Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: frÃ¥gor om att förvvärma inkommande vatten (smurfenbygget)?  (läst 21532 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
mailade det pris ni hade hittat på tanken, och han skrattade samt lovade 20% men båda förstod ju att det inte var realistiskt köp.

Har ni sett några färdiga tankar med slingor, av välisolerad sort.. till bra pris.. inte så sugen att trolla ihop eget.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
http://www.boroe.com/tank.php?tankid=2&volume=320
Lägg till dom slingor du behöver...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Min tank har ingen isolering tänkte prova utan först och det verkar bli lagom varmt i pannrummet Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Annars har jag en snygg tank med slinga över som du kan få gratis. Jag kan dock inte garantera att den funkar...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34067.0
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Annars har jag en snygg tank med slinga över som du kan få gratis. Jag kan dock inte garantera att den funkar...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34067.0

Tack men den såg lite väl stor ut.

Länken jag fick var dock intressant. Tog man av isoleringen så kan den nog bli lagom för att få ner genom hålet och kunna placeras under huset.
Vilken slags slinga bör jag välja då isf utav de alternativ som fanns?

Att den läcker värme utan isolering känns ju som onödigt energiförlust om man nu dessutom matar inkommande kallvatten genom tanken. Fast och andra sidan hade jag ju tänkt värma husets grund med fläktkonvektorer eventuellt..

-----

Sidans tank var pÃ¥ minst 320liter.... jag ska köra 8kw pump x20liter = 160liter behov.  Vad blir effekten utav att jag har dubbelt sÃ¥ stor tank?
« Senast ändrad: 07 november 2010, 10:58:58 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Annars har jag en snygg tank med slinga över som du kan få gratis. Jag kan dock inte garantera att den funkar...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34067.0

Tack men den såg lite väl stor ut.

Länken jag fick var dock intressant. Tog man av isoleringen så kan den nog bli lagom för att få ner genom hålet och kunna placeras under huset.
Vilken slags slinga bör jag välja då isf utav de alternativ som fanns?

Att den läcker värme utan isolering känns ju som onödigt energiförlust om man nu dessutom matar inkommande kallvatten genom tanken. Fast och andra sidan hade jag ju tänkt värma husets grund med fläktkonvektorer eventuellt..

-----

Sidans tank var pÃ¥ minst 320liter.... jag ska köra 8kw pump x20liter = 160liter behov.  Vad blir effekten utav att jag har dubbelt sÃ¥ stor tank?

Så stor är den inte. Den är ju bara på 110 liter...

Energiförlusten från tanken blir inte så stor eftersom det oftast inte är speciellt varmt vatten i den - Det är ju bara det vatten som skall till radiatorerna. Har man dessutom nytta av värmen i det utrymme den sitter så är det ju ingen förlust - Sitter de en radiator i pannrummet i dag så kan du ersätta den med tanken.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
tänkte inte pÃ¥ liter utan diameter, bilden kanske ger fel intryck men fÃ¥r jag genom den i min 58cm öppning? Tanken ska hamna under huset nämligen.  :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Ska du ha en oisolerad tank under huset Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
nej ser efter en isolerad.

http://www.boroe.com/tank.php?tankid=2&volume=320 hade varit toppen om det inte vore för att den har dubbel så stor volym än vad jag behöver. frågan är om det gör något?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
300 kWh är ju alltid något! :-) Tyvärr knappast aktuellt för mig då min tank har 160 liter beredarslinga och 40 liter mantel, då hinner väl inte vattnet värmas nåt?
Jag har visst ingen slinga utan en tank i tanken, är det en sk förrådsberedare alltså? Å då skulle man inte förvärma vatten? Varför inte?
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
@ SgtArdberg: Du kan förstås förvärma varmvatten i en slinga innan det kommer fram
till en förrådsberedare, men väl där så skall hela volymen hållas på 60 grader hela tiden.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Jag fick ett förslag förut som känns vinnande, utmanar dock ödet och frÃ¥gar er skeptiker innan börjar byggas.  ;)


Då jag ställde kravet att min anläggning inte skulle vara standard. Pluss ge mig mycket vatten till bubbelbadet.
Samt ha förvärmning.

Så blev firmans förslag att specialtillverka en egen tank.
* 1245an ensamstående i tvättstugan, istället för 1145+arbetstank+acktank.
* En dubbeltank nere under huset. 200liter mot radiatorerna och jag minns inte om det var 120liter för tappvatten. skulle få något mer än 300 liter.
* Valfria slingor (solvärme förberedd kanske?), patroner och annat kan väljas vid tillverkningen av tanken som inte skulle bli dyrare än Nibes egna.

En fördel jag vill se är att om varmvatten delen är under arbetstank delen så bör väl en gnutta värme stiga uppåt och ge lite gratisvärme till arbetstanken.

En nackdel är ju att en cirkulationspump sätts mellan och transporten av vatten mellan 1245 och tank även bör innebära viss energiförlust trots isoleringar.

Jag ifrågasatte varför inte en 1145 mot egen-tanken då det vore billigare men han menade på att 1245ans beredare var marknadens bästa och inte fel att utnyttja.



vad tror ni, flipp eller flopp? *nu blir inte rördragningen sådär men mer symboliskt för framlyfta vad jag försökte skriva*

-tror han inte ansåg vi skulle behöva isolera tanken då vi ville uppnå 8gradig temperatur under huset för få bort fuktskadorna.
fast ansåg inte det vara några problem alls att göra den välisolerad om så önskades.
« Senast ändrad: 14 november 2010, 14:27:19 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: frågor om att förvvärma inkommande vatten (smurfenbygget)?
« Svar #72 skrivet: 14 november 2010, 15:31:47 »
Vad är det där till höger? 1245? Den har inget förråd för radiatorvatten, bara tappvarmvatten. Tvv vill du inte ha förluster till radiatorvattnet från, det förra är ju dyrare (det är ju därför du vill förvärma inkommande, remember?). Vänd dubbeltanken upp-och-ner, en slinga för förvärmningen i bottendelen och lite trevligare färger så är du snart hemma! Snåla inte med längden på förvärmningsslingan; ju bättre slinga, desto bättre förvärmning.

Förresten, skulle man inte kunna använda en TVA för förvärmningen? Då skulle ju bottentempen i tanken kunna bli lägre, fördelaktigt på sommaren om man vill ladda med solslinga?

VPB200/VPB300 har för övrigt samma konstruktion som beredaren i F1245.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
1245 med sin 180liter VV + En egentillverkad tank som då blir volymförstorare mot radiatorer och extra för VV.

Inkommande vatten via radiator sektionen

och det måste väl vara bättre att radiator-sektionen är ovanför VV-sektionen - för att utstrålande värme ur VV tanken då kan nyttjas till att ge en gnutta extra värme till raditorvattnet. Istället för att bara stråla ut i luften.

----

VPB300 kan jag inte klämma ner under huset + jag måste ha en arbetstank = tar väldigt mycket mer plats i tvättstugan
jämfört mot en egentillverkad dubbeltank som går ner under huset och då kunna köra en ensam 1245a i tvättstugan.
« Senast ändrad: 14 november 2010, 16:15:38 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: frågor om att förvvärma inkommande vatten (smurfenbygget)?
« Svar #74 skrivet: 14 november 2010, 20:05:57 »
och det måste väl vara bättre att radiator-sektionen är ovanför VV-sektionen - för att utstrålande värme ur VV tanken då kan nyttjas till att ge en gnutta extra värme till raditorvattnet. Istället för att bara stråla ut i luften.

Nej. När du gjort TVV är det den dyraste energin du har lagrad i vatten. Den vill du isolera från allt billigare och svalare vatten. Förlusterna ut i luften kommer ju krypgrunden till godo, alternativt isolera tanken ordentligt.
Jag hade satsat på två separata tankar, en för TVV, en för radiatorvatten, med förvärmning. Fundera även på om 1245 bör köpas med VVC-anslutning, den är inte standard.

Tänk hela tiden på vilken lagrad energi som är billigast:
  • Marken innehÃ¥ller energi som är helt gratis (solen).
  • Brine innehÃ¥ller energi som är nästan helt gratis (solen + lite el till C-pumpen).
  • Radiatorvatten är ganska dyrt (solen + c-pump + el till kompressorn).
  • Tappvarmvatten är ännu dyrare (solen + c-pump + mer el till kompressorn (sämre COP)).
  • Sist men inte minst har vi radiatorvatten vid svinkyla (solen + c-pump + kompressor + el till elpatron).


Ska vi återvinna/flytta energi, måste det göras neråt i listan, för att ersätta något av det dyrare vi annars skulle tillsätta. Vi vill ju inte flytta dyr energi uppåt och blanda ut med den billigare, inte sant? Exempelvis vore det ju helt meningslöst att värma brine med en elpatron.
Självklart är det vettigt att använda förluster, som du skriver. En frånluftsVP gör ju exakt detta, tar tillvara värme som ändå skulle pumpas rakt ut i luften. Men i ditt fall med tankarna är det nog vettigare att helt enkelt isolera.

Tror jag.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 693
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!