Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 22 december 2017, 15:18:55 »

Systemet sköter sig självt när man väl fått till bra inställningar, men det är bra att veta hur systemet funkar så man hinner upptäcka när något blir fel, innan elräkningarna brakar i höjden.
Så lycka till framöver, och..

God Jul!
Skrivet av: J Fragarin
« skrivet: 22 december 2017, 13:33:13 »

Hej igen!

Slänger in en sista uppdatering tillsammans med ett stort tack till er som engagerade er, särskilt Lunk. Värmesystemet levererar nu värme helt normalt. Det var i slutändan bara ett shuntvred som kärvade lite. Så fort det kom i rätt läge var alla problem och märkliga värden som bortblåsta. Min stolthet är kanske något sårad men det är egentligen ingenting med tanke på all ny kunskap jag har förvärvat om hur elpanna och pump samspelar för att värma vårt lilla hus. Så stort tack till alla, god jul och gott nytt år! Vi hörs säkert igen :)

Erik
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 21 december 2017, 16:02:45 »

Nej. Eller jo, men bara när det är så varmt ute att du har en diff på VPin/ut på 8-9 grader och när det är så varmt så lär du inte bry dig.
55 är max vad VPn är inställd på att kunna leverera och systemet utgår från +7 graders diff på VPin/ut, så VPn stannar när VPin når 48 grader (55-7=48). Då har nedre tanken kommit upp i 48 plus aktuell verklig diff VPin/ut minus 1-2 grader eftersom tempgivaren sitter aningens lägre än inkommande från VPn, så i bästa fall 54 grader. Dessutom är det ju skiktning i tanken. Så vintertid lär du knappast få upp nedre tanken till mer än max 52-53 grader eller ens det. Sen när det blir kallare så sjunker max VPut och då sjunker stoppvärdet så VPn stannar när VPin är 47, 46, 45, osv.

Om temperaturen inne faller så är det ju bara att försiktigt stega upp kurvan igen. Men 60 låter väldigt mycket...
Skrivet av: J Fragarin
« skrivet: 21 december 2017, 15:28:33 »

Smart! Det kanske blir en tur till Classe i mellandagarna då :)

Med shunten i automatläge borde väl innetemperaturen sjunka mot börvärdet igen? Säkerligen lagom till att min fru kommer hem - hon som har varit så glad över de senaste dagarnas värmebölja.

En annan fråga har att göra med anledningen till att jag öppnade en tråd här från första början. Då var ju problemet att undre pannan aldrig kom upp till börvärdet på 55 °c. Påverkar en rätt inställd shunt detta? Nu när det har visat sig att värmepumpen är en 107:a, kan jag förvänta mig att den ska kunna klara av 55-graderskörningarna vid 5 °c utetemp?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 21 december 2017, 14:59:14 »

Termometern köpte jag på Clas Ohlsson, ett enkelt sätt att få grovkoll på vad som händer. :)

Då är det bara att vänta och se vad som händer med värmen. Men du kan lugnt koppla in innegivaren igen. Den justerar framledningen en aning om du har fel huskurva. Men bara lite. Så du ser om huskurvan ligger för lågt att tempen ligger lägre än börvärdet och tvärtom. Ett snabbt och enkelt sätt att justera huskurvan (som systemet själv borde kunna göra).
Skrivet av: J Fragarin
« skrivet: 21 december 2017, 14:51:21 »

Jag gjorde som du sa, Lunk. Det visade sig så klart att shunten inte var ordentligt intryckt. Var tvungen att vrida vredet så långt det gick medurs för att det skulle gå att trycka in helt och hållet. Blandade känslor nu: vad dum jag är!/gud vad skönt det vore om det här innebar att systemet började bete sig normalt.

I övrigt: Tempgivaren verkar sitta på rätt ställe, precis som du beskriver. Returen kommer till höger men jag ser ingen termometer, bara en tryckmätare där.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 21 december 2017, 14:39:43 »

En 107 borde inte ha minsta problem med att hålla värmen.

Såhär ser det it hos mig. Du ser shunten länhgst ned (stängd just nu), radiatorpumpen på framledningen och sladden till tempgivaren för framledningen (vita sladden som försvinner in under rörisoleringen) och returen som kommer till höger med runda termometern på.

Skrivet av: J Fragarin
« skrivet: 21 december 2017, 14:35:35 »

Borde ha gjort detta tidigare men hur som helst, nu har jag sett efter. Värmepumpen är en EcoAir 107, alltså inte den minsta modellen.

Jag ska kolla upp det du efterfrågar, Lunk. Återkommer när jag vet och förstår jag mig inte på rörkopplingarna tar jag en bild och skickar.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 21 december 2017, 14:29:44 »

Har du verkligen fått tillbaka shuntvredet i automatläge? När man skjuter in den igen från manuellt läge så är det inte givet att du ska ställa vredet i mitten utan vrid och känn efter tills du hittar läget där den går att trycka in helt. Att du ser i driftinfo att det står ”Öppnar” säger ingenting om du inte samtidigt ser att vredet rör sig.

Har du kollat att tempgivaren för framledningen sitter på rätt rör?
Har du kollat att radiatorpumpen sitter på rätt rör?
Skrivet av: J Fragarin
« skrivet: 21 december 2017, 14:18:32 »

Hej alla!

Stort tack för ert engagemang och alla kloka svar. Jag gör mitt bästa för att försöka förstå men det är ändå ett och annat som går mig förbi - är som sagt nybörjare. Därav bla missförståndet om spetsvärme i nedre pannan.

Efter att ha läst det ni skrivit har jag kopplat ur rumsgivaren igen. Det verkar uppenbart att jag kommer få justera mina inställningar ytterligare, så jag väntar med den tills vidare.

Det har blivit mycket diskussion kring shunten och jag har själv haft en (visserligen ogrundad) känsla av att inte allt står rätt till där. Jag har ju som sagt nyligen tömt systemet enligt instruktionsboken för att installera nya vred och insatser i radiatorerna. I samband med det ställde jag shunten i manuellt läge och öppnade helt. Nu har jag ställt tillbaka den mot mitten och tryckt in den i automatläge men undrar ändå om något kan ha hänt. Jag kan visserligen se i Aktuell driftinfo hur den då och då öppnar och stänger per automatik så den är åtminstone fortfarande i funktion.

Andra ändringar jag har gjort utifrån det som sagts är i tur och ordning:

Sänkt pannan till 45 °c.
Sänkt huskurvan till 55 °c.
Sänkt shuntens intervall till först 30 min (olidligt varmt) sedan höjt till 90 min (nu är det behagligt inne).

Nuvarande inställningar (senaste ändringar gjordes igår kväll) och aktuell driftinfo nedan.
 
Ute °c 5
Panna °c 48(45)
Framledn °c 40(33)
Panna nedre °c 45(55)
Hetgas °c 82
Kompr till
Fläkt hög
Laddpump till VP in/ut 40/46
Ute VP °c 5
Radiatorpump till
Eleffekt 0.0+0
Strömuttag 7(20)
Shuntventil
Fördröjning shunt 90

Kompressor
Drifttid /24h h:min 23:20
Starter /24h st 4

Om jag förstår det rätt beror det lägre börvärdet för framledningen på att jag sänkt huskurvan. Det är säkert så att kurvan är för låg nu eftersom jag tycker att inomhusklimatet är behagligt. Om framledningen skulle sjunka med 7 grader och på så vis hamna på börvärdet måste ju detta innebära att vi får betydligt svalare hemma. Jag tycker samtidigt att det är konstigt att framledningen ligger långt över börvärdet. Sänkte som sagt huskurvan igår kväll och tycker att systemet borde haft gott om tid att anpassa sig. Förstår jag det rätt är det väl shunten som ska sköta detta?

Jag tror att jag ska avvakta innan jag genomför fler ändringar om det inte är någon som har konkret förslag på vad jag borde göra. Eller börjar det bli dags att ringa hit installatören?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 20 december 2017, 23:37:49 »

Shunten behöver inte vara så exakt eftersom den styrs av framledningens temp i förhållande till börvärdet. Den vrider sig lite under någon sekund, väntar en minut, vrider lite igen, osv tills börvärdet har uppnåtts.

Men värdena som TS har uppgett är knasiga. Framledningen är kallare än både börvärdet, tempen i nedre tanken och VPin. Och eftersom framledningen är kallare än börvärdet så borde den åtminstone vara lika med tempen i nedre tanken (dvs shunten rakt upp, allt vatten tas från nedre tanken utan inblandning av returen) och returen några grader kallare och ungefär lika med VPin.

Och även om shunten skulle ha kärvat fast i ett läge där den blandar retur och vatten från nedre tanken så ska VPin ha ungefär samma temp som returen eftersom dom rören sitter på samma nivå.

Så det är nånting som inte stämmer.
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 20 december 2017, 20:46:13 »

Kan det vara läckage i shunten eller att mekaniken sitter fel på shuntens axel så att det blir inblandning av returvatten fastän styret tror att den står i mittläget?

Jag har funderat på hur exakta dessa shuntar kan vara. Det finns ingen återkoppling vad vet. Efter att shunten öppnat 30 sekunder och stängt 30 sekunder ska den vara tillbaka i ursprungsläget, men kan man vara säker på att så är fallet?
Går shunten trögt så kan jag tänka mig att den går långsammare och inte riktigt når fram till mittläget.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 20 december 2017, 19:37:25 »

VP in (om vi talar om utedelen) borde väl ha lägre temp än VP ut, då VP finns där för att värma vattnet?
Har du tvärt om på din Lunk?
Lite kontsigt att "Panna" är 53 då börvärdet är 50, vet du Lunk hur det kan komma sig?
Värmer elpatron lite över börvärde även där?

Framledning, till radiatorerna, inte VPin.
Elpatronen i övre stängs inte av direkt när övre börvärdet nås utan går tills det passeras med någon grad. Hos mig brukar den slå av när värdet är 1-2 grader över.

Att framledningen är lägre än VPin är inget konstigt.  Sc:,h
Shunten är inte riktigt fullt öppen (mittläget) mot nedre tanken. Lite av radiator-returen blandas in i framledningen.

Det är lika på båda bilderna och TS inledde med att systemet har svårt att hålla värmen eftersom börvärdet på framledningen inte nås. VPin är varmare än framledningen när framledningen är så låg att VPmin ligger en bit över, men inte när framledningen ligger en bra bit över VPmin. Då brukar VPin ligga några grader under framledningen eftersom den tas på samma nivå där returen kommer in.

Ett sätt att få upp värmen i huset är att sänka shuntfördröjningen till 60 eller 30, för att snabbare koppla in övre tanken. Det drar visserligen elpatron, men om man samtidigt sänker börvärdet i övre tanken från 50 till 45 eller 46 så blir det inte så farligt. Framförallt får man varmt i huset.
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 20 december 2017, 18:59:40 »

...
Det höga börvärdet i den nedre pannan, beror det på att värmepumpen är inne i sin "fjärde start" och vill dra upp nedre pannan till 55 °c på det vis som erp beskriver i Så här fungerar din EcoEl-EcoAir? Om värmepumpen är för klen borde väl det innebära att den vid nuvarande utetemperatur aldrig kommer kunna driva upp nedre pannan så högt utan hjälp av spetsvärme? Kommer denna slå till av sig själv (gissar nej) eller måste jag vidta någon annan åtgärd, tex slå av VV höjning? Kanske går det att helt bortse från?

Spetsvärme går aldrig in och hjälper upp temperaturen i nedre tanken. Vad som händer när 55 grader inte uppnås är att den ligger kvar med 55 som börvärde ända tills utetemperaturen stiger och framledningen sänks, alternativt att innegivaren signalerar att det är såpass varmt inne så att framledningen sänks. Då producerar värmepumpen mer värme än huset behöver och överskottet värmer nedre tanken.

Att framledningen är lägre än VPin är inget konstigt.  Sc:,h
Shunten är inte riktigt fullt öppen (mittläget) mot nedre tanken. Lite av radiator-returen blandas in i framledningen.

Regleringen är inte blixtsnabb i EcoEl. Iaf värmepumpen kör en liten stund efter att börvärdet uppnås. Vet inte exakt men kanske 30 sekunder. Sen kanske rörelser i vattnet gör att givaren registrerar högre temperatur strax efter frånslag.  dontknow
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 december 2017, 17:24:14 »

VP in (om vi talar om utedelen) borde väl ha lägre temp än VP ut, då VP finns där för att värma vattnet?
Har du tvärt om på din Lunk?
Lite kontsigt att "Panna" är 53 då börvärdet är 50, vet du Lunk hur det kan komma sig?
Värmer elpatron lite över börvärde även där?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 20 december 2017, 16:32:51 »

Det mesta ser helt normalt ut, om jag utgår från att du har en EcoAir 105. Vad det är för modell ser du om du öppnar utedelen (EcoAir).

Av övriga värden ser det mesta helt okej ut bortsett från att det är oekonomiskt att ha 50 som börvärde för övre tanken. Det kommer VPn ha svårt att nå. Den nedre tanken värms enbart av VPn, inte av nån spetsvärme. Min utetemp -10 lär inte funka med huskurva 60, men det märker du om det blir kallare.

Men en sak sticker ut. VPin är varmare än framledningen. Så antingen är nånting felkopplat så att radiatorkretsen går baklänges, eller också sitter framledningsgivaren på radiatorreturen. Kolla i manualen vad som är vad och se till att givaren sitter på rätt rör, direkt efter radiatorpumpen på utgående rör till radiatorerna.
Skrivet av: J Fragarin
« skrivet: 20 december 2017, 13:54:57 »

Tack för ditt svar, Rickard. Det var ju otur att hon valde något så klent. Det är inte särskilt många dagar/år som temperaturen här nere faller långt under nollan - i alla fall känns det så om man kommer längre norrifrån. Vid nuvarande utetemperatur får värmepumpen slita men den håller så vitt jag kan förstå i alla fall huset varmt utan att elpatronen går hela tiden. So far so good eller? Jag har några frågor till, mest för att jag är nyfiken och vill förstå värmesystemet bättre än jag gör för närvarande.

Eftersom jag är nöjd med rumstemperaturen var jag nere och satte igång innegivaren. Passade då på att läsa av Aktuell driftinfo. Den såg ut som följer:
Ute °c 4
Panna °c 53(50)
Framledn °c 36(40)
Panna nedre °c 40(55)
Hetgas °c 78
Kompr till
Fläkt hög
Laddpump till VP in/ut 37/42
Ute VP °c 4
Radiatorpump till
Eleffekt 0.0+0
Strömuttag 6(20)
Shuntventil
Fördröjning shunt 30

Det höga börvärdet i den nedre pannan, beror det på att värmepumpen är inne i sin "fjärde start" och vill dra upp nedre pannan till 55 °c på det vis som erp beskriver i Så här fungerar din EcoEl-EcoAir? Om värmepumpen är för klen borde väl det innebära att den vid nuvarande utetemperatur aldrig kommer kunna driva upp nedre pannan så högt utan hjälp av spetsvärme? Kommer denna slå till av sig själv (gissar nej) eller måste jag vidta någon annan åtgärd, tex slå av VV höjning? Kanske går det att helt bortse från?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 december 2017, 12:29:38 »

Tyvärr har föregående ägare valt en av de sämre värmepumparna som finns just när effekten är för låg, och kravet på hög framledningstemp är hög.
Spetsningen med elpatron på CTC:s maskiner är inte den smartaste som jag sett.
Det är troligt att det är en för klen värmepump.
Fördröjningen kan du öka så länge du inte tycker att det påverkar den upplevda komforten, 90 minuter brukar inte vara några större problem.
Det viktigaste är att värmepumpen går så mycket som möjligt, börjar den bara gå sporadiskt, men elpatronerna går hela tiden, då kostar det med ens mer.
Många drifttimmar innebär självklart ett slitage, men å andra sidan är det ju även drifttimmarna som innebär att du sparar, detta förutsatt att värmepumpen fungerar och ger den besparing den skall göra.
Skrivet av: J Fragarin
« skrivet: 20 december 2017, 10:57:04 »

Vi bor i en 1 1/2-plansvilla från 1961, strax utanför Lund. Flyttade in i somras. Tidigare ägaren var en äldre dam som alltså 2013 bytte gamla oljepannan mot EcoEl+EcoAir. Innan jag skrev mitt första inlägg här försökte jag ta reda på vilken modell av respektive enhet vi har men jag hittar inte denna information i vare sig instruktionsbok eller någonstans på enheterna. Förstår att det är avgörande om man ska kunna förstå hur den presterar. Några tips på hur jag kan ta reda på vilken modell jag har?

Att jag har väntat så här länge med injusteringen har två förklaringar: 1. Vi har haft en varm höst här i Skåne. 2. Flera av insatserna på radiatorerna har varit trasiga och jag har därför inte varit säker på om flödet har varit ohindrat. Nu är detta som sagt åtgärdat.

Bottenvåning: 90 m2, 10 radiatorer från byggåret.
Ovanvåning (hälften råvind): 25 m2, 2 radiatorer.
Källare (stor och kall, delvis oinredd): 4 radiatorer.

Det är framför allt bottenvåningen och den inredda delen av ovanvåningen som behöver hålla behaglig rumstemperatur. Denna är nu uppe på 21,3 (21,5) °c och nedre pannans temperatur på 43 (45) °c, efter det att jag ställde ner laddpumpen. Innan dess kom nedre pannan inte upp i 40 °c, hur mycket värmepumpen än körde.

Att den går i princip dygnet runt nu, är det något jag behöver oroa mig för ur slitagesynpunkt eller är det bara en fråga om ekonomi när det blir kallare ute och mer vatten kommer behöva värmas på el i den övre pannan? Bör jag ställa ner fördröjningen på shunten mot typ 30 min för att förbereda för ett sådant scenario?

Jag håller med om att 60 känns som en hög kurva men så länge det inte är för varmt inne bör jag väl inte sänka?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 december 2017, 06:51:09 »

Hur stort hus värmer du, och var i landet?
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 20 december 2017, 01:16:42 »

Hur långt har du kommit med injusteringen av huskurvans lutning? 60 grader är högt, men är det vad som behövs för att hålla värmen i huset så får det vara så.

Värmepumpen har gått i det närmaste hela dygnet, och det vid strax över nollgradigt. Effekten räcker helt enkelt inte till. En eller två modeller större skulle passat bättre. Är det en Ecoair 105 du har?
Skrivet av: J Fragarin
« skrivet: 19 december 2017, 22:07:20 »

Hej!

Tack för ett bra forum som har lärt mig mycket om mitt värmesystem. Jag är trots detta i allra högsta grad fortfarande novis och skulle vilja dra mina inställningar via någon här eftersom jag tycker att det verkar som värmepumpen har svårt att få upp nedre pannan till börvärdet. Jag har en EcoEl+Ecoair, båda från 2013. Inställningar nedan.

Aktuell driftinfo
Ute °c 2
Panna °c 52(50)
Framledn °c 38(40)
Panna nedre °c 42(45)
Hetgas °c 83
Kompr till
Fläkt hög
Laddpump till VP in/ut 39/44
Ute VP °c 1
Radiatorpump till
Eleffekt 0.0+0
Strömuttag 6(20)
Shuntventil
Fördröjning shunt 180

Instälningar
Produkt EcoAir
Värmepump tillåten
rumsgivare nej (har inaktiverat rumsgivaren under injustering av systemet)
Elpanna °c 50
Elpanna max kW 9.0
Elpanna nedre °c 55
Elpanna nedre kW 6
Fördr shunt 180
Huvudsäkring A 20
Extra VV min 90
Extra VV elpanna °c 60
Min utetemp °c -10
VV höjning ja

Inst husparametrar
Max framledn °c 55
Min framledn från
Husvärme från °c 16
Huskurva
   Lutning °c 60
   Justering °c  0

Historisk driftinfo
Total drifttid h 37709
Elvärme kwH 11697
Högsta framledn °c 50
Kompressor
   Total drifttid h 15458
   Drifttid /24h h:min 23:26
   Starter /24h st 3

Hela systemet har precis varit tomt för att vred och insatser i radiatorerna skulle kunna bytas. Systemet har fyllts på till 1,5 bar och luftats (både via radiatorer och pannans luftningsventil).

Laddpumpen har ställts ner från läge III till läge II för att öka differensen mellan VP in/ut, från °c 4 till °c 5.

Värmepumpen hade idag en mindre istapp precis i fläktens periferi. Jag har även öppnat kåpan på värmepumpen och kunnat konstatera att denna går i automatläge. 

Vad kan ha hänt? Jag tycker verkligen att det känns som om värmepumpen får arbeta onödigt hårt och mycket med tanke på att det ännu inte är särskilt kallt ute.

Tacksam för alla svar och goda idéer!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!