Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska vi välja för gaspanna pÃ¥ ca 50 kw?  (läst 1763 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Vad ska vi välja för gaspanna på ca 50 kw?
« skrivet: 24 september 2013, 11:18:42 »
Kanske inte rätt forum för detta men jag har försökt googla gaspannor för verkstad men det var inte så lätt.
Det handlar om utbyte av befintlig varmluftspanna på mitt jobb.
Idag är den kopplad på ett spirorör system. Jag har fått i uppgift av min chef att vi ska ta in ca 3 offerter.
En firma har kollat på det och ville vi skulle skrota det helt och sätta 2 stycken typ aerotemp på ca 20 kw vardera med inbyggd gaspanna.
Alltså man behövde då bara dra ett gasrör till vardera aerotemp och en skorsten ut genom väggen.
Lät som en vettig ide. Jag har inte fått offert på det än så länge. Men det ger bättre spridning på det i verkstaden. Den är ca 400-500 kvm med ca 5-6 meter högt i tak.
Vaillant verkar inte ha några varmluftspannor. Känner ni till något företag eller någon länk där man kan få lite information om vad en rimlig kostnad kan vara? Helst skulle jag bara vilja byta ut befintlig panna mot en ny kraftigare. För då har vi rören på plats. Vad har ni att säga om detta?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad ska vi välja för gaspanna på ca 50 kw?
« Svar #1 skrivet: 24 september 2013, 13:52:44 »
Detta var inte så lätt, men på lantbruksnet så hittade jag 2 länkar som kanske kan vara användbara? :-\
http://www.movipro.com/?pid=28
http://www.kroll.nu/index.php/varmluftspannor/vaggmonterade
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kaggen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Vad ska vi välja för gaspanna på ca 50 kw?
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2014, 19:59:52 »
Gammal tråd, men jag måste undra, när jag räknade på alla avgifter och priser som gäller för en privatperson kom jag fram till att det blir nästintill lika dyrt med gas som att köra med el (finns lediga tomter nära en gasledning där jag bodde innan, så det var därför jag räknade på det på skoj). Är det så annorlunda priser för företag att man tjänar på att sätta gas istället för elektriska aerotemprar?

Finns det nåt pannrum? Isåfall kan man ju annars ställa valfri vattenburen värmekälla (pellets, värmepump eller för den delen gas) och koppla till vattenburna aerotemprar. Två vattenrör upp till aerotemprarna kan inte vara jobbigare än ett gasrör tycker jag..
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!