Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Expansionskärl tappar tryck  (läst 15963 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Expansionskärl tappar tryck
« skrivet: 15 januari 2016, 20:09:36 »
Finns några gamla trådar här på forumet med liknande frågeställning, men jag hittar inte svaret.
Problemet för min del började vid minusgrader ute, ca - 12, där trycket sakta men säkert dalade i expansionskärlet.
Bergvärmeanläggningen är en Thermia Classic 105 med separat rostfri vattenberedare installerad 2001 och 2013 efter diverse strul "totalrenoverades " bergvärmeanläggningen. Alla slitdelar och pumpar byttes ut.
Expansionskärlet däremot är från 2001.
Det som väcker många frågor hos mig är att efter att ha behövt fylla på systemet ca 12 - 15 gånger för att upprätthålla runt 1 bar, så stiger plötsligt trycket i expansionskärlet.
Nu måste jag således tappa ut vatten istället via en ventil på baksidan av kärlet( inte luftnippeln )
Så där får jag hålla på tills det blir tvärtom igen.
Jag har kollat att övertrycksventilen är tät ( hushållspappertricket)
Har även kollat att det inte kommer vatten ut ur luftnippeln på undersidan av expansionskärlet.
Kollat efter läckor och det är klart en del rör ligger ju dolda i väggar och vi installerade en golvvärmeanläggningen i badrummet 2013. Den ligger väl ingjuten i diverse tätlager.
Idag bytte jag till nytt expansionskärl och kollade innan att jag hade rätt tryck i kärlet för att eliminera tänkbara felkällor, men trycket faller ändå, om än med något långsammare tempo.
Övertrycksfenomenet har ännu så länge inte synts till. Jag har fått fylla på systemet nu för fjärde gången sedan nytt kärl installerades för 6 timmar sedan.
När trycket är ca 0,7 bar fyller jag på systemet upp till 1,0 - 1,2 bar, så det är väl inga stora mängder vatten, men alla bäckar små.
Om jag nu skulle ha ett läckage, varför får jag då övertryck emellanåt och måste tappa ut ungefär lika mycket vatten jag fyllt på med ?
Någon som har lust att komma med förslag ?

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Expansionskärl tappar tryck
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2016, 22:55:03 »
Låter som trasigt membran i expansionskärlet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Expansionskärl tappar tryck
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2016, 07:50:01 »
Kolla först att ditt system är ordentligt avluftat, jag hade massor med luft i systemet som jag fick bort genom att gå igenom slinga för slinga och strypa alla andra under tiden medan cirkulationspumpen var på max. Du har väl automatiska avluftare?
« Senast ändrad: 16 januari 2016, 07:51:44 av rdonner »
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Expansionskärl tappar tryck
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2016, 09:05:22 »
Låter som trasigt membran i expansionskärlet.

Han bytte ju expkärl.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Expansionskärl tappar tryck
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2016, 15:33:49 »
Tack för svar och expkärlet är som sagt nytt.
Hade i natt det omvända fenomenet med övertryck. När trycket i expkärlet ligger runt noll går bergvärmen bara på tillsatsvärme. Antar att anläggningen måste arbeta under ett visst tryck.
Gällande luftning så har vi en radiator högst upp där luften samlas, men trots att systemet gått på nära noll tryck i expkärlet, så pyser det ut luft under högst 3 sekunder efter det att jag fyllt på vatten till ca 1 bar.
GÃ¥r upp och luftar igen efter ca 1 timmes drift, men det kommer bara radiatorvatten
Rena Buttericksanläggningen...

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Expansionskärl tappar tryck
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2016, 20:11:11 »
Skulle jag vara du skulle jag nu undersöka och försöka utesluta läckage.
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Expansionskärl tappar tryck
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2016, 23:26:47 »
Ett slutet system som fylls till ett visst tryck vid en viss temperatur måste ju få ett lägre/högre tryck med lägre/högre vattentemp?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: Expansionskärl tappar tryck
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2016, 00:33:37 »
hur stort är exp kärlet och hur många liter (ca) rymmer ditt värme system?
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad wolf_edition

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionskärl tappar tryck
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2016, 09:10:26 »
Fyll till 1bar vid normal värme..

Den kommer att pendla mellan 1-1,5 bar beroende på temperatur, sjunker den under 1 bar så innebär det att du just då/nu hade en lägre temperatur ut från pumpen än då du ställde in den..

Hade du haft läckage så hade den sjunkit till noll....

Har du för högt tryck så har du en ventil som ska öppna sig själv och släppa ut eventuelt för högt tryck..

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Expansionskärl tappar tryck
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2016, 20:59:33 »
Tack för alla svar och ska försöka besvara så gott det går.
Exp kärlet är på 18 liter och hur mycket vatten som finns i hela radiatorsystemet vet jag ärligt talat inte.

Att trycket kan pendla så mycket som 1 - 1,5 bar beroende på temperatur har jag aldrig tidigare hört.
Kan det verkligen vara så att det vatten jag fyller på för att nå upp till 1 bar sedan kan expandera så mycket som 1 - 1,5 bar när det värms upp av värmepumpen ?
Innan allt det här eländet började steg eller sjönk trycket som mest 0,5 bar på ett helt år.

Har ännu så länge inte hittat något läckage, men en del rör ligger dolda i väggarna.




Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Expansionskärl tappar tryck
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2016, 00:47:14 »
Tror nog inte han menar att det pendlar 1-1.5 bar utan att det pendlar MELLAN 1 och 1.5 bar när det är fyllt till 1bars grundtryck
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Expansionskärl tappar tryck
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2016, 17:35:34 »
Re Thelemorf. Ok tack då förstår jag bättre.

Upplevde korvarig lycka idag då det plötsligt uppenbarade sig en del vatten på badrumsgolvet vid skåpet för golvslingans pump. Då har det droppat vatten från pumpen ner i en nescessär och när den inte längre pallade med att hålla vattnet läckte det ut på golvet.
Fixade den läckan, men expkärlet tappar ändå fortsatt sitt tryck. :'(
Har även grävt i dryga 80 år gammalt kutterspån på vinden och kollat vindens enda radiatorledningar, men hittade inga läckor.
Dessa radiatorrör löper sedan dolda i väggen ända ner till källaren.
Har dessutom en märklig lösning där ett radiatorrör  för garagets radiator är ingjutet i källargolvets betong ( frÃ¥n 1929 ) och kommer upp i garaget. Det är en sträcka pÃ¥ ca 3 meter och jag vet inte heller hur djupt den ligger.
Är det nu ett läckage är detta den troligaste platsen,  sÃ¥ det är bara att bila upp och kolla.
Oavsett vad är detta en klar risklösning så jag får dra om röret till våren/sommaren.
Tycker ändå det är konstigt att vatten jag fyller på från låg nivå i expkärlet plötsligt måste tappas ut igen för att förhindra övertryck. Kallt vatten expanderar, men knappast denna lilla mängd kan rimligen ge så stora utslag.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Expansionskärl tappar tryck
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2016, 18:46:48 »
Har dessutom en märklig lösning där ett radiatorrör  för garagets radiator är ingjutet i källargolvets betong ( frÃ¥n 1929 ) och kommer upp i garaget. Det är en sträcka pÃ¥ ca 3 meter och jag vet inte heller hur djupt den ligger.
Lösningen är inte så märklig. Man gjorde så för att kunna få ett system som fungerade med självcirkulation. Jag är rätt säker på att radiatorn i källaren sitter (eller satt) strax under taket. Returen går sedan i golvet och gick in i pannan nertill.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Expansionskärl tappar tryck
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2016, 19:06:05 »
Jag är ingen expert men försöker komma med olika tankar. Tas värmen till radiatorkretsen från varmvattenberedaren? Eller omsvängt; gör värmepumpen varmvatten och radiatorvärme i skilda steg? Jag undrar för ifall de görs skilt kan ju felet vara i växelventilen som läcker varmvatten till radiatorkretsen under varmvattenproduktion. Låter ju som du plötsligt får väldigt varm vatten i radiatorkretsen på ett sätt som inte hänt tidigare.
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Expansionskärl tappar tryck
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2016, 19:47:02 »
Är du verkligen säker på att expansionskärlet är helt? Fyller du till 1.0 bar ska inte trycket skena till 1.5 bara för att du värmer vattnet. Är blåsan hel och du har rätt förtryck i den. Så är antingen expansionskärlet för liten till din vattenvolym. Eller så läcker din varmvattenberedare så att du trycker in färskvatten i radiatorsystemet. Det räcker med ett pyttelitet hål i manteln. Så kan trycka stiga.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!