Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt temp pÃ¥ kalla och varma sidan  (läst 6131 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #15 skrivet: 17 december 2010, 13:45:58 »
Har nu kollat över elementen med en ir-termometer.
(tur att man hade en i garderoben).

Har ett system i som består av två delar/kretsar en högerhalva och en vänsterhalva, som i sin tur är indelade i en över halva och en neder halva. vänsterhalvan har några fler element.

Tempen varierade på de olika kretsarna vid sluten. Den halvan som har fler element var något kallar i slutet.

Har du enrörssystem eller tvårörssystem?

Vad gäller KB-cirkpumpen så rekommenderar IVT 2-4° delta, så 3,8 borde funka och som sagt ge en liten besparing på cp-strömförbrukningen. Sen vad som är optimalt, alltså om det är bäst att ligga på 3,8 eller 2,5, det måste du nästan fråga IVT-support om. Min pump, en Therma Diplomat Optimum, styr ju automatiskt diffen till 3, och det är ju samma köldmedium i båda pumparna... Kanske ska du mäta ett par gånger till vid olika utetemperaturer och bestämma dig sen...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #16 skrivet: 17 december 2010, 14:10:46 »
Det är bättre med lägre DT, förÃ¥ngningen hamnar högre.  Men det finns en gräns där det kostar mer i drivström än man fÃ¥r ut.  För att fÃ¥ bra cirkulation i hÃ¥let och därmed bra värmeöverföring sÃ¥ är ett högt flöde,lÃ¥gt DT att föredra.  Men det finns en gräns där oxÃ¥.  Därför säger tillverkarna 3.  Brukar vara bra. *vinkar*

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #17 skrivet: 17 december 2010, 14:33:21 »
Det är bättre med lägre DT, förÃ¥ngningen hamnar högre.  Men det finns en gräns där det kostar mer i drivström än man fÃ¥r ut.  För att fÃ¥ bra cirkulation i hÃ¥let och därmed bra värmeöverföring sÃ¥ är ett högt flöde,lÃ¥gt DT att föredra.  Men det finns en gräns där oxÃ¥.  Därför säger tillverkarna 3.  Brukar vara bra. *vinkar*

Så, 2,5 grader är alltså bättre än 3,5?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bjorn_84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #18 skrivet: 17 december 2010, 17:38:29 »
Hej igen  tomte::

Tack för alla svar  :)

Har ett tvårörsystem om jag fattat rätt "en" tilloppsledninge till alla element samt en returledning från alla element. Dvs "parallellkoppling"
Skall kolla deltat på den kalla sidan över tiden och se om den ändras,
så att jag kan avgöra om jag skall köra på lägsta effekt på cirkpumpen.

Beträffande deltat på den varma sidan hur kan jag göra för att höja den, ligger nu på 6-6.5
Inre pumpen på varma sidan kör ju på lägsta effekt så den går ju inte att ändra.

Skall jag öppna fler radiatorer som jag har stängda nu? (sovrum)?
 
Kan jag öka minska hastigheten på den externa radiatorpumpen?

Kan jag strypa några element?

Är det fel på regelrenheten?

Eller är det bara att gilla läget.

Kollade start stopp i dag temp ute -10 - -14. Pumpen går konstant. med tillskott ibland. Skall kolla upp det när det blir lite varmare

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #19 skrivet: 17 december 2010, 17:57:27 »
Hej igen  tomte::

Tack för alla svar  :)

Har ett tvårörsystem om jag fattat rätt "en" tilloppsledninge till alla element samt en returledning från alla element. Dvs "parallellkoppling"
Skall kolla deltat på den kalla sidan över tiden och se om den ändras,
så att jag kan avgöra om jag skall köra på lägsta effekt på cirkpumpen.

Beträffande deltat på den varma sidan hur kan jag göra för att höja den, ligger nu på 6-6.5
Inre pumpen på varma sidan kör ju på lägsta effekt så den går ju inte att ändra.

Skall jag öppna fler radiatorer som jag har stängda nu? (sovrum)?
 
Kan jag öka minska hastigheten på den externa radiatorpumpen?

Kan jag strypa några element?

Är det fel på regelrenheten?

Eller är det bara att gilla läget.

Kollade start stopp i dag temp ute -10 - -14. Pumpen går konstant. med tillskott ibland. Skall kolla upp det när det blir lite varmare

Om du kan sänka yttre cp eller inte beror på vad den står på. Du får väl prova, du har ju backventil på bypassen så det lär ju inte backa i alla fall. Det vore ju fint om du kunde få till lite högre delta på vb. Föreslår ändå att du provar att öppna upp så mycket radiatorer som möjligt, ta bort alla strypningar (men notera vad du gör om du vill gå tillbaka) och se om du kan gå ner i värmekurva. Du har väl inte en massa läskiga termostater på raddarna? :) Bra att pumpen går konstant, det ska den när duttar med tillskott är aktuella.
« Senast ändrad: 17 december 2010, 17:59:57 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #20 skrivet: 17 december 2010, 17:59:58 »
Purjo.  Det beror pÃ¥ vart förÃ¥ngningen hamnar.  Det mÃ¥ste man mäta upp för att veta. *vinkar*

Utloggad Bjorn_84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #21 skrivet: 17 december 2010, 20:20:44 »
Hej
Nix jag har inga termostater pÃ¥ radiatorerna, öppna spjäll är det som gäller :D  Lilla plastpluppen är kvar pÃ¥ de som jag har i sovrummen och som är strypta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!