Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 28 januari 2014, 21:05:30 »

Skiljer det mycket i framledingstemp mellan radiatorerna? Hur mäter du? IR-termometer? (mät i såna fall på tejpade eller målade rör/element, mät nära, i princip ändå emot).

Det spelar som sagt ingen roll var du stryper varje radiator, men enklast är det bakom termostatpiggen, om din radiatorventil går att strypa där.

Radiatorerna kan ha lite olika delta, men det du inte vill är att några radiatorer har väldigt lågt delta (typiskt sett närmast VP där trycket är högst) medan andra har stor diff (långt från VP). Då blir rummen långt bort för kalla, och du blir tvungen att ha högre kurva vilket inte är bra.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 januari 2014, 19:57:07 »

Man vill ha 7 graders diff mellan ingående vatten resp utgående vatten genom vp.
Skrivet av: Jeppe75
« skrivet: 28 januari 2014, 19:50:10 »

Ok varför trodde man ville uppnå 7 graders diff?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 januari 2014, 19:43:13 »

Det spelar ingen roll vart du stryper resultatet blir samma. Jag skulle välja ett lägre delta på radiatorn runt 5 grader kanske.
Skrivet av: Jeppe75
« skrivet: 28 januari 2014, 19:33:43 »

Tack Erik och smurfen för er hjälp.. Jag har börjat justera elementen nu försöker nå 7 graders diff på in och ut jag bifogar en bild på min radiator för jag undrar om jag kan justera inlopp har förstått att jag kan strypa på returen. Denna fråga för jag får inte samma framledningtemp på alla radiatorer.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 28 januari 2014, 10:34:58 »

 tummenupp
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 28 januari 2014, 08:44:03 »

Man kan aldrig fundera för mycket på värmepumpar...  tOOmten Nu kommer många svar:

Slå på tillsatsen igen. Det är förutsättningnen för att hitta rätt kurva nu när det är så kallt att du verkar behöva det. Kurvan ska/behöver inte ändras sedan när den är rätt och påverkar inte heller om det behövs tillsats eller inte vid en viss utetemp.

Du vet redan att din VP inte pallar mer, dina gradminuter bottnade på -399 men det blev ändå inte varmt som jag skrev i förra inlägget. Då behövs tillsatsen för att få upp framledningen enligt kurvan.

Däremot är din kurva otroligt hög. När du slagit på tillsatsen gissar jag att det blir tokvarmt med så hög kurva. Sänk redan nu till den kurva som funkade bra innan det blev svinkallt. Tror du skrev 10 i början av tråden. Och slå på tillsatsen och se vad som händer.

(Sedan slår du av tillsatsen igen när kurvan är utredd och klar om du vill det då. Men du vill nog inte ha det kallt då heller så...)

Du kan höja kalla CP lite grand om du vill optimera. Men annars tycker jag din logg visar att det går rätt bra ändå i VP.

Du får aldrig exakt samma returtemp till VP som från radiatorerna vid alla temperaturer, det viktiga är att det inte skiljer för mycket och det verkar det inte göra. Viktigt också att framledningen är ungefär samma (dvs att du inte producerar värme i VP som sedan späds ut mycket i tanken innan den går till radiatorerna).

När allt detta är sagt tror jag du ska byta fokus och kolla att dina radiatorer funkar optimalt: Spring runt och känn på dom: dom ska vara varma längst upp men kallare längst ner. Är det några radiatorer som är jämnvarma så "kortsluter" dem, dvs skickar tillbaka det varma vattnet till VP vilket inte är optimalt för det tvingar VP att göra varmare vatten än den egentligen behöver. (Sök runt på forumet om detta och om strypning av radiatorer så ser du mer). Du kan ju också starta en ny tråd.
Skrivet av: Jeppe75
« skrivet: 27 januari 2014, 21:57:38 »

Tack för att ni tar er tid att titta på loggen, jag kör kalla cp på 85% varma cp på 30% och ekonomi på 25%. Och mycket riktigt blockerat tillsats loggen kanske är lite misslyckad då jag var bort rest i helgen och hade sänkt kurvan med 2 steg som jag sen höjde. 19 grader tycker jag själv oxå är lite men vill kolla om jag kan klara mig utan tillsats kör nu på kurva 14. Hur märker jag att pumpen inte pallar mer. Är det bättre att köra lite tillsats och lägre kurva eller ska försöka och köra utan på högsta kurvan istället? Hur mycket vågar man sänka varma cp tycker fortfarande att jag inte får samma temp. På returen från radiatorerna som mellan tank och vp. Kan man koppla in en extra givare till returen från radiatorerna oxå. Blev kanske många frågor på en gång men känns som man inte kan sluta fundera på värmepumpen (nästan lika mycket jobb som när man eldade med ved)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 januari 2014, 21:34:19 »

Bt7 Bt10 samt Bt11 hamnade i samma kolumn av nån anledning  Sc:,h Om man spärrar eltillskott stoppar gradminut räkningen vid läget när elpatron skulle gått in.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 27 januari 2014, 21:15:11 »

Nä...? BT25 visar rimliga värden på ca 49.2 grader på första raden och sedan håller den sig på ca 50.

VP tycks gå för fullt med ett rimligt delta mellan BT2 och BT3 på ca 5-6 grader. Delta på kalla sidan är 3.3 typ vilket också är OK (men går det att höja CP på kalla sidan så kan du göra det). Rumstemperaturen är på typ 19 grader och det låter ju lite kallt. VP verkar gå för fullt och bara nästan kunna följa den kurva du har ställt in.

Gradminuterna sjunker aldrig under -399 (3990) i loggen. Varför vet jag inte? Trodde den kunde sjunka lägre. Men kanske är eltillsatsen blockerad och att det blir så då?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 januari 2014, 18:17:07 »

Tror det ser ok ut men fick inte ordning på loggen riktigt bt25 visade 85 grader så nått knas blev det men tror jag läste den rätt.
Skrivet av: Jeppe75
« skrivet: 27 januari 2014, 16:51:07 »

Här kommer en logg om någon skulle vilja kolla på den.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 januari 2014, 00:12:01 »

 a:gl
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 januari 2014, 00:05:05 »

Jo det är nog en sån jag har  :)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 januari 2014, 00:02:04 »

homemade Smurf Tank
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 januari 2014, 00:01:40 »

 Sc:,h
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2014, 23:55:01 »

Jag trodde du hade en HST
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 januari 2014, 23:33:06 »

Jag har en HPD tank  tummenupp
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2014, 20:40:01 »

 tummenupp
säger jag som kör dryga 6K, men jag har bara 300l tank, även om det är en UVL tank kan den inte utföra mirakel på ALLA punkter
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 januari 2014, 16:13:58 »

Jag skulle sänka deltat bra mycket om det går utan ljud från radiatorerna kör själv med delta på kanske 4-5 grader men har så stor tank så det gör inget.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2014, 14:55:03 »

ja i ett onoff-system får man den uppfattningen i alla fall, även på en lågtempsradiator.

Väljer man att ställa en elpatron eller shunta ut precis den framledningstemperatur som kurvan anger så kan man få reda på hur mycket radiatorn avger.

Jag som kör med separat system (tank) ser ganska bra skillnaden över värmesäsongen. De flesta med en direktkopplad onoff ser samma delta heltiden men skillnad i gångtid.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 25 januari 2014, 14:39:19 »

Jo, men dom brukar dessutom vara dimensionerade för 80 grader vid DUT. Ökar man flödet och sänker delta-T så klarar man sig på lägre framledningstemp.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2014, 13:13:00 »

Om värmepumpen går hela tiden beror det på att det behövs för att hålla huset varmt. Det är helt OK och helt naturligt när det är svinkallt ute (vid vilken temperatur den går hela tiden beror på hur stor värmepump man har i förhållande till vad huset kräver: För liten pump går hela tiden redan vid 0 grader t ex, medan en för stor inte ens går hela tiden när det är så kallt som det blir där du har huset (den s k "DUT").

Jag tror du vågar sänka värmebärarpumpen så mycket du vill. Skulle du sänka för mycket har du inte 7 graders delta i värmepumpen längre (utan högre), då får du höja farten igen. Du siktar ju på typ 7 grader delta. Min går i 20% hastighet och jag har en 100 liters arbetstank.
Vilket delta menar du här? Och 20 grader !?  Sc:,h

Jag pratade om radiatorer och inte värmepumpar. Han har en arbetstank och radiatorslingan jobbar självständigt. Deltat över värmepumpen är inte samma som deltat över radiatorn. Ju högre framledningstemp desto högre delta mätt över radiatorn. Många radiatorer är dimensionerade för 20K vid DUT.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 25 januari 2014, 12:37:08 »

Om värmepumpen går hela tiden beror det på att det behövs för att hålla huset varmt. Det är helt OK och helt naturligt när det är svinkallt ute (vid vilken temperatur den går hela tiden beror på hur stor värmepump man har i förhållande till vad huset kräver: För liten pump går hela tiden redan vid 0 grader t ex, medan en för stor inte ens går hela tiden när det är så kallt som det blir där du har huset (den s k "DUT").

Jag tror du vågar sänka värmebärarpumpen så mycket du vill. Skulle du sänka för mycket har du inte 7 graders delta i värmepumpen längre (utan högre), då får du höja farten igen. Du siktar ju på typ 7 grader delta. Min går i 20% hastighet och jag har en 100 liters arbetstank.

Gissningsvis siktar du på att ha ett delta på 20K vid DUT.
Vilket delta menar du här? Och 20 grader !?  Sc:,h
Skrivet av: Jeppe75
« skrivet: 25 januari 2014, 11:50:49 »

Tack för alla kloka tips, jag har nu installerat bt25 och kopplat in inne givaren. (logg kommer) Jag undrar en sak är det ok att vp går hela tiden? hur lågt vågar man sänka interna cp?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 19 januari 2014, 23:38:49 »

Jag har inte tittat på din logg.

När man pratar framledning, i ditt fall, måste man veta om det är framledningen i värmepumpen, före tanken, eller framledningen efter tanken ut mot radiatorerna. Kolla upp det där med extern temperaturgivare som erik nämnde. Det är viktigt. Och det är också viktigt att veta vilket värde man analyserar (före eller efter tank).

Deltat som avläses utanför tanken, på den totala radiatorkretsen, är ett annat värde än den som avläses i värmepumpen. Vid drift av kompressor bör den interna CPn ha en hastighet som ger ca 7K i delta mellan den interna framledningen och den externa. (Om din VP har stöd för olika hastighet vid värme och varmvatten kan du med tank välja att ha lite högre delta än 7K vid värmekörning. Då får du bättre skiktning i tanken.

Flödet över radiatorkretsen bör vara samma eller lägre än värmepumpen. Bra att veta att med en delad krets (VPn går inte DIREKT på raddarna) så fluktuerar ditt delta med framledningen (enkelt uttryckt). På radiatorsidan avläser du avgiven effekt och på värmepumpssidan avläser du tillförd effekt.

Gissningsvis siktar du på att ha ett delta på 20K vid DUT. Utifrån vad du beskriver är ditt delta i så fall troligen hyfsat korrekt, sett till den totala radiatorkretsen. Men det är ju gissningar.
Skrivet av: Jeppe75
« skrivet: 19 januari 2014, 23:04:33 »

Här är värmekurvan Carl.  Erik Jag kör radiater cp på lägsta idag och har ett delta på 9 grader och vp värmebärarpump på 60% hur lågt vågar man köra den?
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 19 januari 2014, 22:42:55 »

Din UKV är ansluten som en arbetstank enligt din beskrivning. Då bör du ha en extern tempgivare (BT25) monterad på utgående rör från UKV (på väg mot radiatoerna) och ansluten till värmepumpen. Detta för att VP ska veta hur mycket värme som går ut till radiatorerna.

Eftersom du har en extern cirkulationspump måste du anpassa hastigheten på den också till dina radiatorer (kör den halvfort, kanske läge 2 av 3 om du har en sån pump), och se till att ha väldigt låg hastighet på värmepumpens värmebärarpump, eftersom den endast cirkulerar vatten genom UKV (då behövs låg hastighet).

Sök på forumet efter arbetstanks om du vill läsa mer.

Innegivaren följde med pumpen. Montera den så ser du i loggar och annat hur varmt du har i huset (men du behöver som sagt inte reglera något med innetempen).
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 januari 2014, 22:36:02 »

Beräknad framledning är skum, den ligger konstant runt 48 °C.  Sc:,h
Kan du ta fram kameran och plåta meny 1.9.1 (värmekurvan)?
Skrivet av: Jeppe75
« skrivet: 19 januari 2014, 22:25:08 »

Ja effektvakterna är på plats men tror du att jag behöver köra med extra tillsats. Jag tycker det är konstigt att man inte får ut samma temp på elementen vp beräknade framledning, jag misstänker att ukv ställer till det för mig, är kopplade att vp laddar i topp och har en extra cp till radiatorerna sen går returen in o botten från R sen från botten till vp är detta rätt? Hur mycket ska jag börja justera varma / kalla cp? Jag uppdatera till ny mjukvaran igår tyckte det blev lite bättre värme sen men tycker vp går mycket längre nu än innan. Alla andra jag känner kör bara på utegivare.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 januari 2014, 22:02:01 »

Klart man ska ha både inne givare samt ute givare varför skulle dom annars skicka med båda vill man inte låta innegivaren reglera eller endast reglera lite så anger man det i vp. Har du fått effektvakten monterad du kommer troligtvis behöva en del tillskott från elpatron och då är effektvakten bra att ha. Om du håller inne bakåt knappen kommer du till installatörs menyn där kan man justera hastigheten i %
Skrivet av: Jeppe75
« skrivet: 19 januari 2014, 21:54:45 »

Det funkade bra tills det gick under nollan då blev det kallt i huset så jag fick höja kurvan från 10 till 12 men inte jätte stor skillnad har nu ca 20 grader i huset. Jag har plockat bort alla termostater på elementen. Jag använder bara ute givare pga man rekommenderade det menar du att man ska köra på innegivare oxå? Hur ställer jag hastigheterna? Är ganska ny när det gäller vp har eldat med ved innan.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 januari 2014, 21:38:13 »

Varför har du inte innegivaren ansluten ? behövs verkligen 48 graders framledning vid 0 grader ute ? Är alla termostater fullt öppna ? Du kan sänka hastigheten på varma cp så att diffen ligger på ca 7 grader och kalla cp kan du höja till ca 3 graders diff om den inte redan står på max. Vp går rätt mycket fast det inte varit så kallt.
Skrivet av: Jeppe75
« skrivet: 19 januari 2014, 21:22:05 »

Jag skulle bli glad om någon kunnig skulle vilja titta på min logg och komma med tips. jag har en 1245 10 med ukv som blev installerad i våras med ca 200m borrhåll. Huset är på ca 190 och är byggt 1920.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!