Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Börje__
« skrivet: 17 april 2024, 10:55:20 »

Man måste få den ur limp home-läget först, annars kommer den inte ens försöka att regenerera. Det brukar gå att tvinga den till en extra regenerering via OBD och då går den ur limp home-läge åtminstone tills den har försökt regenerera igen. Men starta inte tvångsregenereringen förrän bilen är i rörelse ute på landsväg och du är säker på att inte behöva sakta in eller gå ner till tomgång förrän regenereringen är klar.

Regenereringen startade ganska snart efter obd2 reset ut ur limp home, som du beskriver.
Hade ingen "tvångsregenerering" på min läsare, så nu har jag beställt en nyare för 4.000 kr. Verkar även läsa eolystanken, vi får se. Icarsoft max heter den.
Fanns även andra, bättre?, för 20-50k, inte rimligt då jag inte vet min nästa bil ännu. ☺️
För info, Bilen går fortfarande utan att dessa felkoder för avgasreningen kommit tillbaks.
Det är en "PSA motor" från 2010. Den har gått 28.000 mil, siktar på 36.000 mil. Grannens D5 är uppe i 38.000, han byter helst inte mer säjer han! 👍☺️
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 17 april 2024, 10:04:04 »

Ok, Tack👍
Menar du från limp mode läge, att köra på låg växel och få upp varven en stund?

Vill gärna titta på felkoderna, blir att man resetar då också. Ibland har det varit att byta bränslefiltret och även igensatt partikelfilter.

Man måste få den ur limp home-läget först, annars kommer den inte ens försöka att regenerera. Det brukar gå att tvinga den till en extra regenerering via OBD och då går den ur limp home-läge åtminstone tills den har försökt regenerera igen. Men starta inte tvångsregenereringen förrän bilen är i rörelse ute på landsväg och du är säker på att inte behöva sakta in eller gå ner till tomgång förrän regenereringen är klar.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 16 april 2024, 12:35:24 »

Brukar lösa sig med att ut o gasa, håll 3000-3500 varv i 15-20 min så den får bränna ut sig ordentligt.
The Italian tuneup  tummenupp
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 15 april 2024, 17:37:12 »

Köp henne en elbil med minst 70kWh batteri.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 15 april 2024, 17:21:49 »

Frugan inte glad, limp mode 40 km/h på motorvägen igår.

Ingen motorlampa lyser.
Har två pending faults samt Diesel partikel filter Regeneration duration P2458.

Finns eolys tank men ingen felkod för nivån.
Trycket genom partikelfiltret var ok för ett par månader sedan.
Ingen NOx sensor varning vad jag ser.

Nollar man så går den igen.
Andra gången inom en månad.

Kan det vara bara kortkörningar, så att regeneringen aldrig hinner klart?

Frugan vill köpa nyare bil 😱 help


Vilken bil gäller det ens?  nono knUp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 april 2024, 15:18:21 »

När vi hade problem med firmabilens partikelrengöring (Nu fixat, kostade bara 22 000 kr) så menade killen på första verkstan vi lämnade in den på att man också kunde köra det där manuellt, bara ligga på >3000 varv några mil då och då så skulle det rengöra sig självt.
Nu var vårt problem inte så enkelt, det var en trasig modul som gjorde att en säkring gick, och flera olika givare/kommunikation fungerade inte.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 15 april 2024, 14:49:39 »

Ok, Tack👍
Menar du från limp mode läge, att köra på låg växel och få upp varven en stund?

Vill gärna titta på felkoderna, blir att man resetar då också. Ibland har det varit att byta bränslefiltret och även igensatt partikelfilter.

Ja beroende på vilken hastighet du har på vägen du åker så får du välja lämplig växel för varvtalet.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 15 april 2024, 14:07:33 »

Ok, Tack👍
Menar du från limp mode läge, att köra på låg växel och få upp varven en stund?

Vill gärna titta på felkoderna, blir att man resetar då också. Ibland har det varit att byta bränslefiltret och även igensatt partikelfilter.

Iallafall om motorlampan lyser så har det fungerat.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 15 april 2024, 12:43:12 »

Ok, Tack👍
Menar du från limp mode läge, att köra på låg växel och få upp varven en stund?

Vill gärna titta på felkoderna, blir att man resetar då också. Ibland har det varit att byta bränslefiltret och även igensatt partikelfilter.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 15 april 2024, 11:33:34 »

Känns lite bättre nu, en stund iallafall!?!

Tog en sväng och den började med limp mode efter någon kilometer, fortsatte på 3an i 50km/h och nollade igen under färd, felkod P242F återkom igen, samtidigt startade regenereringen, inget limp mode men nollade igen, sedan kom P2458, nollade igen, körde med regenereringen ungefär 1 mil med 2000 varv, fortsatte tillbaka på motorvägen i 110 km/h, ingen ny felkod, handlade och körde hem 2 km, ingen ny felkod, bilen känns nu pigg igen.
Inte någon gång tändes motorfel lampan.
Så Stort Tack!! 👍, att du bekräftat teorin, får vi hoppas 🙏


Bad om frugans telefon att installera obd2 appen, hon säger fortfarande, köp ny bil.... arg😅

Hoppas någon annan också kan ha nytta av denna lärdom på lite äldre dieselbilar. Var mer fel förr med orent bränsle tror jag. Använda lågsot olja också bra dvs inte A3/B3, utan C2, C3, C4, A5/B5

Brukar lösa sig med att ut o gasa, håll 3000-3500 varv i 15-20 min så den får bränna ut sig ordentligt.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 15 april 2024, 10:47:57 »

Känns lite bättre nu, en stund iallafall!?!

Tog en sväng och den började med limp mode efter någon kilometer, fortsatte på 3an i 50km/h och nollade igen under färd, felkod P242F återkom igen, samtidigt startade regenereringen, inget limp mode men nollade igen, sedan kom P2458, nollade igen, körde med regenereringen ungefär 1 mil med 2000 varv, fortsatte tillbaka på motorvägen i 110 km/h, ingen ny felkod, handlade och körde hem 2 km, ingen ny felkod, bilen känns nu pigg igen.
Inte någon gång tändes motorfel lampan.
Så Stort Tack!! 👍, att du bekräftat teorin, får vi hoppas 🙏


Bad om frugans telefon att installera obd2 appen, hon säger fortfarande, köp ny bil.... arg😅

Hoppas någon annan också kan ha nytta av denna lärdom på lite äldre dieselbilar. Var mer fel förr med orent bränsle tror jag. Använda lågsot olja också bra dvs inte A3/B3, utan C2, C3, C4, A5/B5
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 15 april 2024, 08:41:58 »

Kortkörningar är en mycket sannolik förklaring, egentligen borde dieselbilar med partikelfilter överhuvudtaget inte användas i kortkörningar, ren stadstrafik mm.  Har man sådana körförhållanden att det finns risk för problem med partikelfiltret så kan det löna sig att köra på HVO istället för vanlig diesel, den sotar mindre så filtret behöver inte regenereras lika ofta som vanligt.

Jag hade partikelfilterproblem på en Mitsubishi ASX härom året, styrsystemet började regenerera under en lång landsvägskörning men slutade aldrig med regenereringen, efter 15 mil med kopiös bränsleförbrukning gav den upp, satte några ologiska felkoder och gick in i limphomeläge. Efter mycket felsökning visade det sig att avgastempgivaren efter partikelfiltret var trasig. Inte något katastroffel som gav felkod utan den mätte bara fel. Styrsystemet trodde att avgastemperaturen aldrig gick upp så långt att det fanns en chans att regenereringen skulle lyckas.

På bilar med Eolys-system finns det ofta ingen nivågivare i behållaren, istället räknar styrsystemet blint på den mängd eolys som rimligen går åt för att hålla koll på när det borde ta slut. Jag har varit med om på Peugeot 307 där eolysbehållaren är en plastsäck (typ mjuk spolarvätskepåse) att den har spruckit så innehållet har runnit ut på marken utan att någon har märkt det.

På den Peugeoten märker man tydligt när regenerering av partikelfiltret startar - det klickar i något relä under instrumentbrädan, bränsleförbrukningen enligt färddatorn går inte ner till 0 vid motorbromsning och motorn går "mjukare" än vanligt med mindre dieselknack. Har den väl startat en regenerering så brukar jag försöka undvika att stanna eller gå ner på tomgång innan den är klar. Oftast startar den när man har kört någon halvmil med jämn hastighet på landsväg, det finns t ex ett bestämt ställe på vägen till stugan där den  alltid brukar regenerera.
Mitsubishin märks det inte lika tydligt på mer än att bränsleförbrukningen går upp enligt färddatorn. Kör man med farthållare kan man märka att den rycker vid lätt utförsbacke då det knappt behövs något gaspådrag, då regenerering pågår. Och så brukar det lukta bränt runt bilen pga högre avgastemp.  Den är ganska slumpmässig med när den startar regenerering, det kan mycket väl hända att den börjar med det mitt i stan.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 15 april 2024, 08:26:37 »

Frugan inte glad, limp mode 40 km/h på motorvägen igår.

Ingen motorlampa lyser.
Har två pending faults samt Diesel partikel filter Regeneration duration P2458.

Finns eolys tank men ingen felkod för nivån.
Trycket genom partikelfiltret var ok för ett par månader sedan.
Ingen NOx sensor varning vad jag ser.

Nollar man så går den igen.
Andra gången inom en månad.

Kan det vara bara kortkörningar, så att regeneringen aldrig hinner klart?

Frugan vill köpa nyare bil 😱 help



Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!