Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi Ecodan - Felkod "UL"  (läst 2632 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KristianR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitsubishi Ecodan - Felkod "UL"
« skrivet: 18 juli 2022, 13:16:37 »
Hejsan!
Jag har en Ecodan där jag för en tid sedan fick felkoden "UL" högst upp på displayen, och där det också visar ett utropstecken vid en symbol jag tolkar vara utedelen. Om jag startar om pannan försvinner felmeddelandet, men kommer tillbaka efter någon halvtimme eller så. Jag tolkar det som att det uppstår när utedelen väl ska gå igång igen (när temperaturen i pannan sjunkit under ett tröskelvärde). Pannan går på elpatron ändå så jag har varmvatten, men undrar om någon fått denna felkod tidigare och hur ni avhjälpt den? Det står i manualen att UL = "Open circuit", d.v.s. elfel av något slag antar jag?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Ecodan - Felkod "UL"
« Svar #1 skrivet: 18 juli 2022, 13:31:13 »
Hej! I en PUHZ-SW service manual är UL angivet som: "Low pressure (63L operated) (SW100/120 only) Abnormal if 63L is operated (under −0.03MPa) during compressor operation. 63L: Low pressure switch" Alltså misstänkt läcka av köldmedia eller möjligen fel på kretskort i utedelen. Tillkalla kyltekniker som får mäta trycket och söka efter misstänkt läcka.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad KristianR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Ecodan - Felkod "UL"
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2022, 17:01:05 »
Hej! I en PUHZ-SW service manual är UL angivet som: "Low pressure (63L operated) (SW100/120 only) Abnormal if 63L is operated (under −0.03MPa) during compressor operation. 63L: Low pressure switch" Alltså misstänkt läcka av köldmedia eller möjligen fel på kretskort i utedelen. Tillkalla kyltekniker som får mäta trycket och söka efter misstänkt läcka.

Ah, stort tack för snabbt svar!

Utloggad KristianR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Ecodan - Felkod "UL"
« Svar #3 skrivet: 29 november 2022, 20:50:11 »
Har helt missat att meddela lösningen på mitt problem: min rörmokare var här i augusti och felsökte. På två minuter hittade han felet: sladden till sensorn (eller en av de två) som mäter köldmedia (trycket, antar jag) hade skakat loss från sin koppling! Helt otroligt faktiskt. Man kunde se hur den sladden vibrerade väldigt mycket p.g.a. vibrationer från fläkten som fortplantade sig genom att man satt en krympslang runt de två kablarna till sensorerna. Så, kabeln var helt enkelt av. Väldigt märkligt/dåligt tycker jag. Problem löst genom att klippa loss krympslang och fästa kablarna igen i sina fästen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!