Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: svenne
« skrivet: 15 december 2004, 21:52:22 »

En Eco air dimensioneras för att klara värmebehovet ner till 0- (-10) grader utan tillskott.

Jag såg under den kalla veckan att ner till -4 klarade jag helt utan tillskott men då orkade inte panntempen stiga om vi duschade 2 på raken. När det var -12 ute (min givare visade -10 pga felvisning, se annan tråd) så var jag tvungen att slå på 6 kWh tillskottseffekt för att inte frysa. Jag har 22 grader inne samt i mitt dåligt isolerade förråd på 25 m2 då det också används (jag sitter där nu). Om du vill så kolla min förbrukning  under loggningsforum så ser du under tråden Luft Vatten mina data. Genomsnittstempen i VBG enl SMHI är på årsbasis +6,5 grad ;D
Skrivet av: grolim
« skrivet: 15 december 2004, 20:22:52 »

Svenne! - Orkar din pump med ända ned till -10° eller måste spetsvärme till också? Om inte, hur långt ned orkar pumpen innan spets behövs?

PS. Jag bor i Åmål och bör därför ha ung. samma energimängd i luften som det är i Vänersborg (edit: Vänern :)) DS.

// Grolim
Skrivet av: svenne
« skrivet: 15 december 2004, 16:50:10 »

[
Citera
Det "bör" finnas en returtemp givare... (annars hur skall man då säkerställa att EcoAir inte får jobba med >48 grader på radiator returen som går till vp:en?)


När det var -10 här i Vänersborg för några veckor sedan så hade jag 55 grader ut :'( men mitt delta T gör att jag bara hade 40 tillbaks (manuella rörtermo från Clas Ohlson)
Vet inte vad som händer om returen går över 48 på min anläggning. Troligtvis är det då kallare än -10 ute så att VP ändå stängt av sig
Skrivet av: grolim
« skrivet: 15 december 2004, 14:42:24 »

Japp, du har helt rätt i ditt antagande ang. vedeldning lglavas!

Jag måste också påpeka att det inte bara ingår 1 givare utan 2 st på stigarsidan, givare 1 sitter monterad mellan vp:n och den gamla pannan och givare 2 är ansluten mellan cirkulationspumpen och växelventilen (efter pannan).

// Grolim
Skrivet av: lglavas
« skrivet: 15 december 2004, 12:17:19 »

Hej!
Kul att man fått igång CTC inriktad diskussion ;)

Citera
Till EcoEl och EcoHeat medföljer endast framledningsgivare.
Det "bör" finnas en returtemp givare... (annars hur skall man då säkerställa att EcoAir inte får jobba med >48 grader på radiator returen som går till vp:en?)

EcoLogic har en tempgivare på radiatorreturen och en på stigaren.
Den STYR på returen temperaturen (ett av två driftsfall dock är detta det vanligaste/normal drifts fallet)
Den övervakar alltid returtempen så att vp:en inte får för varmt vatten att jobba med (<48grader)

EcoLogic VÄXLAR över och styr på stigaren (det andra driftsfallet) NÄR spetsvärme behövs och vp:en inte räcker till och understiger husets värmebehov. Den måste nu styra på stigaren för den extra spetsvärmen som kommer från pannan shuntas ut TILLSAMANS med den energin vp:en förmår att producera. (Så att logiken vet hur mycket energi huset får och att den kan köra mot "kurvan")
Antar att OM man angivit (i menyerna) att man eldar med ved så övervakar EcoLogic stigarens temperatur och därmed upptäcker att helt plötsligt så ökar temperaturen (= vedeldning påbörjad).
Mvh lglavas
Skrivet av: ME
« skrivet: 15 december 2004, 09:56:35 »

Citera
Till EcoLogic medföljer även givare till returen. Det behövs troligen när man dockar mot befintlig panna. Därför skiljer också menyerna något

Det borde vara det mest logiska att det är så...

Citera
(Varför ändra på något som är fulländat redan från början) ?
Nä det vore dumt  ;)

Fast jag har en dle förslag på förändringar :) tyvärr.
Tex att kunna styra temphöjnings cykeln från i dag fasta var 4:e gång till andra värden.

Det känns inte optimalt att ha det så vid 0 grader ute och 32 starter / dygn (dvs 8 höjningar) borde räcka med 4-5 /dygn. i dessa lägen.
Skrivet av: FredrikO
« skrivet: 15 december 2004, 09:47:23 »

Jag har läst vad som bifogas de olika lösningarna.

Till EcoEl och EcoHeat medföljer endast framledningsgivare.

Till EcoLogic medföljer även givare till returen. Det behövs troligen när man dockar mot befintlig panna. Därför skiljer också menyerna något.
Skrivet av: svenne
« skrivet: 15 december 2004, 09:27:43 »

ME, 'är det inte så här trordu?
Grolim har köpt den "lösa" lådan med Ecologic. Du och jag har den inbyggd i vår (i mitt fall EcoEL9) anläggning.

Det är nog detta som gör skillnaden. Tror inte att CTC ändrat styren. (Varför ändra på något som är fulländat redan från början) ;)?
Skrivet av: ME
« skrivet: 15 december 2004, 08:41:01 »

Det verkar vara skillnad på "CTC ECOLOGIC + ECOAIR" i förhållande till "ECOHEAT" när det gäller inställningar och diagnos. Eller har det inträffat någon förändring i syret på CTC pumparna ???
Skrivet av: grolim
« skrivet: 14 december 2004, 20:34:50 »

Hej igen.

Svenne! - Jag har en ecologic styrenhet och inte en eco el, så det måste bero på detta då du inte utläsa "Rad ret temp" dessutom så är min inköpt och levererad v. 46-2004 så CTC har kanske gjort någon förändring i programmet. En annan skillnad mellan enheterna är att jag inte kan ställa in eltillskottet överhuvudtaget (jag har ju pumpen dockad till en CTC Totalpanna från 1988).

I övrigt så vill jag tacka för era kloka synpunkter och i synnerhet så var PerF:s inlägg mycket upplysande  :)

/ Grolim
Skrivet av: PerF
« skrivet: 14 december 2004, 10:36:22 »

På EcoLogic ställer man in kurvan med Shunt Stängd för låga värdet och Framledn temp (Vid -15° Ute) för höga värdet. Värme från vid utetemp är den temp då huset inte längre behöver värme och styren kopplar om till sommarläge och enbart VV produktion. Lite förvirrande tyckte jag innan jag fick klart för mej hur det var.

korr diffen är den diff man justerar med när styren går över på att styra på framledningen då tillskott behövs eller man eldar med exvis ved.

Så styren är ganska enkel från användarens perspektiv. Inte mycket att fingra på men för oss har det funkat bra. Inne på andra vintern nu. Med innegivaren inkopplad pendlar innetemperaturen max 0,6 grader under ett dygn.
Skrivet av: svenne
« skrivet: 14 december 2004, 07:01:24 »

Hej,
CTC har inte så mkt att meckla med när det gäller att optimera inställningarna. den är färdigutvecklad från början.... ;).
Det som du kan optimera är att du kopplar ur innegivaren och via värme av och temp vid -15 justerar in din värmekurva så att du får rätt temp inne nätt och jämnt. Då kör du inte ut för varmt vatten i radiatyorerna.

Var kan du läsa ur Rad ret temp? Är detta en ny meny?
Har den inte i min i allfall.

Dina starter ser OK ut. Min pump går ca 14-16 h / dygn just nu och antalet starter varierar mellan 10-22 st.
Jag har dock min innetemp ställd på 22 grader.

PS! Nu när det är så varmt ute så kan du med fördel sätta eltillskottet till effekt oKwh vilket gör att du undviker dyr tillskottselDS!
Skrivet av: grolim
« skrivet: 14 december 2004, 00:41:20 »

Hej.
Jag har nyligen installerat min vp-anlägning (driftad i 9 dgr) och undrar lite om hur man kan optimera driften på bästa sätt.
Har läst igenom en massa bra inlägg på detta forum, men har tyvärr inte kunnat hitta någon som handlar om min kombination (ECOLOGIC + ECOAIR 5,9 dockad till kombipanna) och optimering. Husets värmekurva är överförd från tiden då jag bara hade min panna i drift och innegivaren är ansluten i driften.

Menyn inställningar:
  • Rumsgivardrift = med.
  • Värmepumpstyp = LU/VA
  • Systemtyp = Shunt
  • Framledn temp (Vid -15° Ute) = 43°
  • Shunt stängd vid utetemp = 14°
  • korr diff system (vid -15° ute) = 6°
  • Max tillåten framl temp = 75°
  • Min tillåten framl temp = OFF
  • Värme från vid utetemp = 17°
  • Nattsänkning = Nej
  • Ved = Nej

Menyn Diagnos
  • Status = VP
  • Framledning 34°, Börvärde = 32°
  • Värmepump temp = 38°
  • Rad ret temp = 31°, Börvärde = 32°
  • Utetemp = -3°, Hetgastemp = 78°
  • Shuntmotor = Öppen
  • Växelventil läge = Rad/VV

Enligt min logg så har pumpen startat 9 ggr de senaste 24 timmarna och börvärdet på innetempen är satt till +20°, ärvärdet = +20,3°. Kan också nämna att jag har sänkt den totala energiåtgången med ca 53% (räknat inkl. hushållsel)

Synpunkter och tips gällande optimering önskas av mig från forumets läsare.

Vänligen // Grolim

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!