Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Duo12 2006 frostproblem  (läst 577 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gördetsjälvarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Thermia Duo12 2006 frostproblem
« skrivet: 06 december 2023, 13:49:34 »
Hej,

Har en Thermia från 2006 jag försöker hålla vid liv. Har börjat strula nu efter sommaren när det börjar bli kallt. Här kommer senaste veckans felsökningar och åtgärder

Först gick displaykortet sönder någon gång i somras. Bytte två kondensatorer och då funkade det igen.

Sedan upptäckte jag att det blev kallt i huset och motorskyddet hade löst ut. Två säkringar hade gått. Flippade till dem och startade pumpen. Den gick någon halvdag, men sedan larmade den för lågtryck. Jag öppnade upp den och kompressorn var täckt av is.

Lät den tina och funderade på om cirkulationspumpen till brine spökar. Lossade skruven och vred runt med en mejsel. Gick fint! Kollade även att den stod på rätt varvtal (max). Startade igen. Den körde 15 timmar, sedan larmade den om lågtryck igen, kompressorn täckt i is, men kompressorn gick ändå. Varför slog den inte av undrar man?


Bytte därefter kondensatorn på brinepumpen. Startade och kompressorn "bluddrade". Bytte säkringar på inkommande faser till huset och då körde den som den skulle igen. Den gick nog på två faser innan. Däremot så går det ett tunt rör som jag gissar det är gas i från kompressorn, som det direkt började bygga upp frost på. Se bild. En halvtimme senare börjar det bygga upp frost på kompresorn.

En annan märklig sak (kanske?), är att så fort jag slår på strömmen så drar kompresor och rubbet igång direkt. Ingen paus eller uppvarvning nåt sånt. Kanske är förväntat?

Tacksam för alla tips - eller rekommendation att dra plåstret och köpa en ny bergvärmepump.


Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Duo12 2006 frostproblem
« Svar #1 skrivet: 06 december 2023, 15:03:39 »
Ena brine givaren verkar vara trasig, det är lite synd för då kan man se ifall brinepumpen pumpar runt spriten.
Jag skulle tro att det inte finns någon cirkulation på köldbärarsidan.

Det är inte bra att kompressorn har frost. 
I ditt fal hade jag börjat kolla på köldbärarsidan om cirkulationen står still.

Cirkulationspumpen med andra ord.
Wilo pump?
« Senast ändrad: 06 december 2023, 15:11:27 av BergAdde »

Utloggad Gördetsjälvarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Duo12 2006 frostproblem
« Svar #2 skrivet: 06 december 2023, 15:24:55 »
Tack för snabbt svar Adde!

Jo, jag glömde skriva det, men som du säger så är givaren på brine ut trasig, så man saknar den möjligheten tyvärr. Det var därför jag lade med de bilderna.

Så hur kollar jag om jag har cirkulation? Min bedömning var nåt strul med cirk.pumpen också, men att den verkar vara lite av och på eftersom den igår gick i typ 15 timmar. Det var därför jag jag bytte kondensatorn, vilket ju tyvärr inte hjälpte (om det inte var så att det satt kvar nån isplugg nånstans efter nattens hopfrysning?? Kanske borde väntat längre innan jag provstartade igen) Om man håller en hand på pumpen så känns det som att den går i alla fall. Svårt att lysna eftersom kompressorn låter så mycket. Har du något tips på hur man kan kontrollera om den går kontinuerligt? Kan man lossa den där centrumpluggen och kika in på axeln när den är igång eller kommer det rinna ut en massa köldbärare då? Har läst på forumet här om folk som använt specialverktyg för att ta isär den och rengöra den om den kärvat fast, men den är ju inte tung att vrida runt om man sätter en mejsel och vrider runt. Ett väldigt lätt motstånd just i början bara innan man fått snurr på den.

Och ja, en Wilo TOP-S30/10

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Duo12 2006 frostproblem
« Svar #3 skrivet: 06 december 2023, 15:51:19 »
Ett väldigt lätt motstånd innan den går i gång. Är den varm. Kan du lägga handen på den. Det verkar som att den gjort sitt, eftersom den går i bland och kan starta med hjälp. Har du känt med en mejsel i hålet och ändrat farten på den, då ska den märkas att den ändrar fart. Som fel kan det även vara fartreglaget som bråkar, dåligt kontakt i blecken. Ratta några gånger på det, kan hjälpa. Inget ovanligt efter några år, har förekommit på forumet tidigare om det och då hjälper inte att byta konding

Utloggad Gördetsjälvarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Duo12 2006 frostproblem
« Svar #4 skrivet: 06 december 2023, 23:52:10 »
Senaste uppdateringen: gjorde rent filtret på brinen, vilket troligen aldrig gjorts (flyttade nyss hit). Mycket sörja. Dock inte det som är problemet (fast kanske förkortat livslängden på pumpen?) Får inte brinecirkulationspumpen att snurra över huvud taget nu… så nu är frågan. Ska man investera i en ny cirkulationspump på en så gammal bv-pump eller kommer man bara hitta nåt annat fel… och sedan finns ju inte den pumpen längre, så man får googla efter en beggad, eller så får man försöka hitta en ersättare.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Thermia Duo12 2006 frostproblem
« Svar #5 skrivet: 07 december 2023, 00:59:43 »
Huvudproblemet är att mjukstartens hjälpkontakter har bränt fast i tillslaget läge. Det blir inte bra när kompressorn går när den inte efterfrågas. Köldbärarpumpen går inte då "med vilje" och allt isar ihop. Byt mjukstart eller sätt en annan kontaktor istället, sen se vad som är sönder. Inte säkert det är något. Det kan vara rejält ihopfryst i förångaren. Låt pumpen stå 24h. Värm gärna upp kompressorn med kupévärmare.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Duo12 2006 frostproblem
« Svar #6 skrivet: 07 december 2023, 07:58:41 »
Ajuste i den här pumpen sitter väl det gröna berömda Carlo kortet?  Det därför kompressorn drar igÃ¥ng direkt när han slÃ¥r pÃ¥?

Jag har ett billigt ifall du vill testa.
Danfoss 086U0268
Skriv pm.
« Senast ändrad: 07 december 2023, 08:07:46 av BergAdde »

Utloggad Gördetsjälvarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Duo12 2006 frostproblem
« Svar #7 skrivet: 07 december 2023, 09:02:51 »
Carlo-kort är det!

Carlo Gavazzi RSB4015-BS92.

Verkar ha utgått.


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Duo12 2006 frostproblem
« Svar #8 skrivet: 07 december 2023, 09:28:07 »
Carlo-kort är det!

Carlo Gavazzi RSB4015-BS92.

Verkar ha utgått.
Klart det utgått, bara skit och den typen pajar ofta, nu har dom en annan modell som ska vara lite bättre, men skit även med dom. Köp en riktig mjukis, kostar inte många kronor mer, kan t.o.m vara billigare med en ny än Nibes., men håller nog VP ut. Går att sätta dit den som erbjuds,

Utloggad Gördetsjälvarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Duo12 2006 frostproblem
« Svar #9 skrivet: 11 december 2023, 23:06:52 »
Så, här kommer då slutet på historien! Köpte mjukstartskretskortet som BergAdde hade till salu och postade föredömligt snabbt! Det kom i morse och jag tog tioåringen till hjälp att märka upp kablar och byta ut det. Därefter går pumpen igen, precis som den ska!

Stort tack till forumexperterna!! En najs besparing både för plånbok och miljö när pumpen nu förhoppningsvis kan gå ett tag till!

Nu är det bara den där givaren på brine ut som man skulle bytt så är ju pumpen i nyskick.... haha

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!