Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Intresserad av Evi Heat  (läst 20659 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
Intresserad av Evi Heat
« skrivet: 03 juni 2011, 16:31:23 »
Vi har bestämt oss för att installera bergvärme. Just står det mellan Nibe, Thermia och Evi Heat. Evi är ett litet företag i Upplands-Bro. De har installerat ca 8.000 pumpar sedan starten 1998. Ni som har en sådan, berätta gärna er erfarenhet. Det som lockar är den nya 18 cm stora pekskärmen, den enda vettiga på marknaden. Nibe har också en bra skärm fast en mindre som styrs av några knappar, lite klumpigare. Thermias är rent skräp. Och så är Evi Heat förberedd för solvärme. Funderar just nu på Evi Heat Goesun II, höjd 140 cm, + 300 lit VVB (varmvattenberedare). På denna utan inbyggd VVB går det inte att få utan solvärmemodul inuti skåpet, man får räkna med 15.000 kr extra för denna. Geosun I, höjd 184 cm, med inbyggd VVB 200 lit levereras dock utan solvärmemodul. Den monteras utanpå på högra sidan.

www.eviheat.se
« Senast ändrad: 04 juni 2011, 11:52:33 av ville10 »
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #1 skrivet: 03 juni 2011, 18:52:58 »
Är pekskärmen ditt enda urvalskriterium  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #2 skrivet: 03 juni 2011, 18:59:11 »
Tycker mej ha läst om några som haft en hel del strul med eviheat men det var nog äldre modeller den med pekskärm är ju ny.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #3 skrivet: 03 juni 2011, 23:56:41 »
Är pekskärmen ditt enda urvalskriterium

Trots att jag har en trist oljepanna utan panel alls kollar jag den ofta och det kommer självfallet bli ännu mer frekvent med besök då alltsammans är klart. En trevlig panel att se på är viktigt. Andra saker jag fastnar för är Thermia Diplomat Optimum G2 med HGW-teknik (Hot Gas Water heater) som ska ge ordentligt med varmvatten. Thermia är också tystast i Konsumentverkets test.
www.radron.se/Documents/Tester med annat betygssystem/tabeller/060217_02_varmepumpar.pdf
Pannrummet är en svinstia, nedsölat med olja men ska bli som ett vardagsrum. Jag ska försöka lägga ut före & efterbilder.
« Senast ändrad: 04 juni 2011, 00:10:08 av ville10 »
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #4 skrivet: 04 juni 2011, 00:05:08 »
Tycker mej ha läst om några som haft en hel del strul med eviheat men det var nog äldre modeller den med pekskärm är ju ny.


Jag noterade det men de andra märkena krånglar också. Nu ska tydligen en ny Nibe säljas eftersom den vibrerar hela fastigheten. De som har pumpar som fungerar felfritt tycks vara mindre benägna att gå in här och diskutera.
www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41865.0
« Senast ändrad: 04 juni 2011, 00:10:25 av ville10 »
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #5 skrivet: 04 juni 2011, 09:26:44 »
Klart alla märken har fel men har läst om få som har evi heat och dom man läst om har haft strul men som du skrev det är oftast dom som har fel som skriver här kollade lite i manualen till evi heat och styrningen liknar nibes. Helt klart ett steg framåt med pekskärm värmebranchen har annars en långsam utveckling kolla på nibe kom med färgskärm för ett par år sedan kolla på en mobiltelefon har haft färgskärm sen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #6 skrivet: 04 juni 2011, 12:20:34 »
Det kan ju bero på att en färgskärm tillför lite mer på en mobiltelefon än på en värmepump. Jag är inte emot utvecklingen alls, men ibland när man ser reklamen så verkar det som att det är den snygga designen som skall värma huset...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #7 skrivet: 04 juni 2011, 12:36:30 »
Det kan ju bero på att en färgskärm tillför lite mer på en mobiltelefon än på en värmepump. Jag är inte emot utvecklingen alls, men ibland när man ser reklamen så verkar det som att det är den snygga designen som skall värma huset...

Visst är det så men när man köper en grej för 50000 kr som i många fall står inne i huset så känns det tråkigt med svartvit även om funktionen är densamma men det blir så mycket trevligare att knappa runt i menyerna med ett modernare utseende. Man köper ju en massa andra prylar enbart på utseende så varför inte värme tycker det är bra med ett roligare alternativ.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #8 skrivet: 04 juni 2011, 16:46:29 »
fast i Eviheats fall kvittar det att dem har en fin display, resten,njaa Personligen skulle jag aldrig montera en hos mig själv. Viessmann har färdigt för sol också, CTC med va(osäker) 2 alternativ jag väljer före Eviheat.

Sedan så är det ju enkelt att fixa sol och snygga displayer till vilken VP som helst. *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #9 skrivet: 04 juni 2011, 17:08:20 »
fast i Eviheats fall kvittar det att dem har en fin display, resten,njaa Personligen skulle jag aldrig montera en hos mig själv. Viessmann har färdigt för sol också, CTC med va(osäker) 2 alternativ jag väljer före Eviheat.

Sedan så är det ju enkelt att fixa sol och snygga displayer till vilken VP som helst. *vinkar*

Varför gillar du inte veissman några speciella fel ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #10 skrivet: 04 juni 2011, 17:33:28 »
Det kan ju bero på att en färgskärm tillför lite mer på en mobiltelefon än på en värmepump. Jag är inte emot utvecklingen alls, men ibland när man ser reklamen så verkar det som att det är den snygga designen som skall värma huset...

Visst är det så men när man köper en grej för 50000 kr som i många fall står inne i huset så känns det tråkigt med svartvit även om funktionen är densamma men det blir så mycket trevligare att knappa runt i menyerna med ett modernare utseende. Man köper ju en massa andra prylar enbart på utseende så varför inte värme tycker det är bra med ett roligare alternativ.

Precis, kunde inte säga det bättre. Jag provade Thermia hos en återförsäljare och det var deppigt att se den och knappa sig fram. Ska fråga om de har något vettigare att komma med.
« Senast ändrad: 04 juni 2011, 17:35:55 av ville10 »
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #11 skrivet: 04 juni 2011, 17:45:09 »
Viessmann är grymma, dem gillar jag verkligen. Elektronisk expansionsventil och RCD Thumbsup Nästan säker på att jag ska skaffa en Vitocal 300G hem till mig själv :)

Jag är inte helt 100% säker men jag sätter 20 spänn pÃ¥ att Eviheat display är Jeff CC villa.  Thermia har den som utbytes styr pÃ¥ äldre pumpar.

Dem Eviheat jag sett lämnar en hel del att att önska vad gäller expventiler och det som är viktigt i en VP.  Displayer är bara kosmetika. Men om man gillar sÃ¥nt sÃ¥ kan man fixa  M K T bättre prylar än evi´s display.
Tar man sen en billigare vp som inte har styr alls och kompletterar med ett värsting styr så får man en riktigt bra grej , styrd på nätet om man vill det. och det kostar ungefär som en vanlig VP. *vinkar*

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #12 skrivet: 04 juni 2011, 19:15:42 »
Men naturligtvis måste man väl köpa en VP som ser något ut, tänk när man bjuder in alla grannar på party och ska kolla på nya pumpen och displayen bara är monokrom och visar bara lite siffror och liiite text. Vem blir impad av det??????
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #13 skrivet: 04 juni 2011, 19:34:53 »
Du kan ju visa den väldimensionerade kondensorn, eller den elektroniska expansionsventilen, viktiga saker Thumbsup Thumbsup

Viessmann har partymode i sina maskiner, då j-lar *roflmao*

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #14 skrivet: 04 juni 2011, 21:42:23 »
Det är väl bara att hänga dit en 8" pekskärm och skriva ett eget styrsystem med flashiga 3-d effekter och woooshh-ljud. Allt ackompanjerat av valfri bakgrundsmusik  Thumbsup
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!