Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f750 i Norrland  (läst 5171 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micke_j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe f750 i Norrland
« skrivet: 28 november 2013, 21:27:16 »
Hej,
Jag och min fru är pÃ¥ väg att bygga hus i UmeÃ¥ och frÃ¥n hustillverkaren ingÃ¥r en Nibe f750. Jag har försökt att hitta konkret information om hur den presterar i norrland men har inte hittat sÃ¥ mycket om detta. Vi kommer att bygga ett 2 plans hus pÃ¥ 170kvm med 35kvm vidbyggt garage. Förhoppningen är att kunna använda pumpen även för att värma garaget efter att den obligatoriska 2 Ã¥riga energideklarationen är gjord (fungerar tyvärr inte innan dess dÃ¥ man hamnar ovanför kravnivÃ¥n för installerad eleffekt). Min frÃ¥ga är alltsÃ¥ till er som har en nibe f750 i drift (gärna i norr), hur mÃ¥nga kwh gÃ¥r det för uppvärmning för er? Och natruligtvis var bor ni och vad är det ni värmer? 

Utloggad micke_j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 i Norrland
« Svar #1 skrivet: 07 december 2013, 13:37:42 »
Ingen som har en Nibe f750 uppe i norr? Eller som värmer ett relativt stort hus med den?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe f750 i Norrland
« Svar #2 skrivet: 07 december 2013, 13:57:46 »
Har inget konkret svar tyvärr, men 2 tips:

Kolla i loggningsforumet och se om ingen som postar siffror har en 750 i Norrland: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8.0 T ex November 2013-tråden.

Ett annat tips är ju att läsa lite Nibe-trådar och frånluftstrådar i allmänhet här på forumet och se vad folk skriver om dom (om du inte redan gjort det) så du ser ungefär hur dom fungerar och vad du kan vänta dig (fast glöm inte att vad du än läser om så står det mest om problem på ett sånt här forum, man tenderar inte att posta när all funkar bra :) )
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe f750 i Norrland
« Svar #3 skrivet: 07 december 2013, 14:02:54 »
Som jag fattat det är en FLVP dålig investering i Norrland. Den återvinner!
DUT är inte så högt där. Vad ska man återvinna då?
Jag hade nog satsat på jordvärme.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Frånluften den kalla

  • Gäst
Frånluften den kalla
SV: Nibe f750 i Norrland
« Svar #4 skrivet: 07 december 2013, 20:20:55 »
Hej

Vi bor i Umeå och har 148kvm med en NIBE 750, vi ligger på 9500kwh total energi, och den gillar elpatron, och vi ligger lägst på vår gata, av 15st nybyggda hus, med bergvärme, och NIBE 750.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe f750 i Norrland
« Svar #5 skrivet: 07 december 2013, 20:38:08 »
9500 kwh totalt tyder inte på att den gillar elpatron verkar vara riktigt låg förbrukning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad micke_j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 i Norrland
« Svar #6 skrivet: 07 december 2013, 21:15:40 »
Har inget konkret svar tyvärr, men 2 tips:

Kolla i loggningsforumet och se om ingen som postar siffror har en 750 i Norrland: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8.0 T ex November 2013-tråden.

Ett annat tips är ju att läsa lite Nibe-trådar och frånluftstrådar i allmänhet här på forumet och se vad folk skriver om dom (om du inte redan gjort det) så du ser ungefär hur dom fungerar och vad du kan vänta dig (fast glöm inte att vad du än läser om så står det mest om problem på ett sånt här forum, man tenderar inte att posta när all funkar bra :) )


Bra tips, ska kolla in om jag hittar något där.

Hej

Vi bor i Umeå och har 148kvm med en NIBE 750, vi ligger på 9500kwh total energi, och den gillar elpatron, och vi ligger lägst på vår gata, av 15st nybyggda hus, med bergvärme, och NIBE 750.

Va kul att höra fån nån i Umeå! När du säger 9500kwh totalt, vad är inräknat i detta? Värme/vatten? Antar att det inte är med hushållsel? Har du någon koll om era granar med F750 pumpar ligger lång över er eller om det är i det området man får räkna med?

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Nibe f750 i Norrland
« Svar #7 skrivet: 07 december 2013, 21:57:11 »
¨9500 kw är det med hushÃ¥llsel eller utan.  Är det utan är det ändÃ¥ jättebra.  Jag bor i skÃ¥ne, har en nibe vvm300 med en 10 kw 2026 och förbrukar 19000 kwh per Ã¥r. nÃ¥got Ã¥r har jag varit uppe pÃ¥ 22000 och nÃ¥got Ã¥r nere pÃ¥ 17000.  I fjol var det ovanstÃ¥ende.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Erik Larsson

  • Gäst
Erik Larsson
SV: Nibe f750 i Norrland
« Svar #8 skrivet: 09 december 2013, 13:49:37 »
Hej!
Har en Nibe F750 i mitt Tornedalshus från 2011. 156 kvm. Vattenburen golvärme. Bor i Luleå.
Förbrukar ca 14000 KWH inklusive hushållsel per år.
Hade lite kallt första året men det berodde på att jag ställt rumsgivarna till golvvärmen på 20 grader överallt. Temperaturen pannan ska producera ska man ställa in på pannan och så låta rumsgivarna vara helt öppna vintertid.
Kompletterar med att elda ca 1 kubikmeter ved när det är som kallast.

Erik

Utloggad coyern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 i Norrland
« Svar #9 skrivet: 12 december 2013, 06:48:30 »
Bor i Umeå i ett Älvsbyhus från 2011. 146kvm boyta + 35kvm garage. 21C i huset och 12C i garaget. 2012 använde vi totalt 14000kwh varav 7000kwh för värme/varmvatten och 7000kwh hushållsel. I år blir det något mer, 7500+7000kwh.

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Nibe f750 i Norrland
« Svar #10 skrivet: 12 december 2013, 22:13:49 »
Bor inte i Norrland tyvärr. Bor strax söder om Göteborg. När vi byggde hus för två år sedan så började det nya kravet gälla; max 55 kwh/m2/år
Då berättade vår säljare att detta kravet är så tufft att det egentligen inte går att klara med FLVP i Norrland. Men vad vet jag, uppenbarligen så går det som det skrivs om i tråden.
Vi ligger precis på 55 kwh/m2/år. Men jag kan nog komma ner lite, anser att min pump inte jobbar fullt optimalt och det är ju därför jag hänger här på forumet
 Bör tillägga att vi har 22 grader inomhus och har ingen annan  värmekälla att komplettera med. (Energi beräkningar görs pÃ¥ 21 grader. Det är din hus leverantörs skyldighet att beräkna och se till att uppfylla)
« Senast ändrad: 16 december 2013, 12:37:21 av igge4 »
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad micke_j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 i Norrland
« Svar #11 skrivet: 15 december 2013, 22:34:56 »
Tacka alla som svarat. Många tycks ju ha en väldigt låg förbrukning med F750 pump. Med så pass låga energibehov känns det det ju nästan inte lönt att byte till tex en bergvärmepump. Har dock av hustillverkaren fått en energiberäkning som visar på en förbrukning för uppvärmning och vv på 14500kwh (i och för sig med 21 grader i garage) vilket känns lite över vad andra lycket få sina pumpar att prestera. Någon som vet hur nära verkligheten beräkningsprogram typ TMF energi brukar ligga?

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe f750 i Norrland
« Svar #12 skrivet: 17 december 2013, 07:34:34 »
Tacka alla som svarat. Många tycks ju ha en väldigt låg förbrukning med F750 pump. Med så pass låga energibehov känns det det ju nästan inte lönt att byte till tex en bergvärmepump. Har dock av hustillverkaren fått en energiberäkning som visar på en förbrukning för uppvärmning och vv på 14500kwh (i och för sig med 21 grader i garage) vilket känns lite över vad andra lycket få sina pumpar att prestera. Någon som vet hur nära verkligheten beräkningsprogram typ TMF energi brukar ligga?

Den låga förbrukningen är beroende av hur bra är isoleringen samt hur mycket värme man utvecklar själv!
Hade själv 2 (bara två!) gäster i 3 dygn! Och temperaturen i huset ökade med två grader!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!