Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VV temp fotsätter att stiga, trots att VP pruducerar värme!?  (läst 925 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
När jag äntligen trodde jag började förstå mig på vår NIBE Fighter 1330 och den verkar fungera bra, så upptäcker jag detta idag. huvuddunk

Temperaturen ute har gÃ¥tt upp till ca -0,5  ÂºC och elpatronen har endast gÃ¥tt in sporadiskt sista dyget med mildare väder, vliket är trevlig men nu upptäckte jag att VV tempen stiger trotsa att VP säger att den producerar värme?!

Jag misstänker en läckande växelventil (VST 11) eftersom båda kompressorena nu producerar värme men värmematningen ändå stiger långsamt, däremot stiger varmvattentemperaturen något snabbare. Växelventilen (dvs spaken/markören) står i rätt läge (värme) men om själva ventilen kärvar, kan jag tänka mig att detta skulle kunna bli effekten?

Detta är ett nytt fenomen, eller rättare sagt, jag har inte noterat det tidigare när jag tillbringat timmar i värmecentralen.
Kan det vara något annat som gör så att detta fenomen uppstår? Vi har visserligen en extra el-patron som värmer upp vattnet i sekundär beredare som sitter efter tanken som VP pytsar i sin VV-produktion i, men VV temperaturen som mäts av VP är väl det VV som pumpen själv producerar, eller? Sc:,h
,
« Senast ändrad: 06 december 2010, 12:09:19 av Nordostpassagen »
Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 404
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!