Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi heavy netsu srk 35 - vibrationer värmedrift  (läst 1456 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Mitsubishi heavy netsu srk 35 - vibrationer värmedrift
« skrivet: 04 oktober 2021, 11:06:34 »
Hej
Har en tre år gammal netsu som i samband med årets värmesäsong börjat ge ifrån sig stora vibrationer från utedelen. Alltså inga vibrationer vid kyla. Inga missljud mer än det dova ljud som fortplantar sig i stora delar av huset.

Maskin rullar in på sin fjärde säsong så det är ett nytt fel.

Har kollat utedelen och gummidämparna är hela.

Man kan hålla i maskinen så avtar vibrationerna men de är fortfarande kraftiga.

Den levererar både värme och kyla som den ska.

Vibrationerna är bara vid ett visst varvtal... Precis som att allt hamnar i självsvängning.

Hur kan jag felsöka härifrån?

Tack på förhand
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi heavy netsu srk 35 - vibrationer värmedrift
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2021, 13:33:14 »
När det år så varmt som det är ute nu så går maskinerna ofta på lägsta effekt/varvtal och det kan ge den ttyp av vibrationer du har problem med.
Jag är inte lika säker som dig på att det är ett nytt problem, även om det förstås är möjligt, kanske har du bara inte tänkt på det tidigare, eller så har tempreaturen inte legat så stabilt på just den temp vi nu har att du noterat det på samma sätt?

Jag gissar att vibrationerna försvinner om du ökar börvärdet till 27 grader så den för jobba hårdare?

Vi har fått många bra recensioner på våra fjäderdämpare, de flesta blir mycket nöjda, men i extremfallen så blir det inte helt bra ens med fjäderdämpare, oftast beror det på kombinationen kraftiga vibrationer på minvarv, och tunna väggar med klent regelvirke.

Det du kan kolla själv är att installatören inte spänt fast rören inuti kabelkanalerna, sör då hjälper det föga att avvibrera själva maskinen från konsolerna - rören bör ligga fritt från väggen första halvmetern i kanalerna för att undvika att vibrationerna fortplantar sig in i väggen via rören.

https://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/146-vibrationsdampare-premium.html


PS. för typ 15 år sedan installerade jag 3 stycken Mitsubishi Heavy SRK, de vibrerade allihop på det där sättet när de gick på minvarv, nu är det ju några generationer senare, men jag slutade installera dem p.g.a. de där vibrationerna.
« Senast ändrad: 04 oktober 2021, 13:37:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
kolla fläktbladen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!