, men så är inte fallet.

Att tanken inte skiktar upp så bra just nu gör inget ändå, för det finns inte en kWh timme knappt att hämta ur panelerna på taket. Och om detta sker så stannar pumpen och det rätar upp sig i tanken ganska snart med 60-70 grader uppe o 30-40 nere, naturligtvis beroende på om elementslingan öser på o blandar, men eftersom den styr på elshunt så stänger den när solen lyser på genom fönstren o då blir skiktningen automatiskt bättre i tanken.


Någon som inte förstår eller har frågor så bara hör av er.


Mvh. Anders S





« Senast ändrad: 06 november 2008, 08:31:12 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Hej igen.

Värmepump avstängd sedan näst sista veckan i Mars. Solen står för hela energibehovet av varmvatten o elementvärme.

Sista veckan går båda 750L accorna upp i max lagringstemp och en dag dumpade de lite värme i avloppet pg.a inget uttag i kåken. Varit en otrolig tid nu med mycket sol.

Inga ingrepp har behövts göras på anläggningen senaste året.

9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
10500kWh inne på ung 1,5 år. Men då har mycket laddat mot starttemp på 55-65 grader, på sommaren/morgonen i tekniktanken.

1 solpanel till kommer kopplas på inom någon vecka. Jag har panelerna ståendets VSV så jag förlorar en-två timmar sol på morgonen, ska se om jag kan kompensera lite till. Samt har en Södergranne som har en stor lönn mitt i vägen vid höst/vårsol mitt på dagen (lite lägre bana). + ett träd klockan 16,00-17,00 ca..

Detta är mest bara för att, ska se om man kan förlänga stillaståendet av värmepumpen någon vecka, dag, månad.

Lönnen går en säker död till mötes, eller kortning utmed med knäna, bara tid finnes.


Nya heatpip-en kommer kontrolleras i funktion. Visar det sig att många fallerar, får jag ta några dagar och kolla alla de som sitter upp också. Det retar mig som fanken att jag inte kollade dem när jag satte dit dem.

Men man kan inte tänka på allt.

Troligtvis så inhandlar jag en 2 meters värmekabel också och stoppar ner i kondensröret från avfrostning Luft/vattenpump. Mest också bara för att vara på den säkra sidan om temperaturen går ner mot -15 grader. Vintern som var klarade den sig ner till 10-12, men det var nog gränsfall- SÅ det vore ej kul o komma hem från semester vintertid och se att botten frusit sönder på maskin.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Tona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
    • www.tonysdiskus.se
Hej Anders !
En mycket intressant tråd då man själv skall koppla in någon liknande lösning.Du verkar ju vara en hajare på detta och jag har då en fråga om inkopplingen av värme pumpen.Jag läste någonstans i tråden att du hade kopplat in den på 1/3 av tanken samt då var rädd att det skulle bli mycket start samt stopp på den.

Klarar din pump att trycka upp båda tankarna i temperatur eller är det kanske inte meningen att pumpen skall göra detta.Är tacksam för alla tips då du redan verkar ha pejl på det mesta.
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna :)

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Den klarar det om uttaget inte är för stort. Men jag kör mest på en tank 1/3 topp typ.

Nu är det en sanning med modifikation. För när elementen tar fullt blåser de tillbaka returtempen i hela nedre tanken också typ. Så volymen glider liksom mot pumpen lite från 300-750 liter + elementslingan.

Har däremot funderingar på att använda batteriet fullt ut för att klara peakar bättre vid typ minus 10-15 grader. Så man laddar upp fullt innan kylan slår till. Den brukar inte vara mer en typ nåt dygn här, sedan stiger det igen.

Har aldrig använt elpatronen
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad isak76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Fin anläggning  Thumbsup , men en sak jag sÃ¥g bara inte för att kritisera men kablarna kan dÃ¥ inte vara klamrade av en elektriker?!  :-\ Mvh/ Tompa

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!