Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolera hus  (läst 3483 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nybörjare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Isolera hus
« skrivet: 04 december 2005, 16:14:17 »
 Jag har en frÃ¥ga som väl inte har sÃ¥ mycket med LL pumpar att göra, men jag skriver den här för att jag är LL ägare själv. Hur mycket isolerar det ettt hus om man skottar upp en massa snö runt det?
 Det borde ju bli sÃ¥ att man hÃ¥ller den värsta kylan borta. 
 Men samtidigt sÃ¥ lägger man ju ett kallt material direkt mot husväggen.
 

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Isolera hus
« Svar #1 skrivet: 04 december 2005, 17:03:18 »
Snö isolerar mycket bättre än man kanske kan tro. I våra norra landsdelar kan det tom vara tjälfritt om snön kommer tidigt och sedan får ligga någorlunda orörd. Det beror på den stora mängd luft som fångas i snön.
Men så fort man börjar röra runt i snön så krossar man dom fina kristallerna och förlorar därmed mycket av luftinnehållet. Om man skulle skotta upp snön mot huset tror jag inte att det är snön i sig som gör att det skulle verka lite isolerande utan snarare det faktum att snön bildar ett vindskydd som håller kvar en del av den varma (uppvärmd av huset) luften närmast huset. Samtidigt förlorar du en del värme under soliga dagar då snön istället ser till att huset hamnar i skugga.

Det finns säkert stora risker med detta till våren då snön ska smälta och allt smältvatten ska dränderas bort från huset. Eller om man får fukt i fasaden från snön.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Isolera hus
« Svar #2 skrivet: 04 december 2005, 19:09:35 »
hej..
att skotta snö på kåken isolerar ganska bra..jag bodde i en liten kåk å efter man skottat snö på den så ökade inne tempen ca 2 grader
fast det e som dom säjer,man kan få vissa otrevliga bieffekter av det med som fukt å väta...har man tex en torpar grund så ska man visst inte göra det

Utloggad Smokinglirare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Isolera hus
« Svar #3 skrivet: 05 december 2005, 08:50:38 »
Jag har tilläggsisolerat min vind i höstas. Från 15 cm till 35 cm. Innetemperaturen har blivit jämnare vid omslag i vädret och jag märker att energiförbrukningen definitivt påverkats. Nu stannar värmen kvar!

Nu är jag tom sugen på att byta fönster. Besparingsmässigt är det en tveksam affär, men jag tror att komfortmässigt vore det ett lyft och det är ju värt en del.

Tilläggsisoleringen är Ã¥rets mest lyckade projekt här hemma.  Bara ett tips *vinkar*

Utloggad larsake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
    • www.cybis.se
SV: Isolera hus
« Svar #4 skrivet: 09 december 2005, 16:55:24 »
Jag har tilläggsisolerat min vind i höstas. Från 15 cm till 35 cm. Innetemperaturen har blivit jämnare vid omslag i vädret och jag märker att energiförbrukningen definitivt påverkats. Nu stannar värmen kvar!

Nu är jag tom sugen på att byta fönster. Besparingsmässigt är det en tveksam affär, men jag tror att komfortmässigt vore det ett lyft och det är ju värt en del.

Tilläggsisoleringen är årets mest lyckade projekt här hemma.  Bara ett tips *vinkar*

Jag vet ju inte var du bor - men jag kan ju berätta om egna erfarenheter av isolering....

Byggde ett hus i Stockholms skärgård för 20-25 år sedan. Räknade på om det skulle löna sig att installera 3-glas-fönster och kom fram till att så inte skulle bli fallet. Och då hade man ändå inte hunnit införa fastighetsskatt med extra skatt för 3-glasfönster...

Trodde dock att det skulle bli väldigt obekvämt med kallras från fönstren - för sådant var jag van vid i hus jag bott i... Köpte el-element att ha under ALLA fönster för att slippa kallras.
Flera element blev aldrig installerade - de behövdes inte....
Orsaken torde vara tillräckligt tjock isolering (9.5 + 4.5 cm mineralull) och framförallt NOGGRANN isolering!
Det är ordentligt drevat runt alla fönsterkarmar och alla fönster är packade.

Beträffande de nya fönstren har jag haft en del kvalitetsproblem - undermåligt snabbvuxet trä i bågarna - trä som folk i gamla tider aldrig skulle ha använt till fönsterbågar. Har du gamla fönsterbågar som är i gott skick så behåll dem och packa i stället noggrannt! Och undersök om det kanske är slarvigt drevat runt karmen!

Är du lycklig ägare av okopplade fönster, så byt inte ut dem! Det är mycket enklare att sköta underhåll - kittning och målning - om man kan lyfta ut en båge i taget. Den väger också mycket mindre än ett kopplat fönster. Okopplade fönster har också bättre ljudisolering pga det större avståndet mellan rutorna än vad moderna kopplade fönster har.

Det finns naturligtvis många argument FÖR 3-glasfönster också.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Isolera hus
« Svar #5 skrivet: 09 december 2005, 19:46:21 »
Ett gammalt bra underhållet och väl tätat tvåglasfönste har ett k-värde på c:a 3
Ett 2+1 (isolerruta +enkelglas) har ett k-värde på c:a 2,0
Skillnaden i efektbehov om man har 20m² fönster blir då vid 30° tempskillnad c:a 600 watt
Räknat i energi blir det om man behöver 100 000 gradtimmar (det man behöver i mellan sverige) gör en energiskillnad på 2000 Kw/h.
Ett gammalt dåligt har ett k-värde på kanske4-5
Så att byta gammla dåliga till nya betalar sig kanske på en 10-15 år och gammla bra tar minst dubbelt så lång tid att få ekonomi på.
Men det finns ju en komfort i att ha nya välisolerade och den är svårt att prissätta
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!