Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: alternativ till minimaster med luftvärmeagg acj  (läst 2870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad grotti

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
alternativ till minimaster med luftvärmeagg acj
« skrivet: 21 september 2008, 21:54:46 »
om man vill skrota minimaster med värmeåtervinning + acj vad gör man för ventilation då.vill sätta in vanlig köksfläkt med lite drag i.har luftvärmepump och kamin för uppvärmning.ska man flytta minimastern med återvinningen till tvättstugan?fresh air ventiler som tilluft?vilken sorts frånluft?hur många ventiler?har någon tips om ombyggnad.vad är enklast och bäst.mina tilluftsdon sitter i taken i varje rum,frånluftsdonet i hallen vid golvet.ofta kalla golv,värmen kommer ej ner till golven.måste vara dåligt tänkt vid installation 1990.bacho vent.tacksam för svar grotti

borohus

  • Gäst
borohus
SV: alternativ till minimaster med luftvärmeagg acj
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2018, 21:40:05 »
jag vill gärna veta hur man ska lösa detta, har själv ett 1,5 plans hus och kan inte flytta aggregatet till vinden som många gör.. har själv tänkt fimpa hela luftvärmehistorien och konvertera huset till vattenburet och bergvärme, men vet inte hur jag ska lösa till/från luft nu?

Olof 1234

  • Gäst
Olof 1234
SV: alternativ till minimaster med luftvärmeagg acj
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2018, 22:48:18 »
Till och från luftsaggregat är det bästa man kan ha ventilationsmässigt. Det är även bra ur energisynpunkt. Om du skulle ta in luften vi freshventiler får du tänka på att du får in riktigt kall luft som trillar ner på golvet och kyler ordentligt. Att värma med ventilation är inte bra, man brukar vilja ha en inblåsningstemperatur på ca 17-18 grader. Detta för att luften som är kallare är lite tyngre och då blandar den ner sig bättre.

Man  brukar säga att ventilationen stÃ¥r för 70% av uppvärmningskostnaden och har man ett minimaster aggregat sÃ¥ halveras uppvärmningskostnaden med detta pÃ¥ ventilationsdelen. AllsÃ¥ man spar 35 %. Sen resterande 65% är ju alltid bra att värma med VP-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!