Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera bergvärme med fjärrvärme som spetsvärme samt varmvatten tillverkare  (läst 2809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kaoc

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • 1994 IVT Focus 11 samt 2011 CTC EcoPart 5
Önskar få kompetenta förslag på reglering av ett värmesystem enligt nedan:
Har en ny bergvärmepump, CTC Ecopart 5.
Har även en inkopplad fjärrvärme central, Metroterm Primex Villa IQ. bestående av bl.a.:
reglercentral, Siemens RVA 36/ 531.
För mer info se: http://www.metrotherm.se/pdf/mos_villa_08.pdf
Fjärrvärmen har i dag en utegivare Siemens QAC31/101 samt en framledningsgivare Siemens QAD21/ 209

Planerar att utföra följande koppling:
CTC (System 2) Shuntlöst system
http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=f779a1cf-f8d9-4cf1-b03f-c9eff250b143&Time_Stamp=634189813024758750
Panna D1 på ovanstående principschema är min fjärrvärmecentral.

Husets radiatorer har tvårörssystem som jag seriekopplar enligt CTC (System2).
Har även ett uppvärmt garage med tvårörssystem som ligger i en kulvert från pannrummet.
För att sänka returtemperaturen extra (bra för bergvärmepumpen) så låter jag villans retur seriekopplas med garaget.
Dv.s. följande ordning
Villans retur -
f.d. stigare till garage -
genom radiator i garage -
retur från garage -
vidare inkopplad där returen skall in i bergvärmepumpen -
stigare ut från bergvärmepumpen kopplas vidare i serie -
till där returen skall kopplas in i fjärrvärmecentralen -
genom fjärrvärmeväxlaren på fjärrvärmecentralen -
stigaren ut från fjärrvärmecentralen vidare in på villans stigarledning.

Hoppas att Ni förstod ovanstående.

Uppvärmning:
Räknat från villans retur så är bergvärmepumpen inkopplad först i serie med fjärrvärmecentralen.

Avkylning:
Villans radiatorer parallellkopplade ( tvårörssystem)
Avslutar med garaget och dess kulvert seriekopplad för att sänka temperaturen extra innan bergvärmepumpen.

Nu kommer frågan:

Önskar en bra styr och reglering av ovanstående system.
Naturligtvis skall bergvärmen stå för basvärmen och fjärrvärmen vara inkopplad så lite som möjligt som spetsvärme.

Förslag på lösning om hur man skall koppla in och styra bergvärmepumpen önskas.
Vill inte använda en "CTC EcoLogic EXT" då den är onödigt komplicerad samt dyr.
Vill gärna använda mig av den styr och reglerutrustningen som jag redan har.

Siemens RVA 36/ 531.
alternativt sätta hop en bra lösning som kan lösa problemet ovan.

Jag har i dag ingen inomhusgivare till fjärrvärmen, men det är inga problem att skaffa om det är ett behov för en bra funktion.

Tacksam för kompetenta svar !

kaoc !
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag har ingen koll på hur siemens RVA funkar, men är den avsedd för att styra en fjärrvärmecentral så är jag skeptiskt till att den klarar 2 olika värmekällor.
Jag skulle nog koppla enligt inkopplingsförslaget och låta EcoLogic styra både BV och FJV (husvärmningsdelen).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kaoc

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • 1994 IVT Focus 11 samt 2011 CTC EcoPart 5
Jag har ingen koll på hur siemens RVA funkar, men är den avsedd för att styra en fjärrvärmecentral så är jag skeptiskt till att den klarar 2 olika värmekällor.
Jag skulle nog koppla enligt inkopplingsförslaget och låta EcoLogic styra både BV och FJV (husvärmningsdelen).

Tack för svaret, förklara noggrannare.
Hur menar du att CTC EcoLogic EXT skulle kopplas in mer exakt?
Vilket av CTC typ systemen ( system 1 - system 12) motsvarar min anläggning?

Är det rätt uppfattat att jag endast skall köpa en "CTC ECO Logic V3 Styrmodul" för ett Oshuntat System" ?
Därför att jag redan har en shuntventil (Siemens VVG549.15, kvs 0,63) samt en reglermotor (Siemens SSY 319) som sitter på fjärrvärme anläggningen.

Tacksam för utförligare svar!

Hälsningar
kaoc

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=f779a1cf-f8d9-4cf1-b03f-c9eff250b143&Time_Stamp=634189813024758750

Du har nog hittat rätt grejer, enligt projekteringen ska tillsatsen styras av EcoLogic via D3 som är kontaktor som i sin tur styr tillsatsen. Tillsatsen från fjärrvärmen styrs sen av fjärrvärmens siemens-styr. För att bestämma exakt hur det ska kopplas ihop behövs en installationsmanual för din fjärrvärmestyrning, har du nån sån?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Jag svarar på ditt PM i denna tråden, svaret kan vara intressant för flera.
Manualen för FJVC är här: http://www.veab.se/docs/Doc168.pdf
Jag tror att man kan använda kontakt H1-M för att styra fjärrvärmen på/av (sida 102).
Om man väljer värde 1 i kanal 96 samt värde 1 på kanal 98 så ska en slutande kontakt på H1-M starta fjärrvärmeproduktion (sida 77 och 80).
Utgången för spetsvärme på EcoLogic kan då anslutas direkt på H1-M på Siemens-styrenheten.
Utgången är normalt öppen (tror jag) så då görs ingen värme med fjärrvärmen.
Bara när EcoLogic kallar på spets så sluts kontakten och fjärrvärmen gör värme.

Sen måste du även ställa in kurvlutning mm på fjärrvärmen och se till att den blir samma som på EcoLogic.
Med denna inställning ska varmvattenproduktionen funka normalt på fjärrvärmen om jag tolkar manualen rätt.
« Senast ändrad: 22 augusti 2011, 13:27:05 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!