Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken modell av IVT luftluft är bäst och strular minst  (läst 1602 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stadda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken modell av IVT luftluft rekommenderar ni till hus med öppen planlösning 100 kvm?
Med minst strul :)

Utloggad Hannuse

  • Att mäta är att veta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Att mäta är att veta
Jag har en IVT Aero 807 till mitt hus.
Relativt öppen planlösning och ca 130kvm.
Den värmer hela huset, och ibland så får elradiatorerna gå in och stötta, när det är riktigt kallt (ca 23-25 minusgrader och kallare).
Det beror naturligvis också på komfort, man klarar sig utan att ha radiatorerna igång, det blir bara ett avkall på komfort vissa dagar i vissa delar av huset.
Men jag vill ändå ha dom kvar, om pumpen går sönder så finns det en backuplösning klar.

Det fanns ett fel i avfrostningsprogrammet på den modellen från början, så även jag fick byta utedel efter det att den frusit sönder förasta året.
Men nu går den som den ska, och fungerar fint.

I grova drag kan man konstatera att värmepumpen halverade elförbrukningen när det gäller den delen som avser tillförd värme i huset (9500kWh blev 4600kWh).
Värmepumpen i har även gått som luftkonditionering, och levererat kyla under juni, juli, augusti med 108kWh som total kostnad, helt klart prisvärt för ett skönt klimat på sommaren.
Lösvirkeshus -86 130m2 1-plan
LLVP IVT Aero 807 - 2021 (utedel utbytt 2022)
Braskamin 1m3 ved/Ã¥r
Direktverkande el som SUB2
2 vuxna personer i hushållet

Fristående garage 40m2
LLVP IVT Aero 605 - 2022 (utedel bytt 2023)

Total förbrukning
Senaste 12 månaderna - 22 329kWh
2023 - 22 154kWh (varav 2202kWh i garaget)
2022 - 20 427kWh (varav 2273kWh i garaget)
2021 - 23 956kWh (varav 3365kWh i garaget)
2020 - 24 529kWh (varav 2848kWh i garaget)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Känns skumt att du vill ha IVT och inte problem, det är ju ett märke som inte har felfri historik i luft/luft.
Gick förbi några snygga IVT på en företagslokal nyss, de var ihopisade före besöket. Efter besöket var de också ihopisade. Det är inget som man vill ha för det drabbar driftekonomin. Dvs prestandasiffrorna ljuger i det stadiet.

Ett gammal jobb hyrde insatslokaler som är 10 st i rad. Varje hade nyinstallerad IVT, 2018, dåvarande året. Ishögar för det mesta, allihop.

Toshiba och Fujitsu/Fuji verkar vara minst problem med, i alla fall vad jag valde sälja efter började helt från scratch vad jag egentligen ville sälja.
Jag ville aldrig sälja luft/luft men kan inte säga nej hur som helst heller. Noll problem än så länge. Enda "nja" som gett återbesök är Toshiba Seiya ND som jag varnade för väggmontage pga vibrationer. Den nya vibrerade mer än den gamla (behöll väggfästet och rör för de ville pressa priset).
Jag tyckte vid provkörning den vibrerade för mycket och en månad senare tyckte kunden att de vi skulle pröva fjäderfötter som jag föreslog vid provstart.
Fujitsu verkar mycket vibrationsfria.
Negativt med Fujitsu är bara en temperatur för kallare lokaler, 10 grader.
Temperaturval vid 8-15 grader hos Toshiba.
« Senast ändrad: 14 mars 2023, 11:36:39 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Vilken modell av IVT luftluft rekommenderar ni
Daikin =)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!