Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: köp av begagnade solfÃ¥ngare  (läst 13875 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Theander

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
köp av begagnade solfångare
« skrivet: 11 september 2007, 16:57:28 »
Hejsan

Jag har hittat 6 kvadratmeter plana solfÃ¥ngare. Tyvärr är glaset pÃ¥ dem sönder dÃ¥ han lyckats välta pallen de stog pÃ¥.  För dessa vill han ha 2000 spänn

Detta lockar då man skulle kunna få ihop en rätt billig anlägning genom detta. Frågan är plana mkt sämmre än vakumrörs?

Hur stor ackumulator tank skall man dimensionera mot 6 kvadrat ?

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: köp av begagnade solfångare
« Svar #1 skrivet: 11 september 2007, 17:06:56 »
Hejsan

Jag har hittat 6 kvadratmeter plana solfÃ¥ngare. Tyvärr är glaset pÃ¥ dem sönder dÃ¥ han lyckats välta pallen de stog pÃ¥.  För dessa vill han ha 2000 spänn

Detta lockar då man skulle kunna få ihop en rätt billig anlägning genom detta. Frågan är plana mkt sämmre än vakumrörs?

Hur stor ackumulator tank skall man dimensionera mot 6 kvadrat ?

Inte så mycket sämre än att om Du tycker det är rätt pris, så ska Du köpa. Tänk bara på att glas är dyrt, å att det är ett litet helvete att byta glas på vissa av dom plana-solfångarna. Men kolla vad solpanels-tillverkaren ska ha för "färdiga" glas + lim, å ev annat Du behöver för att byta ut dom trasiga glasen. Styrytrystning + tank, tycker jag Du ska fråga Sfinxen om, han brukar kunna ordna fram lite ut av varje, så att Du får bra fart på dina solfångare.

mvh humlan.

Utloggad Theander

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: köp av begagnade solfångare
« Svar #2 skrivet: 11 september 2007, 18:50:00 »
tänkte mig köpa en begagnad tank på bocket och koppla en plattvärmeväxlare till den. Är bara ute efter att ha varmvatten på sommaren. Inte så intresserad av att få ut radiatorvatten.

Är ute efter att göra ett billigt system för varmvatten så min pelletspanna kan få vila under sommaren.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: köp av begagnade solfångare
« Svar #3 skrivet: 11 september 2007, 19:37:12 »
tänkte mig köpa en begagnad tank på bocket och koppla en plattvärmeväxlare till den. Är bara ute efter att ha varmvatten på sommaren. Inte så intresserad av att få ut radiatorvatten.

Är ute efter att göra ett billigt system för varmvatten så min pelletspanna kan få vila under sommaren.

Javisst kan Du göra så, men en riktig styrning tycker jag ändå Du ska skaffa....

mvh humlan.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: köp av begagnade solfångare
« Svar #4 skrivet: 11 september 2007, 20:57:58 »
Hejsan

Jag har hittat 6 kvadratmeter plana solfÃ¥ngare. Tyvärr är glaset pÃ¥ dem sönder dÃ¥ han lyckats välta pallen de stog pÃ¥.  För dessa vill han ha 2000 spänn

Detta lockar då man skulle kunna få ihop en rätt billig anlägning genom detta. Frågan är plana mkt sämmre än vakumrörs?

Hur stor ackumulator tank skall man dimensionera mot 6 kvadrat ?

Hej.

Plana solfångare är inte sämre per m2 byggyta i jämförelse med vakuumrör.

500 liter tank är nog lagom till 6 m2 plan solfångare.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: köp av begagnade solfångare
« Svar #5 skrivet: 11 september 2007, 21:02:18 »
Hejsan

Jag har hittat 6 kvadratmeter plana solfÃ¥ngare. Tyvärr är glaset pÃ¥ dem sönder dÃ¥ han lyckats välta pallen de stog pÃ¥.  För dessa vill han ha 2000 spänn

Detta lockar då man skulle kunna få ihop en rätt billig anlägning genom detta. Frågan är plana mkt sämmre än vakumrörs?

Hur stor ackumulator tank skall man dimensionera mot 6 kvadrat ?

Hej.

Plana solfångare är inte sämre per m2 byggyta i jämförelse med vakuumrör.

500 liter tank är nog lagom till 6 m2 plan solfångare.

MVH/Gano



Nja..., beror lite på hur man räknar det. För rör utnyttjar mer av instrålningen, p.g.a dom tar in den över betyligt fler grader i sidled. Men visst kan det vara motiverat med plana solfångare, som t.ex som i det här fallet, eller när det inte finns möjlighet att använda rör.

mvh humlan.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: köp av begagnade solfångare
« Svar #6 skrivet: 11 september 2007, 21:28:43 »
Med samma byggyta ger plana större maxeffekt. ???
Ex en vanlig plan på SP listan är Lesol AR som ger energiutbytet 458 kwh/m2år vid 50 ºC med referensytan 10.5 kvm. Det ger 4809 kwh/år. Byggytan är i detta fallet ungefär referensytan.
Verkningsgrad är säkert 65% vinkelrätt mot solen dvs lunchtid på sommaren Det ger en maxeffekt på nästan 7 kW.
En av mig välkänd installation med vakuumrör och med byggytan  9.5 kvm har en belyst yta pÃ¥ 5.656 kvm. Ã…rsutbyte 777 kwh/m2 Ã¥r ger ett Ã¥rsutbyte om 4395 kWh.
Max Verkningsgrad är i storleksordning 70% av belyst ytas instrÃ¥lning  ==> knappt 4 kW i maxeffekt.

För att få nästan samma årsutbyte av energi med samma solinstrålning måste alltså vakuumrören ge mer effekt under fler timmar. Det är hela grejen.
Lägre maxeffekt men fler timmar under året ger en jämnare effekt till acctanken. Mer under sämre villkor som morgon och kväll och höst och vår. Dock lägre maxeffekt mitt på dagen soliga dagar. Rör och värmeväxlare kan dimensioneras mot en lägre maxeffekt.

Hittar du plana solfångare till rätt pris använd dessa givetvis.
« Senast ändrad: 11 september 2007, 21:35:31 av Sfinx »

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: köp av begagnade solfångare
« Svar #7 skrivet: 11 september 2007, 21:47:21 »
Till Humlan:

Du menar att det bara är OK att välja plana solfÃ¥ngare när man hittar sÃ¥dana som är transportskadade ?  Sc:,h

Jag kan i och för sig hitta på fler anledningar till att välja plana solfångare. SP har jämfört plana med vakuumrör och funnit att systemen är jämförbara prestandamässigt. Vakuumrör har en fördel på vintern medan plana ger väldigt mycket energi vid låg övertemp (sommardrift). Plana solfångare är lättare att integrera i byggnaden och är överlägsna vad gäller att utnyttja svårutnyttjade ytor. Plana solfångare är enklare i konstruktionen och är okänsligare för överhettning, vilket ger möjlighet att bygga ett enklare och billigare system.
 
-Jag är inte inte helt säker på att jag skulle välja vakuumrör idag.

-Kan vi på solvärmesidan börja följa forumreglerna vad gäller att namnge och rekommendera leverantörer ? Jag tror inte Sfinx tar illa upp, Humlan.....

MVH/Gano

« Senast ändrad: 11 september 2007, 21:49:19 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: köp av begagnade solfångare
« Svar #8 skrivet: 11 september 2007, 22:17:25 »

Jag kan i och för sig hitta på fler anledningar till att välja plana solfångare. SP har jämfört plana med vakuumrör och funnit att systemen är jämförbara prestandamässigt. Vakuumrör har en fördel på vintern medan plana ger väldigt mycket energi vid låg övertemp (sommardrift). Plana solfångare är lättare att integrera i byggnaden och är överlägsna vad gäller att utnyttja svårutnyttjade ytor. Plana solfångare är enklare i konstruktionen och är okänsligare för överhettning, vilket ger möjlighet att bygga ett enklare och billigare system.
 

???*vinkar*
HÃ¥ller inte med. Givetvis ;)

Ser ingen fördel med att få mest energi under sommaren.
Lättare att integrera? Det håller jag inte med om. Hur menar du då?
Utnyttja svÃ¥rutnyttjade ytor? HÃ¥ller inte med om det heller  ::)
Väggmonterade plana är inte så vanligt.
Enklare i konstruktionen? Nja det håller jag heller inte med om. Ett rör är ett rör.
Okänsligare för överhettning? Va? Provat partiell förångning i en plan nyligen?
Billigare? Skall vi räkna på byggytan så kostar vakuumrören ca 2000 kr/kvm.
Efter bidrag kan du få den första för under 1000 kr/kvm. Hittar du plana för det priset?

Som jag ser det är det tvärtom. Vakuumrören är billigare, enklare i konstruktionen, lättare att montera, lättare att integrera och tillåter överhettning bättre än äldre plana dito.

MEN som tur är är vi olika. Det finns plats för alla åsikter och solfångare.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: köp av begagnade solfångare
« Svar #9 skrivet: 11 september 2007, 22:34:18 »
Till Humlan:

Du menar att det bara är OK att välja plana solfÃ¥ngare när man hittar sÃ¥dana som är transportskadade ?  Sc:,h


MVH/Gano



Självklart menar jag inte det, vilket jag åxå skrev: Citat "Men visst kan det vara motiverat med plana solfångare, som t.ex som i det här fallet, eller när det inte finns möjlighet att använda rör." Slut citat. Men idag har rör så många fördelar att man i första hand ska välja det. Om det sen visar sig vara en bättre lösning med plana, så ska dom självfallet användas istället.

mvh humlan.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: köp av begagnade solfångare
« Svar #10 skrivet: 11 september 2007, 22:45:25 »
Inte för att jag trodde att du skulle hÃ¥lla med, Sfinx.  ;)

De är lättare att få plana att smälta in i byggnaden. Går att bygga trekantiga, runda, följa mönster i byggnaden etc etc. Vakuumrör ser visserligen avancerade ut, men de är inte diskreta, bara bredden går att variera.

Svårutnyttjade ytor. Försök att utnyttja en trekantig yta på en gavel med vakuumrör.

Bygger man själv så åker kostnaden ner ordentligt, billigare än vakuumrör.

Takplacering i liv med taket ger vakuumrör en nackdel med frost och snö på vintern. Enklare att få byggnadslov med solfångare i liv/infällda i taket.

Med enklare system menar jag system som tål vanlig enkel stagnation.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: köp av begagnade solfångare
« Svar #11 skrivet: 11 september 2007, 23:05:53 »
Visst gÃ¥r det att välja längd pÃ¥ rören, frÃ¥n 80 cm upp till 180 cm. Fast jag reserverar mig där, dÃ¥ jag kan minnas fel pÃ¥ nÃ¥n dm upp/ner. Det finns t.o.m rör för balkong  Thumbsup SÃ¥ med lämpliga längder pÃ¥ kollektorn kan Du sen använda lite olika längder pÃ¥ rören, för att fÃ¥ en bra lösning. Ã… kollektorer finns frÃ¥n 10 rör Ã¥ upp till 30, igen med reservation för att jag har fel pÃ¥ exakt antal rör i kollektorn.

mvh humlan.

Utloggad starion

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: köp av begagnade solfångare
« Svar #12 skrivet: 13 september 2007, 08:33:13 »
Hur fungerar en platt solvärmare.

Är det med glasruta med koppar rör under eller ? (som en luftsolfångare)

Tacksam om någon vet

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: köp av begagnade solfångare
« Svar #13 skrivet: 13 september 2007, 18:02:40 »
Hur fungerar en platt solvärmare.

Är det med glasruta med koppar rör under eller ? (som en luftsolfångare)

Tacksam om någon vet

Först en glasruta av härdat glas (lågjärnsglas). Under glasrutan ligger en plåt som är belagd med ett material som absorberar solenergin och omvandlar den till värme. Högst effektivitet fås med så kallade selektiva beläggningar. Sedan kopparrör som punktsvetsats med laser mot undersidan av plåten.

Solenergin går in in i plåten och värmen leds sedan över till kopparrören (och vätskan i dessa). Det finns även kollektorer där rören omges av plåt på båda sidor, paketet har sedan pressats ihop med stor kraft.

På baksidan av plåten/kopparrören ligger en aluminiumfolie modell tjockare vars uppgift är att reflektera värmen. Bakom folien ca 100 mm glasullsisolering. That´s it.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: köp av begagnade solfångare
« Svar #14 skrivet: 13 september 2007, 19:06:17 »
Med samma byggyta ger plana större maxeffekt. ???
Ex en vanlig plan på SP listan är Lesol AR som ger energiutbytet 458 kwh/m2år vid 50 ºC med referensytan 10.5 kvm. Det ger 4809 kwh/år. Byggytan är i detta fallet ungefär referensytan.
Verkningsgrad är säkert 65% vinkelrätt mot solen dvs lunchtid på sommaren Det ger en maxeffekt på nästan 7 kW.
En av mig välkänd installation med vakuumrör och med byggytan  9.5 kvm har en belyst yta pÃ¥ 5.656 kvm. Ã…rsutbyte 777 kwh/m2 Ã¥r ger ett Ã¥rsutbyte om 4395 kWh.
Max Verkningsgrad är i storleksordning 70% av belyst ytas instrÃ¥lning  ==> knappt 4 kW i maxeffekt.

För att få nästan samma årsutbyte av energi med samma solinstrålning måste alltså vakuumrören ge mer effekt under fler timmar. Det är hela grejen.
Lägre maxeffekt men fler timmar under året ger en jämnare effekt till acctanken. Mer under sämre villkor som morgon och kväll och höst och vår. Dock lägre maxeffekt mitt på dagen soliga dagar. Rör och värmeväxlare kan dimensioneras mot en lägre maxeffekt.

Hittar du plana solfångare till rätt pris använd dessa givetvis.

om jag får ut 5000 kwh/år på plana eller 5000 kwh/år på vakuum spelar inte så stor roll tycker jag, oavsett tidsperspektiv.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!