Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Något varierande tryck - lufta och fylla på F730  (läst 850 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

A G

  • Gäst
A G
Något varierande tryck - lufta och fylla på F730
« skrivet: 29 september 2023, 10:36:14 »
Har en F730 och golvvärme (2 våningar) där trycket ligger på 0,5 bar när kompressorn inte går. När den producerar värme är trycket på cirka 0,7-0,8 bar (vid varmvattenproduktion går den ibland upp till 1 bar precis i början produktionen går igång, och sedan sjunker den ner till ca. 0,5 bar igen). Hör även ett litet porlande ljud, så misstänker att det är dags att lufta (och fylla på till ca. 1 bar).

Jag tänkte dra igång en periodisk höjning (”legionellakörning”) innan för att fälla ut så mycket syre från vattnet som möjligt. Dock kanske det främst påverkar varmvattensystemet och ej värmesystemet - så frågan är om jag ska vänta några veckor till så att värmesystemet kommit igång ordentligt (just nu är det fortfarande så varmt ute så värmen knappt är igång mer än rätt sporadiskt)?

Något jag hört är att det kan sugas in luft i avluftningsslangarna om man har för lågt tryck i systemet när man luftar. Så min fråga är, bör jag fylla på till cirka 1 bar innan luftning? Eller är det bättre att lufta och sedan fylla på till 1 bar för att undvika att påfyllningen trycker ut luften i resten av systemet?

Alternativ 3, som jag sett i Nibes egna video, är att börja lufta och sedan sakta fylla på systemet medan ventilerna är öppna för att på så sätt tvinga ut luften.

Bonusfråga: jag antar att det varierande trycket beror på luften i systemet (expansionskärlet är bytt för lite mindre än 1 år sedan)?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Något varierande tryck - lufta och fylla på F730
« Svar #1 skrivet: 29 september 2023, 21:37:49 »
Stäng av värmepumpen med brytaren under skärmen.

Töm till 0 bar med säkerhetsventilen.
Pumpa expansionskärlet till 0,5 bar.
Töm till 0 bar med säkerhetsventilen.
Pumpa expansionskärlet till 0,5 bar.
Töm till 0 bar med säkerhetsventilen.
Pumpa expansionskärlet till 0,5 bar.
Töm till 0 bar med säkerhetsventilen.
Pumpa expansionskärlet till 0,5 bar.
Töm till 0 bar med säkerhetsventilen.
Pumpa expansionskärlet till 0,5 bar.
Töm till 0 bar med säkerhetsventilen.
Pumpa expansionskärlet till 0,5 bar.

Fyll systemtrycket till 1 bar.
Vänta 5-30 minuter innan du fortsätter.
Avlufta en luftare
Fyll systemtrycket till 1 bar.
Avlufta en annan luftare
Fyll systemtrycket till 1 bar.
Avlufta en annan luftare
Osv. Radiatorer/golvvärme, allt bör avluftas.

Trycket blir stabilare om det är luft i vattensidan. Tryckvariationer beror på expansionskärlet. Ofta felinstallerat kärl (förtryck ställs inte). Eller att luften läckt ut eller blåsan spruckit. Expansionskärlet pumpas med oljefri kompressor, cykelpump med bilventil eller kvävgas.

Slå på värmepumpen och njut av problemet förhoppningsvis åtgärdade.
« Senast ändrad: 29 september 2023, 21:43:08 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Något varierande tryck - lufta och fylla på F730
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2023, 05:36:06 »
kolla så det finns luft i kärlet överhuvudtaget, tycker de ofta är tomma, eller nästan tomma.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!