Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Variabel effekt ?  (läst 6655 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tony.F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Variabel effekt ?
« skrivet: 02 oktober 2009, 08:48:33 »
Slog på pumpen för en vecka sedan men får knappt någon värme i huset, så vitt jag vet går pumpen dygnet runt. Isknulen runt expansionsventilen(?) verkar inte ha smält någon gång iaf Och spetsvärmen går till synes också hela tiden.
Spetsvärmen sitter i ackumulatortanken och den har jag ställt på knappt 30 grader.
Det är runt 0 grader ute och jag har 17-18 grader inne. Jag har ökat mer och mer på de 2 inställningsmöjligheter pumpen beviljar.
Jag har satt temperaturen till +5 grader och ökat kurvan markant. men ingenting händer, sänker jag kurvan sakta så stannar först spetsvärmen och sedan pumpen, så den verkar inte vara kitsch iaf.
Pumpen drar 60-70 kwH per dygn, i vintras drog den oftast över 100kwh så den drar mindre nu av någon anledning fast den går lika mycket, men så vitt jag förstått så har väl själva pumpen bara 2 lägen, av och på?

Pumpen heter mec6tb om det har någon betydelse.
Villa i Jämtland byggt 1960. 150kvm + källare.
Nibe1245, 165m borra.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Variabel effekt ?
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2009, 22:06:26 »
Låter oroväckande, borde inte bildas is denna årstiden. borde inte gå hela tiden.
Om det är brist på köldmedium ger värmepumpen lägre effekt, går längre stunder och drar mindre effekt. Är det bara is vid expansionsventilen?
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Tony.F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Variabel effekt ?
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2009, 21:59:16 »
Nej, det verkar inte lovande. Pumpen har gÃ¥tt oavbrutet en mÃ¥nad. Men nu har jag inte 17 grader längre, nu har jag 15 :( Jag skulle kunna leva med 15 grader inomhus, men är det sÃ¥ kallt vid 0 grader utomhus sÃ¥ kan man ju undra hur kallt det blir vid -30.  Röret ut frÃ¥n kompressorn är brännhett som det ska? Stänger jag av cirkulationen sÃ¥ tar det nästan en minut innan kondensorn närmar sig 60 grader, är det normalt?
-Ja, det är bara is på expansionsventilen, om den nu heter så. Pannrummet är nu det varmaste rummet i hela huset, kompressorn värmer upp det, jag har nästan 20 grader där nu. Det syns vätska i torkfiltret/inspektionsglaset. Det känns knappt någon skillnad alls på inkommande och utgående varmvatten ens på cirkulationspumpens lägsta hastighet. Så det lutar åt köldmediebrist? :'(
Utgående är 30 grader konstant. Brine-slingan är runt +7.
Villa i Jämtland byggt 1960. 150kvm + källare.
Nibe1245, 165m borra.

Utloggad Tony.F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Variabel effekt ?
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2009, 21:15:26 »
Ja, men självklart var det köldmediebrist och givetvis fungerar pumpen enbart med R22. Varför skulle det vara något som gick att åtgärda?
Villa i Jämtland byggt 1960. 150kvm + källare.
Nibe1245, 165m borra.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Variabel effekt ?
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2009, 15:32:03 »
Som ren kuriosa kan jag berätta att det går att fylla en R22-maskin med gasol ;-)
T.o.m. bättre, man får lägre hetgastemperaturer.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Variabel effekt ?
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2009, 15:39:07 »
Funkar det nu då? Har du stort hus? Låter mycket med 100kwh/dygn, när den funkar alltså..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Tony.F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Variabel effekt ?
« Svar #6 skrivet: 03 november 2009, 02:13:40 »
Nej, inga framsteg ännu. Håller på att forska om alternativa möjligheter. Jag vill helst inte tappa (för mycket) effektivitet heller, jämfört med R22.
Överväger att offra ett äldre kylskåp som donator av köldmedium, men om de är kompatibla vet jag ju inte. Men att köra med elpatron hela vintern är inte speciellt lockande så jag tror jag ska försöka.
Köra på gasol innebär väl att jag måste tömma hela kretsen och köra med en annan oljevariant? Låter avancerat i så fall.
Är det positivt med låga hetgastemperaturer? Spontant låter det som man skulle få sämre värmeproduktion pga. det. Tänker jag fel?

Mitt hus är runt 200 kvm. Har kanske runt 110kvm uppvärmt och resten på underhållsvärme.
Dåligt isolerad vind som förhoppningsvis hinner bli åtgärdat innan vintern. Så är planen i alla fall.

Villa i Jämtland byggt 1960. 150kvm + källare.
Nibe1245, 165m borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Variabel effekt ?
« Svar #7 skrivet: 03 november 2009, 08:13:26 »
Vinden är lika viktig som värmepumpen..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Tony.F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Variabel effekt ?
« Svar #8 skrivet: 03 november 2009, 20:18:02 »
Byt den
   Ha ha ha, den var bra. Har tyvär ingen i reserv. Min ekonomi tillÃ¥ter inget nyköp heller och jag vill inte skrota en pump som har flera Ã¥r kvar att ge. HÃ¥let ska vara 165 meter djupt, i vintras var aldrig brine under 0 grader sÃ¥ jag tror det är ett bra hÃ¥l som bör räcka till hela huset.
Det lutar åt att bli ett panikköp av ved istället, så får jag forska lite mera i ämnet så jag inte gör något överilat.

Vinden har bara 10cm ull av något slag så det står högt på listan att åtgärda det med.

Villa i Jämtland byggt 1960. 150kvm + källare.
Nibe1245, 165m borra.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Variabel effekt ?
« Svar #9 skrivet: 03 november 2009, 22:57:36 »
Kylskåp fungerar inte, de har aldrig gått med R22. (de gick med R12)
Det fina med gasol är att man behöver inte byta olja, man behöver inte ens tappa ur den gamla R22:an.
Fördelen med låg hetgastemperatur är att kompressorn håller längre, påverkar inte värmepumpens maxtemperatur på vattnet. Gasol har alla fördelar förutom brännbarheten.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Tony.F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Variabel effekt ?
« Svar #10 skrivet: 04 november 2009, 02:53:15 »
Kylskåp fungerar inte, de har aldrig gått med R22. (de gick med R12)
Det fina med gasol är att man behöver inte byta olja, man behöver inte ens tappa ur den gamla R22:an.
Fördelen med låg hetgastemperatur är att kompressorn håller längre, påverkar inte värmepumpens maxtemperatur på vattnet. Gasol har alla fördelar förutom brännbarheten.
Ok, så R12 och R22 är inte kompatibla?
Jag har hittat R22 i Amerika, men att våga beställa det vet jag inte. Gasol låter intressant om det verkligen är så som Du säger, att jag inte behöver tömma systemet alltså. Vad är nackdelarna?
Villa i Jämtland byggt 1960. 150kvm + källare.
Nibe1245, 165m borra.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Variabel effekt ?
« Svar #11 skrivet: 04 november 2009, 06:51:23 »
Men herre gud....
Ring efter en tekniker som begriper någonting,och laga maskinen om du inte vill byta den.
Ligger du och kör maskinen utan soppa,och nedställd lågtryckspressostat, eller med kärvande expventil,täppt torkfilter ....eller är det rent av ventilfel i kompressorn ?
har du kompetens att avgöra vad felet är?
Hur som helst kommer den garanterat gå sönder om ingen kompetent kommer fort. huvuddunk
Och vem säger att du måste konvertera...är soppan OK så töm denna i en kruka....laga maskinen....återfyll samt ev kompletera med R417A......(vill du hålla på med propan går det bra också )
men för guds skull....felsök inte med en kbm ved och ett gammalt kylskÃ¥p  *roflmao*
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Variabel effekt ?
« Svar #12 skrivet: 04 november 2009, 09:08:35 »
Håller med Ace, ring nån som har erfarenheten, han vet vad som skall göras, eller byt ut den! Är väl inga jättepengar, Rot-avdrag och låna upp på huset, så tight ekonomi kan ingen ha, sen är det många år för den skall funka, annars tejpa ihop nåt som funkar nån vecka och sen börja om att laga..drar många pengar det med.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Tony.F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Variabel effekt ?
« Svar #13 skrivet: 04 november 2009, 23:25:01 »
Men herre gud....
Ring efter en tekniker som begriper någonting,och laga maskinen om du inte vill byta den.
Ligger du och kör maskinen utan soppa,och nedställd lågtryckspressostat, eller med kärvande expventil,täppt torkfilter ....eller är det rent av ventilfel i kompressorn ?
har du kompetens att avgöra vad felet är?
Hur som helst kommer den garanterat gå sönder om ingen kompetent kommer fort. huvuddunk
Och vem säger att du måste konvertera...är soppan OK så töm denna i en kruka....laga maskinen....återfyll samt ev kompletera med R417A......(vill du hålla på med propan går det bra också )
men för guds skull....felsök inte med en kbm ved och ett gammalt kylskÃ¥p  *roflmao*

Jag har haft hit en tekniker som konstaterat köldmediebrist, ursäkta om det inte framkommit. Han ville inte fylla på R22 utan bara sälja en ny pump till mig. Hade jag ansett mig expert på värmepumpar hade jag väl inte ställt massa dumma frågor här. Ursäkta att jag trodde gamla köldmedier var kompatibla med varandra. Då jag blir idiotförklarad istället för att få svar på frågan så får jag väl tro att så inte är fallet.
Jag kör enbart på elpatronen nu.

Håller med Ace, ring nån som har erfarenheten, han vet vad som skall göras, eller byt ut den! Är väl inga jättepengar, Rot-avdrag och låna upp på huset, så tight ekonomi kan ingen ha, sen är det många år för den skall funka, annars tejpa ihop nåt som funkar nån vecka och sen börja om att laga..drar många pengar det med.
För mig är det jättepengar och ingenting som jag har råd med, det är säkert.

Nej, jag får forska vidare annorstädes. Men tack Plutus för vettig information och intresse i alla fall.



Villa i Jämtland byggt 1960. 150kvm + källare.
Nibe1245, 165m borra.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Variabel effekt ?
« Svar #14 skrivet: 05 november 2009, 07:46:27 »
Jag tycker inte att du fick nÃ¥gra dumma svar av mig  :D
Möjligen av teknikern som var hemma hos dig....men det vet jag inte säkert,eftersom inte allt framkommit som du själv uttryckte det.... ! ?
Han kanske även informerade dig om var det läckte ???   samt att det av nÃ¥gon specifik anledning inte var lönande att laga denna ?
Vi vet ju inte hur mycket det var du glömde berätta ........

Och du skriver själv att du helt utan kunskaper ska använda gamla kylskåp som donatorer av köldmedium....i en värmepump som läcker ...... helt horibelt !!!!

Och du lovordar PLUTUS för att han propagerar för gasol ...helt utan att ha en aning om vilka kunskaper du har...eller vad det är som är fel på maskinen.
Finns ingen gasol i världen som lagar expventiler,täppta torkfilter,trasiga kompressorer eller läckor  :,v(

Och fortsätter han att propagera för gasol helt ohämmat i var och varannan trÃ¥d här pÃ¥ forumet....utan att bry sig det minsta om varesig kunskaper/experimentlusta och vett hos person, eller felorsak pÃ¥ objektet han uppmanar alla vitt och brett att fylla...har vi olyckan runt hörnet  fiR:

Detta var min åsikt...
« Senast ändrad: 05 november 2009, 08:11:11 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!