Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Maximan Hyper Inverter  (läst 16543 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bulldog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landskrona
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Maximan Hyper Inverter
« Svar #15 skrivet: 16 november 2006, 08:45:59 »
Jag har också precis inhandlat en MAximan inverter, den stora modellen.
Får pröjsa 19990 för det inkl installation.
Tror nog att den duger, eller vad säger ni? bor utanför Landskrona.
Kommer att ha den i en långsmal hall, vi trappan, så blåser det upp lite och ut i hallen lite. Vi har ju också en pelletskamin som hjjälper till. tycker att den verkar ha bra prestanda för pengarna.

nån mer som har erfarenhet av den?
150m2, södra Skåne

Utloggad 2522

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Maximan Hyper Inverter
« Svar #16 skrivet: 16 november 2006, 20:54:58 »
Hej.
Min erfarenhet som själv har en hyperinverter, är att du, om möjligt skall ha den ovanför entrèdörren i hallen.
Absolut inte över trappan som en del har. Har du en någotsånär rak hall med sidodörrar plus dörrar rakt fram blåser den dels upp i trappan till övervåningen, dels till de andra rummen.
Var bestämd när det gäller din placering är mitt tips, det är du som betalar....
Vad beträffar utedelen så är det en smaksak vad den skall sitta, långt bort betyder kanske långa skenor, nära betyder att installatören får ett bekvämare jobb.... Som sagt, det är du som betalar!
Lycka till!
Christer

Utloggad Bulldog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landskrona
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Maximan Hyper Inverter
« Svar #17 skrivet: 17 november 2006, 08:39:12 »
Den kommer nästan att vara vid entren. Trappan där dens ka sitta är sk brevid entren, så vi kommer o rikta luften snett till höger för att den ska blåsa mest i hallen. Det är för lågt i tak o ingen plats att placera den rakt ovanför ytterdörren. tror du inte det nästan är samma sak att ha den där. innedelen slutar där dörren börjar.
150m2, södra Skåne

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Maximan Hyper Inverter
« Svar #18 skrivet: 17 november 2006, 09:57:39 »
Bulldog,

- med risk för att jag har missuppfattat vart du tänkt placera innerdelen. Tänker du sätta den ovanför trappens nedre början, alltså så att den egentligen är riktad tvärs över hallen, så vill jag råda dig att tänka om! Det går inte att rikta utblåset så mycket som det skulle behövas!

Om du har ca 30 cm ovanför entrédörren, så finns det lvp:ar som passar på höjden.

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Bulldog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landskrona
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Maximan Hyper Inverter
« Svar #19 skrivet: 17 november 2006, 10:29:36 »
Bulldog,

- med risk för att jag har missuppfattat vart du tänkt placera innerdelen. Tänker du sätta den ovanför trappens nedre början, alltså så att den egentligen är riktad tvärs över hallen, så vill jag råda dig att tänka om! Det går inte att rikta utblåset så mycket som det skulle behövas!

Om du har ca 30 cm ovanför entrédörren, så finns det lvp:ar som passar på höjden.

Hälsningar
Micra

nu har jag inge ritning, men utblåset är riktat åt samma håll som den skulle vart om den satt ovanför entren.förutom att den istället för ovanför dörren kommer att vara sidan om den där trapan börjar, trappan går upp i vinkel. men istället för att blåsa rakt upp i trappan så riktar vi den snett mot hallen så ung halva flödet kommer o blåsas nästan som den suttit ovanför entren.
svårt o förklara, men du trodde väl att vi skulle placera den inte åt samma håll som om den suttit ovanför dören. Visserligen så har vi nog 30 cm ovanför entren, så den kanske får plats, men man kanske måste höja innertaket för utblåstets skull?? ska det inte vara 5 cm kvar? själva innedelen är väl 27,5

men installatören kommer den 7 e december sÃ¥  jag kan frÃ¥ga han vad han tycker. den kanske fÃ¥r plats ovanför entren direkt.
150m2, södra Skåne

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Maximan Hyper Inverter
« Svar #20 skrivet: 17 november 2006, 11:04:04 »
Bulldog,

- med risk för att jag har missuppfattat vart du tänkt placera innerdelen. Tänker du sätta den ovanför trappens nedre början, alltså så att den egentligen är riktad tvärs över hallen, så vill jag råda dig att tänka om! Det går inte att rikta utblåset så mycket som det skulle behövas!

Om du har ca 30 cm ovanför entrédörren, så finns det lvp:ar som passar på höjden.

Hälsningar
Micra



nu har jag inge ritning, men utblåset är riktat åt samma håll som den skulle vart om den satt ovanför entren.förutom att den istället för ovanför dörren kommer att vara sidan om den där trapan börjar, trappan går upp i vinkel. men istället för att blåsa rakt upp i trappan så riktar vi den snett mot hallen så ung halva flödet kommer o blåsas nästan som den suttit ovanför entren.
svårt o förklara, men du trodde väl att vi skulle placera den inte åt samma håll som om den suttit ovanför dören. Visserligen så har vi nog 30 cm ovanför entren, så den kanske får plats, men man kanske måste höja innertaket för utblåstets skull?? ska det inte vara 5 cm kvar? själva innedelen är väl 27,5

men installatören kommer den 7 e december sÃ¥  jag kan frÃ¥ga han vad han tycker. den kanske fÃ¥r plats ovanför entren direkt.




Fujitsu nocria och Toshiba ras är endast 25cm på höjden så med dem behöver du endast totalt 30cm mellan innertaket och ovandelen på dörröppningen.




//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Maximan Hyper Inverter
« Svar #21 skrivet: 17 november 2006, 11:10:48 »
Bulldog,

-OK, då förstår jag lite bättre. Den hamnar på samma vägg som entrédörren, fast vid sidan av. Det låter bättre, -men jag anser nog att en placering ovanför dörren är bättre, och att du hellre riktar en del av luftströmmen därifrån mot övervåningen.

Du kommer att behöva ha den mesta värmen till nedervåningen, och en lång hall som leder in mot övriga rum, ger bättre förutsättningar än att blåsa luft genom ett "spjälstaket" i trappen.

Om du får 5-6 cm fritt ovanför innedelen så räcker det. Det går ju även att ta bort övre dörrfodret, för att nå lägsta monteringshöjd...

Micra
« Senast ändrad: 17 november 2006, 11:13:53 av Micra »
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Bulldog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landskrona
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Maximan Hyper Inverter
« Svar #22 skrivet: 17 november 2006, 11:34:28 »
Tack för tipsen.
Fujitsu kan jag inte köpa, jag har redan köpt Maximan. De som sålde Fujitsun gillade jag inte, dyra var de och inte så värst hjälpsamma.

jag ska hem o mäta ordentligt o se om jag kan få upp den direkt ovanför entredörren.
nackdelen med Maximan som jag tycker är den enda nackdel somjag hittade, när det gäller Pris/prestanda så är det det att man bara kan vinkla i sidled på ett håll. på de flesta andra kan man rikta åt två eller tre håll i sidled samtidigt.

funkar inte över taket så kör jag på säljarens rekommendation ovanför trappan och blåsa snett ut mot hallen.
150m2, södra Skåne

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Maximan Hyper Inverter
« Svar #23 skrivet: 17 november 2006, 13:07:11 »
Bulldog,

- Ok,...- håller tummarna för att det ska fungera som du har tänkt dig.

Välkommen i värmepumpsfamiljen! *vinkar*

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad 2522

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Maximan Hyper Inverter
« Svar #24 skrivet: 17 november 2006, 20:22:04 »
Hej Bulldog.

Avståndet mellan din lvp o tak skal vara 4 cm enligt grossisten.
Om du placerar den ovanför entrèn eller om du har plats precis jämte är sak samma. Vill du sätta den ovanför dörren sätter du bara en regel som går den sträcka den behöver utanför dörrfodret,
möjligvis kan innerdelen då gå lite nedanför dörröppningen.

Funktion eller esteisk upplevelse?

Det som gäller är att du inte har en vägg som hindrar blåset om du placerar lvp jämte entrèn, utan att det är fritt blås. Vinklingen av din hyperinverter i sidled skall man inte överskatta utan det är rakt fram ner i 45 graders vinkel neråt som är det mest effektiva enligt grossisten.
Utedelen bör placeras så blåsfritt som möjligt och så soligt som möjligt enligt de experter som jag tillfrågat.

Kom ihåg att din apparat behöver mycket luft att arbeta med och att det alltid är varmast närmast apparaten.
En temperaturutjämnare eller en värmeförflyttare i samband med din hyper är inte fel utifallom du har lite sämre cirkulation i ditt hus.

Trevlig Kväll o god helg!
Christer



gano

  • Gäst
gano
SV: Maximan Hyper Inverter
« Svar #25 skrivet: 18 november 2006, 15:01:13 »
Mitsubishis Maximan Hyper Inverter är väldigt intressanta. Istället för att proritera toppeffekt har man prioriterat en hög verkningsgrad. Innerdelen är jättestor för en maskin av den här effektklassen, höjd 300, djup 250 och bredd 840 mm. Inuti sitter en tung och stor värmeväxlare, vilket gör att vikten på innerdelen uppgår till hela 12 kg. Den största Sanyon 124EHDXN har ungefär samma vikt.

Även utedelarna är tunga, 44 kg om jag inte minns fel, vilket är ca 8-10 kg mer än vanligt för denna storleksklass.

- Värmeväxlarytorna är mycket stora och man tar ut rimligt med effekt, vilket bör ge en hög COP och en maskin som inte behöver avfrosta så ofta. Den kanske inte klarar de större husen, men sätt in två st och man får en svårslagbar luft/luft värmelösning.

De kommer nog att generera väldigt bra värden hos SP i Borås....

MVH/Gano

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Maximan Hyper Inverter
« Svar #26 skrivet: 18 november 2006, 15:12:12 »
Ja är den lika välbyggd som den gammla maximan så är det en fantastisk maskin.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad 2522

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Maximan Hyper Inverter
« Svar #27 skrivet: 18 november 2006, 19:05:27 »
HEJ I KVÄLLEN.

En sak bör man noggrant tänka på när det placeringen av utedelen, bortsett ifrån att det skall vara så blåsfritt och soligt som möjligt.

Det är att utedelen avger en hel del vätska, särskilt när det är som nu, fuktigt och plusgrader,vilket innebär att den producerar 4 -6 liter vatten om dygnet. Blir det omkring noll lugnar det ner sig väsentligt.

Min kortvariga erfarenhet av hypergrabben är hittills att den är extremt effektiv, förhållandevis tystlåten, både inne ( om man inte som vissa placerar den i vardagsrummet....) och även ute.
Dock lär den låta betydligt högre vid den förväntade fallande temperaturen.....

På sommaren kan man sätta ner den till 18 grader, då går bara innerdelen om man nu inte föredrar att ha den i kylläge, beroende på hur varmt det blir i sommar...........

Trevlig kväll!

Christer

Utloggad ingo 49

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jörlanda
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nöjd ägare till 2 st Mitsubishi MSZ-A09RV
SV: Maximan Hyper Inverter
« Svar #28 skrivet: 18 november 2006, 19:20:01 »

Hej på er ..

Men om du nu skall andvända den som en AC på sommaren så är det nog inte så bra att ha den i solen.
men det kanske inte därför man skaffar en värmepump??
Ha det gott i värmen.
Ingo49

Utloggad 2522

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Maximan Hyper Inverter
« Svar #29 skrivet: 19 november 2006, 10:36:34 »
Hej Ingo 49!

Uppgifterna angående ute och innerdelens placering har jag fått från bl.a Luftmiljöbutiken, där de hellre rekommenderar en torr,ej blåsig och solig placering av densamma istället för en skuggig, blåsig och fuktig miljö. Vilket för mig okunnige verkar vettigt.

Huruvida om man nu skulle använda AC till sommaren och om placeringen av utedelen i solen skulle påverka apparaten negativt har jag inte en aning om, någon?

En helt annan sak som jag gärna skulle vilja ha information om, är vilken mängd kondensvatten lvp producerar under den här årstiden per dygn? Vid c:a +4 till +10 grader?

Christer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!