Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 oktober 2010, 17:47:45 »

Det ska jag kolla! Tack för hjälpen! Ska be installatörern att komma hit och titta på inställningarna.
Riktigt bra forum det här!
Mvh Andreas.
Såg åt installatören att lufta kb det borde han gjort från början.
Skrivet av: aka
« skrivet: 21 oktober 2010, 15:12:30 »

Det ska jag kolla! Tack för hjälpen! Ska be installatörern att komma hit och titta på inställningarna.
Riktigt bra forum det här!
Mvh Andreas.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 21 oktober 2010, 15:00:35 »

OK. Jag föreslår följande: Sät tillbaka integralen till fabriksvärdet -60. Skruva av termostaterna på alla radiatorer. När kompressorn gått några minuter i en cykel, justera hastigheten på cirkulationspumparna så att tempdiffen mellan framledning och retur ligger mellan 6-8 grader, och diffen mellan brine in och brine ut ligger runt 3 grader. Försök sedan att (fortfarande utan termostater) justera värmekurvan ett antal gånger så att ni har en bra innetemperatur i huset. Försök sedan att ändra integralen till kanske -100 och se om innetemperaturen är tillräckligt stabil och att kompressorn inte stannar på hysteres. När allt detta är klart, sätt tillbaka termostaten på radiatorn i det rum som ni vill ha svalare i, men låt de andra vara av.

Vill också tillägga att om du har köpt värmepumpen av en auktoriserad Thermia-installatör, tycker jag att det är risigt att de inte driftsatt vpn på ett bra sätt. Om jag var du så skulle jag ringa installatören och kräva att de gör ovanstående grejer (utom integraljusteringen, det är överkurs), åtminstone en vettig grovinställning så ni bara kan finjustera värmekurvan.

Jag skulle också fundera på att installera en 100 liters volymtank. Ni har en pump med 8kW effekt, och det låter som att ert radiatorsystem kan ha för liten vattenvolym (man ska ha minst 20 liter/kW för att vpn ska trivas). Om ni tänker er att ha termostater i mer än ett rum framöver skulle jag definitivt vilja ha en volymtank.
Skrivet av: aka
« skrivet: 21 oktober 2010, 14:39:30 »

Det är en vanlig diplomat alltså inte optimum. Om jag skruvar bort samtliga termostater, vad ska jag då titta på? om den går hela vägen ner till 0. Alltså att den gör alla gradminuter.
Det är ett enrörssystem tyvärr. Ville ha G2 men de rekommenderade inte den på ett enrörssytem. Vi har en 1 1/2 plans villa med 12 raiatorer sammanlagt. I olika storlek beroende på rummens storlek. det är gammla enkla radiatorer som är cirka 15 mm tjocka. Ingen volymtank inkopplad. Det är ett element hus som mockfjärd byggde år 1978. Det verkar som värmen går till elementen på övervåningen först och sedan vidare ner till nedervåningen. Vill ni veta något mer?
mvh Andreas
Skrivet av: Labold
« skrivet: 21 oktober 2010, 14:32:28 »

Beskriv gärna installationen som helhet.

Hur många radiatorer och av vilken typ - hur tjocka är de?

Är det någon volymtank inkopplad?

Är det enrörssystem eller tvårörs? (Om du har enrörs så går det ett rör från värmekällan (pannan, värmepumpen, shunten, vad du nu har) till första radden, och röret som går ur den radden går direkt vidare till nästa radd och så vidare. Från sista radden går det utgående röret tillbaka till värmekällan. Raddarna är alltså i serie efter varandra. Om du har tvårörs så har du två stamrör som går från/till värmekällan och passerar i närheten av alla raddar. Från dessa stammar, som kallas framledningsstam och returstam, går avstick till varje radd. Det är alltså ett parallell-kopplat system.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 21 oktober 2010, 14:26:12 »

Föreslår att du skruvar bort alla termostater tillfälligt. För att konstatera vad som är tokigt med din värmepump måste man vara säker på att det bara är styrdatorn i vp som reglerar - inte en massa termostater. När du fått ordning på styret kan du skruva tillbaka termostaterna om de behövs.

Anledningen till att termostaterna ska bort är att om de stänger medan kompressorn går kan de göra så att tillgänglig vattenmängd minskar med typ 80% vilket ställer till det rejält för värmepumpen.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 21 oktober 2010, 14:21:06 »

Ja, men är det en Diplomat eller en Diplomat Optimum? Anledningen att jag frågar om Optimum är att den i så fall själv styr differensen mellan in- och utgående temperaturer för att optimera vpns driftförhållanden. Om du har en Optimum så är dina värden konstiga. Om du inte har Optimum kanske installatören bara gjort ett slarvjobb...
Skrivet av: aka
« skrivet: 21 oktober 2010, 14:19:33 »

Det är en diplomat som är installerad för ca en vecka sedan. Ja vi har termostater på radiatorerna. De är fullt öppna alla utom ett i sovrummet där vi vill ha det lite kallare.
Vi har borrat 180 m, blev rekommenderade att borra 140 men då vi hade 60 meter till berget tyckte de att vi skulle borra 180 istället.
Mvh Andreas
Skrivet av: Labold
« skrivet: 21 oktober 2010, 14:11:00 »

OK, den slår alltså av sig på hysteres, eftersom ärtemperaturen är 15 grader högre än börtemperaturen. Då börjar man fundera på om du kanske har någon radiator som kortsluter ditt radiatorsystem, eller att pumpen jobbar med liten vattenmängd. Sen ser jag också att du har stor diff mellan framledningstemperatur och returtemperatur samt mellan brine in och brine ut - är det en Optimum du har? Har du termostater på radiatorerna?
Skrivet av: aka
« skrivet: 21 oktober 2010, 14:09:30 »

bilden
Skrivet av: aka
« skrivet: 21 oktober 2010, 14:04:46 »

En bild på grafen, om den är till någon nytta.
Skall flöde brina finnas i installations menyn? hittar det inte.
Mvh Andreas
Skrivet av: aka
« skrivet: 21 oktober 2010, 14:03:08 »

Vid start och precis innan den stannar. den stannar på -43 och visar sedan direkt 0 när den stänger av.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 21 oktober 2010, 13:38:39 »

OK, den slår alltså av under gång, troligtvis på hysteres. Kolla en gång vad framledningsvärdena, altså är och bör, står på när den börjar köra kompressorn och vad de står på när den slår av. Det är alltså framledningsvärdena som står under temperaturer i infomenyn, det som står utanför och det som står innanför parenteserna.
Skrivet av: aka
« skrivet: 21 oktober 2010, 13:24:56 »

Ja när jag hade A1 jobbade pumpen tills den nådde integralvärdet 0. Nu när jag höjt till -99 så jobbar den till den kommer till ca: -40 sedan stängs den av och då står det värde 0.
Har jag för högt A1 värde eller beror det på något annat?
Skrivet av: Labold
« skrivet: 21 oktober 2010, 13:19:45 »

Vet inte vad du menar med att "den går NER till 0". Om du har integralen på -99 så ska kompressorn starta när den räknat ner till -99, sedan jobbar den fram tills att integralvärdet nått 0, då stängs den av, men en eftersläpning gör att värdet ofta stiger till +5 eller +10. Sen är kompressorn avstängd tills integralvärdet återigen når -99. Stämmer detta hos dig?
Skrivet av: aka
« skrivet: 21 oktober 2010, 13:07:49 »

Ska jag sätta brina på max när pumpen är igång eller innan?
Skrivet av: aka
« skrivet: 21 oktober 2010, 13:07:04 »

Har testat att höja hysteres till 15, men ser att den inte går ner till 0 gradminuter utan stannar på ca -40 sedan slår den om till 0 direkt. Försökte höja hysteres men märkte att 15 var max. Kan det stämma går det i så fall att fixa på något vis så att den går ner till 0. Vad är finessen med att det går att sätta -250 på A1?
Mvh Andreas

tacksam för alla svar!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 oktober 2010, 13:06:11 »

Jepp, sen kan du ställa tillbaka FLÖDE BRINE till AUTO.
Skrivet av: aka
« skrivet: 21 oktober 2010, 13:01:43 »

Det ska jag testa! Det borde som sagt följa med upp men det verkar ha fastnat på något vis. Är som sagt nybörjare. Hur sätter jag KB-cirkpumpen på max? Gör jag det genom att sätta flöde brine till 10 in installations menyn?
Störs lite av ljudet men ingen fara tänkte bara ifall det var farligt att få in luft i pumpen.
Mvh Andreas
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 oktober 2010, 12:56:38 »

Den där kröken sitter på KB-in vad jag kan se. Om det gurglar så är det troligen luft, men luften borde följa med upp till kärlet?
Jag antar att det stör när du badar?  ;)

Prova att tillfälligt dra på KB-cirkpumpen på max, sätt FLÖDE BRINE till 10 i installationsmenyn och se om inte luften följer med?
Skrivet av: aka
« skrivet: 21 oktober 2010, 10:32:33 »

Hej!

Tänkte bifoga två bilder på de rör som låter, "gurglar". Det är röret med de röda ventilerna på. Det är i böjen ovanför ventilerna som det gurglar. Röret kommer från borrhålet (eller till) går in i pumpen med ett rör och ett rör går upp till kärlet med spritblandningen (köldmedlet).
Vad beror ljudet på? Kan det vara att rören är dragna i för snäva böjar? eller har det med luft i pumpen att göra? Finns det någon lösning på detta ljud?
Mvh Andreas
Skrivet av: aka
« skrivet: 21 oktober 2010, 09:15:34 »

Så jag skall alltså höja ett anatal grader så att pumpen går igenom alla gradminuter och inte hoppar de sista 65. Jag testar höja med 5 grader så får vi se vad som händer.
tackar för hjälpen!

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 oktober 2010, 09:09:44 »

Vet inte vad det heter i Thermia, men tror det är hysteres, höj det värdet så att värmepumpen själv betar av allt gradminutunderskott, annars fungerar inte regleringen som den skall.
Jag har 17 grader på min hysteres (heter VB diff VP på nibe).
Skrivet av: aka
« skrivet: 21 oktober 2010, 08:45:28 »

Hej!

Tack för all hjälp skall försöka hinna med och avlufta om det går och behövs. Vi tycker att det blivit bättre. Vi fyllde ett badkar igår med ca 100 liter och det var varmt. Så förhoppningsvis fungerar det som det ska nu. Jag har höjt A1 till -99, pumpen kör då igång men stannar vid ca -65 och skriver direkt 0. Vad beror det på? Den har sakta gått ner till 0 eller +7 innan men nu stannar den och slår om till 0. Har detta med hysteras att göra? Den står på 10 grader nu. Vad tror ni att jag behöver höga den till. Tempen inne verkar okej, har inte märkt någon skillnad. Såg att jag kan ändra A1 till -250 men det är ingen ide att gå så långt nu när det är -11 ute?
Mvh Andreas
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 oktober 2010, 07:50:40 »

De signaler jag fått är att just avluftningen av slingan i TWS är monumentalt viktig.
Nästan alla avluftning sker där vattentempen är hög, och får du en liten mängd fri luft i slingan för vvb så kommer den att bli en "mjölkaktig" vätska som är full av små luftbubblor när värmepumpen går mot VVB, värmeöverföringen blir då dålig, avluftning är viktig om man har dålig varmvattenkapacitet.
Skrivet av: Freddec
« skrivet: 20 oktober 2010, 19:00:10 »

Är påfyllningen lagd på returen och det finns en kran ut mot värmekretsen så kan du stänga den kranen öppna växelventilen till vv-produktion,
Tryck sedan på med påfyllningen så pressar du ut luften bakvägen i expansionskärlets säkerhetsventil.
Du märker direkt om du har luft i slingan spola tills vattnet inte skummar eller inte bubblar.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 oktober 2010, 17:45:09 »

På nibe med tws beredare kan man lufta slingan men den luften borde väl försvinna ut i radiator systemet efter några vv körningar :-\
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 oktober 2010, 15:38:47 »

Fast en TWS har väl ingen mantel på VVB:n?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 20 oktober 2010, 13:08:04 »

Ang varmvattnet

Det har varit en del problem med luft i själva yttermanteln på varmvattenberedaren.
Det kan försämra kapaciteten pga av sämre värmeöverföring.
Du kan prova att öppna säkerhetsventilen och fylla på vatten i systemet samtidigt.
Kolla på trycket så det inte blir för högt.

Gärna med en hink under skvallerröret från säkerhetsventilen. Är då vattnet "mjölkigt" då
är det luft. Kör ur 10- 20 liter det kan hjälpa med lite tur.

Ta gärna tid på hur länge den gå för vv produktion och vilken startemp du har inställt 44 är från fabrik.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 20 oktober 2010, 12:19:24 »

Om du höjer integralen till 99 så kommer den att räkna ner till 99 innan den startar. Hysteres är en extra svångrem så att säga - om aktuell  framledningstemperatur sjunker för mycket i relation till den börtemperatur som styrdatorn räknat ut, kommer kompressorn att starta på hysteres. Personligen har jag höjt hysteres till maxvärdet - jag vill aldrig att pumpen ska starta på hysteres, och med tanke på att jag har volymtank och inga termostater på radiatorerna så kommer det heller inte hända. Hysteres är till för att det inte ska bli för kallt eller varmt inne hos de personer som inte orkar bry sig om att justera sitt värmesystem för värmepumpsdrift och vill att installatören kommer endast en gång och ställer in pumpen med standardvärmekurva och låter radiatortermostater hålla temperaturen i kåken. Det låter inte som du heller.
Skrivet av: aka
« skrivet: 20 oktober 2010, 12:09:33 »

Hej!
Då ska jag testa att höja den. Hur fungerar relationen mellan integralen och hysteres? Måste jag höja den oxå. Om jag fattat rtt så skall hysteres höjas så starten blir rätt. Att jag sätter A1 på -99 så ska pumpen inte starta förens -99. Har jag fattat rätt?
Mvh Andreas
Skrivet av: Labold
« skrivet: 20 oktober 2010, 10:00:33 »

Jag tycker du ska prova att ändra integralen, ju färre starter desto bättre! Om man har ett bra klimatskal på huset, dvs inga dragiga gamla kallrasande fönster och inga uppenbara köldbryggor, så funkar det fint att låta innetempen fluktuera någon grad. Själv låter jag tempen vobbla mellan 21-23° och märker inget av detta, har integralen på 120. Skaffa en bra elektronisk termometer med max/min-minne för att kolla hur långt du kan gå med integralen utan att fluktuationen blir för stor. Ett annat problem som eventuellt kan uppstå är knäppningar i rören när vattentemperaturen i radiatorsystemet går upp och ner. Men, om det skulle hända så är det ju bara att ändra tillbaka integralen.
Skrivet av: aka
« skrivet: 19 oktober 2010, 20:11:00 »

Ser ut som att pumpen startar var 45e minut. Är detta okej eller ska jag ändra något? Har inte ändrat A1 eller integralen från -60 till -99.
Ska jag göra det? Finns det något mer jag kan göra?
Mvh Andreas
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 oktober 2010, 18:17:16 »

Jepp, kolla på framledningen för att se antal starter.
Med 15 m loggtid så kommer du se ca 1 dygn (100 mätpunkter).
Hoppas upplösningen är tillräcklig för att se antal starter.

Du kan ställa upp A1 till -99.
Skrivet av: aka
« skrivet: 19 oktober 2010, 14:51:12 »

En fråga till. har ändrat loggtide till 15m istället för 1m. Är m=minuter? Borde vara så. för att se hur ofta pumpen startar, tittar jag på framledningskurvan eller vilken kurva ska jag titta på?
Mvh Andreas
Skrivet av: aka
« skrivet: 19 oktober 2010, 13:46:41 »

Hej!
Jo det är en tws-beredare. VV-ut är rätt ansluten på VP, då kan det inte vara det. Det kan vara så att vi har onormalt högt flöde. Räcker det med att köpa nytt dusch munstycke, med lägre flöde? Radiatorerna är luftade. Värmen i huset är inga problem idag, det vi funderar är bara varmvattnet till duschen och kanske också om det är smart att ställa ner starterna genom att höga integralen från -60 till kanske -99?
Tack för hjälpen, toppen forum! Finns mycket att lära för en nybörjare som mig.
Mvh Andreas
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 oktober 2010, 12:54:03 »

Jag har för mig om att alla Thermia som säljs idag har TWS-beredare. Sc:,h
Jag tror inte denna går att lufta på VVB:n
Men om vattnet har rätt temp från början så ska det inte ta slut på 10 minuter (om ni inte har onormalt högt flöde).
180 liter bör räcka i ca 20 minuter.

Det du kan kolla är att det är VV-ut rätt anslutet på VP:n.
VV-ut ska vara den vänstra i mitten sett framifrån.

Sen kan det vara bra att lufta radiatorerna.
Skrivet av: aka
« skrivet: 19 oktober 2010, 11:11:56 »

Hej igen!

Är det normalt att integralen är -60 för start av vp? Den startar ca 2 ggr i timmen nu. Är det läge att ändra starten?
Mvh Andreas
Skrivet av: aka
« skrivet: 19 oktober 2010, 10:46:51 »

Hej!
Har precis fått en Thermia Diplomat tws 8 installerad. Har läst en del här på forumet om pumpen, men har två frågor. Vi tycker att det är lite konstigt att varmvattnet tar slut efter ca 10 min dusch. Har läst om fler som har samma problem. Kan detta bero på luft i rören? Jag hör att det finns en del luft i rören då vp går. Det är ett av de rören som kommer från borrhålet, och röret är sedan kopplat till vp och till kärlet med spriten. Är detta något som är normalt i början eller ska jag avlufta på något vis? Och i så fall hur? På det andra röret från borrhålet finns en ventil som jag luftat.
Tack på förhand/
Andreas Karlsson

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!