Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven CTC ägare  (läst 36409 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #105 skrivet: 12 januari 2007, 21:49:31 »
Vp:n tar efter 180 minuter energi frÃ¥n övredelen (elpatronen) och skulle aldirg nedre delen uppnÃ¥ tillräcklig  teperatur sÃ¥ tar VP extra energi frÃ¥n övredelen i all evighet  :)

180 minuters frödöjningen blir då bara en engångs grej så jag ser inget "bekymmer" med att fördöjningen är inställt till 180 minuter.

Denna fördöjning är bara till för att VP'n skall vänta på att ta energi från övredelen och låta Compresson försöka "arbeta ikapp sig" och själv fixa energibehovet utan hjälp elpatronen.

Detta för att det bland annat finns en viss tröghet i hus, bra isoleradehus kan ha längre tid sämmer isolerade hus kortare. Andra orsaker är att inte elpatronen inte skall gå pga att man tappat lite för mycket temperatur i radiatorvattnet efter en dusch.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #106 skrivet: 15 januari 2007, 23:16:50 »
Ang husvärme från så påverkar inte den framledningstemp vid -15.
En generell regel är att om man ökar framledningen 5 ºC så ökar inomhustemperaturen ca 2 ºC. Rumsgivaren kan högst höja framledningstemperaturen/kurvan 7 ºC
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #107 skrivet: 16 januari 2007, 09:52:15 »
Citera
Ang husvärme från så påverkar inte den framledningstemp vid -15.
Klart att den inte höjer framlednings värdet vid -15 :) Det är en fast punkt som önvänds för att justera lutningen  pÃ¥ kurvan, har man rätt framledning vid  -15 kan du du justera hus värme ifrÃ¥n för att "finjustera" kruvanslutnig.

Sedan kan inne givaren kompensera  om mot all förmoda inte skulle bli rätt (tex vid eldnining, solintrÃ¥lning eller annar som kan pÃ¥verka frÃ¥n normalen. 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #108 skrivet: 16 januari 2007, 16:24:32 »
Kan någon hjälpa mig att förstå skillnaden, om det nu finns någon för jag ser den inte huvuddunk:
Kurva 45 ger vid -10 ca 40  ºC framledningstemp
Kurva 40 med justering +5 ger vid -10 ca 40 ºC framledningstemp.
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #109 skrivet: 16 januari 2007, 17:19:30 »
Iofs, men har du +5 så kommer det att bli för varmt inne när det är varmt ute...

Genom att sänka kurvan sänker du framledningstempen när det är kallt ute, genom att öka justeringen till + 5 höjer du framledningstempen vlika mycket oavsett utetemp.
Justeringen är alltså till för att justera rumstempen sedan du hittat rätt kurva, d.v.s. har en rumstemp som är likadan oavsett utetemp men kanske tycker du att den tempen är för hög eller för låg... Då skall du "justera"
« Senast ändrad: 16 januari 2007, 17:22:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #110 skrivet: 21 januari 2007, 17:43:47 »
Välkommen i gänget med V3 *vinkar*
Var ett tag sedan jag var här så jag "anknyter" till orginaltråden. Även om jag med spänning läser och begrundar "utsvävningar" angående huskurvor, då jag nu oroar mig lite för att jag har för klena radiatorer" men jag lurar på det, åter till saken.

Har nu kört min pump i drygt 7 månader, har väl lurat en del, se min tråd "Nya CTC V3"

Har 1-rörs system också, tror att man får leva med många starter, min ligger runt 35-45 starter per dygn. Fick också ett par "ryck" med uppemot 85-90 starter. Då hade jag också pillat med raddarna. Vad jag har erfarigt är att 1-rörssystem är ju väldigt tröga och har du som jag en något överdimensionerad pump och ett 70-tals system så kan det blir många starter eftersom returen kan bli väldigt kall, jag loggar om min retur ligger nu runt 30-35 grader och framledning på 40-45, ja jag vet att det är högt men, dragit hus och få radiatorer så blir det så *roflmao*.

Jag har kommit fram till att min går inget vidare utan eltillskott när VP bestämmer sig för flytande kondensering, får nog leva med TS. men det blir inte många kW per dygn ca 2 kW. Jag märkte dessutom att det inte spelade någon egentlig roll om elpatronen var inställd på 1,5 kW eller 9 kW det bli bara frågan om hur snabbt man får upp tempen igen. Kanske jag kan minska TS när jag får nya duschblandare "snålspolande".

Har också kommit fram till efter ett par goa groggar på fredagkvällar ;D vid pumpen. Att man med koden kan få tillbaka den efterlängtade menyn som visar diffrensierad energiförbrukning på TS och ja VPn är ju itimmar men man får ju TS. Om man pillar in koden i Fabr. instl. menyn och sedan går ur den så kan man gå in i Historiken och vips så ser man elpatronens total förbrukning. ...............................

Och koden är. 372
Nu kan ni pilla lite till studs :,v(, men som sagt det är på egen risk. Men en lite fördröjning på starten från 15 till 20 minuter sparar lite starter, det finns några som till och med anväder 30 min. Jag testade lite och VV blir lite lidande om man har lång start förbrukning.
Använder man den fina funktionen "Extra VV" så blir den lite lidande av för lång startfördröjning.

Välkomnar kommentarer och frågor
 a:gl
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #111 skrivet: 21 januari 2007, 19:13:31 »

Tack för koden Richard, den var efterlängtad  Thumbsup
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #112 skrivet: 21 januari 2007, 20:45:26 »
Hej igen

Tack för koden Rickard. Jag tog upp det här med koden med min installatör och visst kunde jag få den men då kunde det bli tjafs med garantin eftersom brukaren inte ska vara inne i den menyn bla bla. Han menade att allt loggas om man gör något där

Men va faan de är ju min pump för jag har betalat den och skulle det finnas en meny man kan förstöra den så..... Ja nu vet jag att man kan ändra larmgränser och så men vem rör sådana...

Varför jag hade så många starter har jag kommit fram till. Om man som jag slog av pannan för att byta en duschblandare samt mixtra med elementen så får räknaren tuppjuck och slår ihop 2 dygn för starter, inte för gångtid. Detta har nu hänt 2ggr. Den första som ovan och sen blev det strömavbrott förra helgen med samma resultat alltså runt 90 starter och gångtid under 10timmar på 24h.

Detta är med all sannolikhet en bugg i styret.

Mvh
//Anders
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #113 skrivet: 22 januari 2007, 11:14:09 »
Låter som troligt, jag drar mig till minnes att jag slog nog också av VPn vid det tillfället.

Jag tycker det är mest intressant med kod så jag kan läsa av vad Elpatronen förbrukar, verkar märklilgt att den ska gömmas bakom en kod ???
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #114 skrivet: 22 januari 2007, 13:15:25 »
Kul med lite nya Ecoheat-ägare på forumet. :)

SÃ¥ man kan fÃ¥ fram elpatronens förbrukning med koden minsann. Och dÃ¥ skulle garantin inte gälla.  ;D

Också min erfarenhet att man inte sparar mycket med att snålställa patron, 1,5 istf 6. Lika bra att brassa på så att det åtminstone går snabbt.

Jag prövade att ställa ner maxtemp på kompressor till 48 grader, med tanken att kompressorn skulle få vila mera och bara köra på arbetstemp som den gillar.
Men resultatet blev inte bra, vv-körningarna var fjärde start behövs för att hålla uppe tempen i övre tanken. Nu halkade den under 40 grader titt som tätt. Dessutom blev det något fler starter.
Så nu har jag ställt upp maxtempen till 52 grader, så får vi se. VV-tempen ligger nu på 41-43 grader. Utan TS.

ÄNTLIGEN har vi fÃ¥tt lite vinter ocksÃ¥.  Thumbsup
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Mathias S

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #115 skrivet: 23 januari 2007, 00:02:39 »
Får härmed med mitt första inlägg på vp-forum sälla mig till den glada skaran av v3 ägare. Har själv kört min pump för uppvärming av kåken sedan mitten av oktober ifjol och kopplade förra veckan även på garaget. Nu följer glada dagar av statistikförande och trimning av systemet. Extra roligt när det äntligen är bister vinter och pumpen får bekänna färg.

Hade ner mot -28 idag och fick faktiskt slå på lite TS för första gången sedan uppstart. Kanske egentligen inte var nödvändigt, men tyckte det tog onödigt lång tid att få upp rätt temp på vv. Jag är tyvärr alldeles för ny i gemet för att kunna avgöra vad som är "rätt" och "fel" inställningsmässigt. Tyckte mest att pumpen gick väldigt mycket (ca 21 timmar på ett dygn), men det kanske är fullt normalt vid så låga temperaturer...?

Blev ocksÃ¥ väldigt nyfiken pÃ¥ "koden" som nämdes ovan. Är det nÃ¥gon som har kollat upp ordentligt vad som gäller ang. användandet av den? Jag är riktigt sugen pÃ¥ att testa, men mindre sugen pÃ¥ att göra nÃ¥got dumt...  ::)
Konverterat från direktverkande el under -06 till ytjordvärme (500 m) + en CTC EcoHeat 7,5. Huset är ett 1,5 plans trähus byggt -45 med en uppvärmd yta på ca 110 m2. Golvvärme i båda plan. Värmekulvert till uppvärmt garage på ca 50 m2 (även där golvvärme). 5 personer i familjen. Tidigare förbrukning ca 26 500 kWh. Inga nya pålitliga värden än, men mindre blir det...

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #116 skrivet: 23 januari 2007, 00:10:49 »
minus 28, grattis en väl tilltagen VP !!  pÃ¥ gamla modellen sÃ¥ finns det ingen anledning att gÃ¥ i i kod menyn.  det verkar dock finnas lite nya grejor pÃ¥ V3.

men funkar vp OK så tycker jag du skall glömma att gå in om du inte vet vad du gör...

Så du har haft elpatronen avslagen :) då finns det ytterligare en mindre anledning att gå in i kod menyn, du behöver inte titta på eltillskottet.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #117 skrivet: 23 januari 2007, 07:15:32 »
Gomorron

Jag har använt koden till att titta till hur mycket TS den använt och nu med ett dygn med -15 ute så hade jag en gångtid på kompressorn på 14,5 tim samt 2kwh TS. Ett snabbt överslag i huvudet gör det till ca 40kwh per dygn att värma huset vid -15. Billigt :-D

Framledning vid -15 är 44gr har kurva 45. Alltså sänker innegivaren 1 gr på kurvan.

//Anders
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #118 skrivet: 23 januari 2007, 07:24:21 »
Morron

Att man alltid missar köldknäpparna som även dyker upp i Halland fiR:

Är ju ute och seglar så jag har ingen möjlighet att se hur min VP mår *roflmao*

Men det låter ju som att -28 och pumpen går 21 timmar är lysande.

Huskurva 45 vid -15 det verkar som jag får hem och tilläggsisolera, kanske plocka på lite mer radiatorer.
 Sc:,h

Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad Mathias S

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven CTC ägare
« Svar #119 skrivet: 23 januari 2007, 08:00:43 »
Morning!

Idag vaknade man faktiskt upp till ett något svalt hus, tempen hade krupit ner till 18,5 grader...ingen katastrof men inte riktigt vad man är van. Utetempen stod/står på ca -30,5 härliga grader. Pumpen har knallat på 22 timmar med 8 starter senaste dygnet + tillåtet tillskott på 1,5 kW.

Har kört kurva 34 med en justering på +2 och det har fungerat klockrent från +10 ner till ca -20 grader. Fungerar nog egentligen även vid -30, men jag hade satt max framledning till golvvärmen på 37 och det blev definitivt för snålt. Har ökat på det ett par grader och temperaturen är redan bättre. Hur hög temp vågar man köra ut på ett golvvärmesystem? Själva golvet tål väl ca 35 grader, men man måste väl förmodligen köra ut rätt hög temp för att uppnå 35 på golvet...

Kanske dags att se kurvan som rätt injusterad nu och fÃ¥ fingret ur och montera innegivaren. DÃ¥ kanske man slipper kalla frukoststunder.   :)
Konverterat från direktverkande el under -06 till ytjordvärme (500 m) + en CTC EcoHeat 7,5. Huset är ett 1,5 plans trähus byggt -45 med en uppvärmd yta på ca 110 m2. Golvvärme i båda plan. Värmekulvert till uppvärmt garage på ca 50 m2 (även där golvvärme). 5 personer i familjen. Tidigare förbrukning ca 26 500 kWh. Inga nya pålitliga värden än, men mindre blir det...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!