Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: leffe054
« skrivet: 04 mars 2005, 09:31:25 »

TWS'en har nu varit i drift ungefär en månad.

Kör på kurva 37 utan att bryta kurvan.

Det har varit kallt en längre tid, ner mot -23C.
Som lägst har Brine IN varit +2C.
Ingen tillskotts el har behövts!! och värmen i huset har varit helt perfekt.





   
Skrivet av: Engan
« skrivet: 18 februari 2005, 09:18:06 »

ok, tack.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 17 februari 2005, 14:09:01 »

Citera
Är TWS´en 5000:- dyrare än Diplomaten, var det så jag skulle tolka priset? Vad gäller knäckt reglerkurva, slipper man inte det om man sätter upp en inomhusgivare? Då bör väl den justera kurvan och därmed framledningstempen.

Så är det en rumsgivare kompenserar för ev undertemp inne, men kan man dessutom knäcka kurvan lite så är det bra. Förutsatt att det behövs förstås.
Rumsgivaren kompenserar ju inte förrän avvikelse uppstår... så det är bra att ha en korrekt kurva.
På min 5 år gamla  Thermia finns inte den funktionen men jag har aldrig upplevt problem runt +-0 ute. Så det behöver inte va ett problem heller....
Skrivet av: Engan
« skrivet: 15 februari 2005, 12:26:52 »

Är TWS´en 5000:- dyrare än Diplomaten, var det så jag skulle tolka priset? Vad gäller knäckt reglerkurva, slipper man inte det om man sätter upp en inomhusgivare? Då bör väl den justera kurvan och därmed framledningstempen.
Skrivet av: leffe054
« skrivet: 14 februari 2005, 17:57:13 »

Hej,
TWS'en är 5000 kr dyrare. VV produktionen är mycket bra och utklassar vår gamla el-panna.

Har kallibrerat utegivaren (enkelt via sevice menyn) och knäckt kurvan.

Skrivet av: LennartM
« skrivet: 14 februari 2005, 17:38:50 »

Hej Leffe!

Har själv samma värmepump som du, (men inte TWS), hade tidigare också elpanna och bor på dina "breddgrader".

Jag tror inte du behöver bry dig om utegivaren, den är säkert o.k. Inrikta dig i stället bara att hitta rätt kurva.
Ändra kurvan inte för ofta, så att värmepumpen och huset verkligen hinner anpassa sig efter de nya förutsättningarna.
Som du själv var inne på tror jag också att du behöver höja kurvan något snäpp. Våra små "elpanneradiatorer" kräver tyvärr ofta lite högre kurva.

Nu ska det ju bli lite kallare, då är det lättare att hitta kurvan. Följ Diplomatens råd att knäcka kurvan, en finess i Thermias styr, som är mycket användbar. Bara att läsa innantill i Thermias "lilla blå".

Jag har själv inte drabbats av knäppningar i radiatorsystemet och vet inte hur vanligt det är.

En parentes, hur mycket dyrare är TWS i jämförelse med den vanliga värmepumpen?

Skrivet av: diplomaten
« skrivet: 14 februari 2005, 15:15:25 »

Kallibrera utegivaren.

Sedan kan du knäcka kurvan vid +5, 0 och -5 grader.
Om inte detta hjälper får du höja kurvan.

Lycka till
Skrivet av: leffe054
« skrivet: 14 februari 2005, 09:20:29 »

Hmmm.........

I början så var allt frid & fröjd.
Kurva 36.
20,5 C på över + under våningen.
Mycket färre knäppningar i elementen än tidigare. (hur vanligt
är det med knäppningar?)

Sen har temperaturen i huset sakta men säkert gått ner.
I morse var det 19.3 C vid -2.0 ute. (VP tror att det är -1 C ute.)
Kanske är det bara att höja kurvan.
Skrivet av: leffe054
« skrivet: 11 februari 2005, 17:48:19 »

Felen verkar vara åtgärdade. Allihop faktiskt.

Något med installationen var inte korrekt. Var inte hemma, men
enl. frugan "en funktion av något slag var inte på ordentligt". Inga inställningar
är vad jag kan se ändrade förutom att pumpen är nollställd.

Följer upp detta under helgen, kanske för tidigt att ropa hej.......

Tack för alla svar!
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 11 februari 2005, 15:48:20 »

Att det står VB-F  70 beror antagligen på att VPn pysslar med VV just då. Thermias pumpar kommer med fabriksinstllt värde på max 55 på VB-F.
Skrivet av: admin
« skrivet: 11 februari 2005, 12:43:03 »

Den kan ku omöjligt göra tappvarmvatten jämt, men om det är som du säger att den för tillfället och oftast verkar värma vatten kan det faktiskt vara så enkelt att din trevägsventil inte häller tätt. Det skulle i så fall innebära :

1. Du har alltid varmvatten.
2. Du får för varmt i huset (om trevägaren läcker relativt mycket)
3. Den värmer aldrig eller nästan aldrig radiatorkretsen. (värdet (70) visas jämt)
4. Kompressorn går många timmar/dygn.

När värmepumpen värmer varmvatten skall utgående rör till radiatorerna inte bli varmt/hett, om så sker kolla om du kan motionera trevägaren på något sätt eller ring installatören.

Jag köpte själv en trevägsventil till poolstyrningen som inte höll tätt, så att det förekommer att så sker är jag ett levande bevis på.
Det kan även ha fastnat "skrot" från installationen i den.
Skrivet av: Norr
« skrivet: 11 februari 2005, 12:30:16 »

1) Upplever att kompressorn jobbar konstant. Mest med VV. Symbolen för VV-beredaren på
displayen visar att beredaren "fylls på". (inte nödvändigtvis tillsamans med "kranen" som visar att VV produceras)

Framledningstemperatur 52(70)
VV tid 40 min
Värmetid 20 min
Det står väl xx(70) när den gör varmvatten, då är inte driften styrd av mätvärdet på framledningstemperaturen utan driftpressostaten.
VV tid 40 min, är det hur länge den max ska tuffa på med VV-prod? Prova sänka till 20 (har för mig vår D10 var inställd så), behöver dock inte göra någon skillnad då den borde bryta m h a driftpressostaten. Fast det kanske är ställt på längre tid i o m att det är mindre uteffekt än vår D10 så den ska hinna värma, är det 150 liter i den också?

Mitt enda råd är att kolla kopplingar så inte VV-kretsen är i kontakt med övriga systemet. Vi sparade gamla pannan så man kan gå över till den om det skulle behövas medelst några avstängningsventiler, dock så efter ett funktionstest av kopplingarna och gamla pannan fick vi mycket VV-timmar på VP. Hade glömt en ventil som gjorde att varmvattenvärme "gled över" till gamla pannan via det gemensamma röret till expansionskärlet. Lätt felsökning typ "här ska det inte vara varmt..."!
Skrivet av: admin
« skrivet: 11 februari 2005, 09:48:03 »

Sänk kurvan tills börvärdet (70) kommer ned till ca 50 grader.
Lufta
Minska varma cirpumpens hastighet, deltaT vid 50 graders framledning bör vara ca 5-7 grader.
Kolla om du har bypassledning. (en ihopkoppling av VB-f och VB-r i närheten av pumpen. Förutsätter att du har två cirkpumpar på varma sidan)

Har du fortfarande övertemp på övervåningen när tempen nere är bra och värmepumpen funkar som den skall så kan du stypa (helst på grundflödesventilerna) radiatorerna på övervåningen.

Om dessa råd inte hjälper, ring din installatör, eller återkom.

Skrivet av: leffe054
« skrivet: 11 februari 2005, 09:34:22 »

Några svar:
Pumpen står i läge Auto.
Alla termostater är öppna.
Nej, jag har inte installerat själv.
Nej, ingen rumsgivare.
Bypassledning, vet ej.


Skrivet av: admin
« skrivet: 11 februari 2005, 09:21:18 »

Jag är ingen expert på thermia, men kolla följande:

Pumpen skall stå i läge auto.
Avlufta allt som går.
Kolla systemtryck efter avluftning.
Sänk varvtalet på varma cirkpumpen, minst ett steg, kanske två. (om den står på högsta vilket jag antar med den låga deltT som du har.
Sänk kurvan till 33.
Öpnna alla termostater på dina radiatorer. (om de inte redan är helt öppna, den låga tempdiffen indikerar att de är det, men kolla)

Blir det kallt inne, höj kurvan, blir det för varmt, sänk kurvan.

Vad jag har svårt att förstå är varför framledningstempens börvärde är 70 grader, du har ju bevisligen övertemp i huset, har du satt in en rumsgivare?

Har du en bypassledning?

Har du installerat själv?

Mer info som du kan ge?
Skrivet av: ortendahl
« skrivet: 11 februari 2005, 09:06:17 »

Snart kommer de flerstjärniga experterna att svara...men jag börjar med följande:

  • Tokhög framledning. Fortsätt sänka kurvan.
  • Knäppningarna borde lugna sig med lite lägre framledning.
  • Trimma in anläggningen med vidöppna termostater utom möjligen i sovrummet.
  • Sänkt varmvattenstarttemp borde inte göra skillnad.

Näste man?
Skrivet av: leffe054
« skrivet: 11 februari 2005, 08:49:17 »

I Onsdags 9/2-05 vid lunchtid togs min nya Thermia TWS D6 i drift. Borrdjup 130 m.
Jag bor i en 1 1/2 plans villa på 137 kvm byggd 1980. Både dubbla och enkla radiatorer.
Hyfsat isolerat tror jag.

Jag har två problem (kanske fler) ???.

1) Knäppningar i radiatorer både på över- och undervåning.
Man kan genom att lyssna på radiatorerna veta när knäppningarna skall börja ty dessa föregås
av ett vinande ljud. Antaglingen pumpas varmt vatten mycket snabbt fram och detta leder
till temperaturskillander som orsakar knäppningarana. Med den gamla el-pannan var det aldrig
några sådana här problem. Mycket irriterande. En åtgärd gjord = Sänkt Varmvatten Start Temperatur
från 40 C till 38 C. Upplevede att detta hjälpte när det var 0 - +2C ute men senare när ute-temperaturen
skönk till -3 C så knäppte det i radiatorerna igen.

2) Alldeles för hög inomhustemperatur.
I onsdags när pannan togs i drift så använde jag Kurva 40. Stegvis har jag sänkt kurvan till
i torsdags kväll Kurva 36. I (fredag) morse var det 21.8 C i köket och 22.8 C i sovrummet på övervåningen.
Har nu sänkt till Kurva 35.

Eventuella problem

1) Upplever att kompressorn jobbar konstant. Mest med VV. Symbolen för VV-beredaren på
displayen visar att beredaren "fylls på". (inte nödvändigtvis tillsamans med "kranen" som visar att VV produceras)

Inställningar och värden i torsdags kväll
Kurva 36
Ute +2 C
Rum 20 C
Framledningstemperatur 52(70)
Retur 48 (48)
Integral 100
Brine IN 4 C
Brine UT 1 C
-------------------------
Drifttid VP 20 H
Drifttid VV 20 H
-------------------------
VV start 50(38)
VV tid 40 min
Värmetid 20 min
-------------------------
Integral A1 60
Hysteres 7 C
Max Retur 48 C
Startintervall 20 min
 
Några förslag för att rätta till ovanstående?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!