Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FH25 utekort trasigt 6 blink serial error  (läst 1223 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Malmen

  • Gäst
Malmen
FH25 utekort trasigt 6 blink serial error
« skrivet: 12 maj 2023, 22:23:16 »
Väldigt många FH serie 25 eller 35 går en för tidig död till mötes pga dessa 6 blink på utedelen. Det ska betyda att inne och utedelen inte kommunicerar. Detta brukar inträffa när pumparna är 8+ år och ett nytt utekort kostar ju en förmögenhet så de flesta väljer då en ny pump istället. Jag har personligen stött på minst 7-8 FH pumpar med exakt samma fel. Fråga är vad som felar på kretskortet? Mistubishi vägrar ge mig kretsschemat över kortet och utan schema är det riktigt besvärligt att följa signalens väg på kortet. Är det någon som luskat ut vilken komponent som havererat? Är övertygad om att det är något enkelt som en kass elektrolyt eller liknande som ger detta felet och att det går att laga för några kronor om man bara vet var felet sitter. Någon mer som jagat just detta fel som verkar vara extremt vanligt på dessa pumpar? Skulle vara så kul att kunna fixa dessa pumpar istället för att skrota dem.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: FH25 utekort trasigt 6 blink serial error
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2023, 22:28:41 »
Väldigt många FH serie 25 eller 35 går en för tidig död till mötes pga dessa 6 blink på utedelen. Det ska betyda att inne och utedelen inte kommunicerar. Detta brukar inträffa när pumparna är 8+ år och ett nytt utekort kostar ju en förmögenhet så de flesta väljer då en ny pump istället. Jag har personligen stött på minst 7-8 FH pumpar med exakt samma fel. Fråga är vad som felar på kretskortet? Mistubishi vägrar ge mig kretsschemat över kortet och utan schema är det riktigt besvärligt att följa signalens väg på kortet. Är det någon som luskat ut vilken komponent som havererat? Är övertygad om att det är något enkelt som en kass elektrolyt eller liknande som ger detta felet och att det går att laga för några kronor om man bara vet var felet sitter. Någon mer som jagat just detta fel som verkar vara extremt vanligt på dessa pumpar? Skulle vara så kul att kunna fixa dessa pumpar istället för att skrota dem.

Intressant! Jag har en FH25 som är 5 år gammal, snart dags för min då m.a.o :S
Kan du fota, eller lägga upp länk till kretskortens utformning? :)

Malmen

  • Gäst
Malmen
SV: FH25 utekort trasigt 6 blink serial error
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2023, 22:59:36 »
Kretskortens utformning? Hur menar du då? Sitter bara ett stort kort i utedelen och det vill de ha 7-8 tusen för vilket är lite rubbat. Jag rekommenderar dig att ladda ner servicemanualen för inne och utedel så ser du hur allt ser ut. Hittas enkelt via google. Men tyvärr finns det bara ett förenklad schema över korten så det hjälper föga om man vill laga kortet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: FH25 utekort trasigt 6 blink serial error
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2023, 23:20:30 »
Kretskortens utformning? Hur menar du då? Sitter bara ett stort kort i utedelen och det vill de ha 7-8 tusen för vilket är lite rubbat. Jag rekommenderar dig att ladda ner servicemanualen för inne och utedel så ser du hur allt ser ut. Hittas enkelt via google. Men tyvärr finns det bara ett förenklad schema över korten så det hjälper föga om man vill laga kortet.

Tänkte om man fick se en bild på kortet här i tråden.
Är relativt van att laga äldre elektronikfel orsakat av kondensatorläckage, brunnen transformator eller "blown FET," och har även värmekamera för att se ev. varmgång. :)

Kan såklart leta fram en bild på kretskortet själv... är det månne detta kort?


Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: FH25 utekort trasigt 6 blink serial error
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2023, 23:53:40 »
https://jsenergi.com/mitsubishi-electric-reservdelar-tillbehor/mitsubishi-reservdelar-per-typ/kretskort/kretskort-utedel-mitsubishi-muz-fh25vehz-e1.html

Okej! De hade inte världens bästa bild, men ska försöka gräva fram en högupplöst kopia.

Nu verkar du redan insatt, men här är en bra artikel över vad som kan gÃ¥ fel i datorers nätagg, vilket ocksÃ¥ gÃ¥r att använda för att felsöka FH-kortet ifrÃ¥ga, dÃ¥ det i stort är samma elektriska komponenter som används.  :)

https://www.tomshardware.com/news/why-power-supplies-fail-psus,36712.html

Malmen

  • Gäst
Malmen
SV: FH25 utekort trasigt 6 blink serial error
« Svar #6 skrivet: 13 maj 2023, 00:47:33 »
Tack för tips men jag har grundläggande koll på hur olika typer av switchade nätaggregat funkar och kan konstatera att samtliga spänningar på kortet (finns många olika) är inom rimliga gränser och med acceptabelt rippel mät med oscilliskop. Skulle vilja veta vart den seriella kommunikationen tar vägen in i kortet. Detta hade ju varit enkelt om man haft ett vettigt schema.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH25 utekort trasigt 6 blink serial error
« Svar #7 skrivet: 13 maj 2023, 07:35:21 »
Väldigt många ?
Kan inte ens minnas när jag såg felkod med 6 blink på utedelen av FH25 eller 35 senast och då har vi ändå monterat några hundra av dessa .

Skulle det dyka upp framöver sÃ¥ vore det självklart intressant att veta vad det beror pÃ¥  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: FH25 utekort trasigt 6 blink serial error
« Svar #8 skrivet: 07 juli 2023, 09:33:14 »
Klart intressant.

Jag hade 7-blink,
-----
Outdoor control system

POWER lamp flashes.
7-time flash, 2.5-second OFF

It cannot properly read data in the nonvolatile memory of the inverter P.C. board or the outdoor electronic control P.C. board.

Replace the inverter P.C. board or the outdoor electronic control P.C. board.
-----
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=74682.0 

Har inte än kasserat den utbytta FH35 VPn, då jag antar ett elektronikfel i utedelen.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!