Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sjövärme frÃ¥n marmorbrott/djup damm, hur djupt bör det vara?  (läst 6879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kan man inte se marmorbrottet som en grundvattentäkt? Skulle man kunna ta vatten därifrån och köra det genom en värmeväxlare och sedan dumpa vattnet någon annan stans? Jag förmodar att det finns så mycket tillflöde av grundvatten att det inte går att pumpa tomt?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hur fÃ¥r man kompakt kollektorerna att lägga sig rätt man kan ju inte bara kasta i dom antar jag och dom mÃ¥ste ju skarvas ihop före i läggningen  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
Hei,

Jeg vil tro du klarer å måle temperaturforkjell på de forkjellige dybdene i marmorbruddet. Jeg antar at du vil måle høyest temperatur på bunnen i kjernet. Dersom du tar en 150 meter rull med 40mm PE slange i bunn på kjernet, mener jeg du vil få en lagt bedre varmeløsning for din bolig kontra luft/vann fordi du kan kjøre fordamperen på en vann/vann VP mye hardere enn på en luftvarmepumpe, dersom du har vann/glycol til -8 °C til -12 °C. Du vil ikke få problemer med fordamperen slik som på en luftvarmepumpe der isdannelse er ett problem.

Du mÃ¥ ha et lukket anlegg dvs. ikke grunnvann direkte inn i varmeveksleren fordi da vil partikler fÃ¥ den til Ã¥ gÃ¥ tett. Du mÃ¥ ha en mikrobobleutskiller inni huset ditt som slipper ut luften i kollektorsløyfen.  :)
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Hur fÃ¥r man kompakt kollektorerna att lägga sig rätt man kan ju inte bara kasta i dom antar jag och dom mÃ¥ste ju skarvas ihop före i läggningen  Sc:,h

Oj, ja det är en bra fråga.

Jag skulle nog svetsa ihop dessa på land, samt sammankoppla med 20 meter lång 25 mm öppen PEM i underkant samt 20 meter pluggad (luftfylld) 25 mm PEM i överkant.

Dessutom gjuter jag 15 st. vikter i 25 liters dunkar, som placeras i en linje på botten .

Sedan skickar jag kollektorpaketet i vattnet och därefter fyller upp med spritblandning, samt anlitar en dykare med tuber som förbinder kollektorerna med vikterna.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
borra inte är så grymt kostsamma

Vad jag förstår så har marmor endast en värmeledningsförmåga på 2 W/mK, vilket innebär att det krävs betydligt djupare borra i jämförelse med granit som har 3,5 W/mK.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jo visst kommer det kosta kanske 50000 kr för en borra men min ide med 400 meter slang och Flm blir ju inte gratis heller och dessutom skulle den ju kanske inte funka heller. Och jag tror även kompakt kollektorer närmar sig priset för en borra innan allt är klart med dykare och in grävning till huset och då känns det som säkrare med en vanlig borra men vad vet jag det kanske ger sämre med energi.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!