Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köp inte en CTC värmepump!  (läst 50915 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #15 skrivet: 20 januari 2013, 13:02:16 »
Min CTC 107 löser ut med felmeddelande "hög hetgastemperatur" ganska ofta. Igår hände det igen och det var tre minusgrader ute. Det här felet har funnits sen installationen i feb 2008. Dom bytte givaren två år senare, det blev lite bättre men helt och hållet har inte detta fel försvunnit.

Vem är "dom"? Har du haft en firma som installerat? Isf är det firman som ansvarar för detta fel och INTE CTC. Du har förmodligen två år garanti på detas jobb och konsumentköplagen 2008 bör har gett dig totalt tre års skydd.

Om du installerade själv hade du förmodligen två års garanti från köpstället. Under dessa två år var det alltså köpstället som skulle ordnat med reservdelar om det inte står annat i något avtal. CTC säljer inte direkt till kund, de ansvarar mot ÅF och ÅF ansvarar mot dig. Att angripa CTC uppfattar jag som direkt felaktigt, att de hjälper dig om det inte finns ett avtal som säger att de ska göra det, är ren goodwill.

Att spy galla såsom du gjorde i första inlägget strider mot reglerna för detta forum. "3.9 Smutskastning av företag eller personer är normalt inte tillåtet, vårt krav för att godkänna detta är att den som skriver skall kunna hänvisa till publika uppgifter från domstol, eller artiklar som skrivits i media där källkontroll förekommer.". Var saklig istället, då tycker också andra på forumet att det är roligare att hjälpa dig.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #16 skrivet: 20 januari 2013, 17:02:23 »
Vilken framldning och retur temperatur har du på värmesystemet när problemet uppkommer?
Min CTC har aldrig varnat för hetgastemperatur. den brukar maxa 65 grader i hetgas vid -10
Värmebärare 32 rean 24 retur
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #17 skrivet: 20 januari 2013, 17:16:26 »
Han har en EcoAir, det går inte att jämföra med jordvärme. I EcoAir kan hetgastemperaturen ligga på 100-110ºC vid -10ºC ute och larmgränsen är 125ºC eller 130ºC beroende på vilket chip som sitter i.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #18 skrivet: 20 januari 2013, 18:22:07 »
.... såvida man inte har EcoAir Polar Edition, för då går hetgasen sällan över 70-75, förutom vid avfrostningarna. :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Exmistella

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EXmistella funktionell design
    • ExMistella Funkionell design
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #19 skrivet: 23 januari 2013, 20:08:44 »
Hej
Jag har både och. Bottenplanet med i huvudsak golvvärme i en ytlig förläggning på träbjälklag. Övervåningen har radiatorer.
 tummenupp
Nybyggt lågenergihus, ca 180 m2. Heru 90 T EC2, CTC EcoAir, vattenburen golvvärme och radiatorer. Energiprestanda ej ännu mätt. Beräknad energibehov ca 30 kW/m2. Belägen i Mölnlycke.

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #20 skrivet: 26 januari 2013, 13:30:43 »
Varför får man inte kritisera CTC rakt av och inte något annat företag heller som någon sa?? Här har man gjort en dyr investering och den har haft samma fel med hög hetgastemperatur ända från början och CTC tar inte sitt ansvar?? Därmed tycker jag mig ha rätt att rekommendera att inte köpa CTC, istället skall man utnyttja försäkringar och värmepumpsbranchen tjänar ännu mer pengar och försäkringstagarna får höjda premier?? Har också en luf/luft-pump inköpt på Jula och monterad av mig själv som fungerat snart i 10 år utan några problem!! Mycket bättre att satsa på dessa enklare system än dessa komplicerade luf/vatten system som du aldrig får igen dina investerade pengar på, som kräver massor av service osv... Vill bara säga också att när jag flyttade in i mitt nuvarande hus så fanns det en jättestor inomhusmonterad Bentone luft/vatten-pump i källaren. Den slängde jag ut efter ett par år och lika många reperationer, så jag fattar inte nu hur dum jag kunde vara att satsa på ett liknande system men jag kanske trodde att pumparna hade blivit bättre än denna gamla gröna Bentone??

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #21 skrivet: 26 januari 2013, 13:38:29 »
Det blir väldigt fel upplysning till de som läser pÃ¥ forumet i jakt pÃ¥ en VP om en person ska spy galla över en tillverkares maskin där det största felet likväl kan ligga i en klÃ¥pig installatörs okunskap eller en ägares ovetskap om hur maskinen ska fungera samt att VP:n inte arbetar mot ett optimalt system  tummenupp
 
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #22 skrivet: 26 januari 2013, 14:12:56 »
Om du haft strul med vp från början fattar inte jag varför du väntar tills garantin gått ut med att få den lagad och det är installatörn som ska se till att den lagas inte Ctc.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #23 skrivet: 26 januari 2013, 14:45:41 »
Det blir väldigt fel upplysning till de som läser pÃ¥ forumet i jakt pÃ¥ en VP om en person ska spy galla över en tillverkares maskin där det största felet likväl kan ligga i en klÃ¥pig installatörs okunskap eller en ägares ovetskap om hur maskinen ska fungera samt att VP:n inte arbetar mot ett optimalt system  tummenupp
Men du kan spy galla hur som helst, personlig riktad spya också?

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #24 skrivet: 26 januari 2013, 14:53:26 »
Om du haft strul med vp från början fattar inte jag varför du väntar tills garantin gått ut med att få den lagad och det är installatörn som ska se till att den lagas inte Ctc.
Innan 2-års garantin gick ut hade jag en auktoriserad CTC-tekniker här och felet blev lite mindre förekommande. Jag tycker bara att CTC borde ta hänsyn till att felet har funnits från början och skicka ut en tekniker utan kostnad eller inblandning av försäkringar. Jag tror att det är ett fabrikationsfel. Jag har bara den här säsongen ringt dom minst fyra gånger om det här felet men dom bryr sig inte, alltså rekommenderar jag inte köp av CTC och deras service är också under all kritik tycker jag!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #25 skrivet: 26 januari 2013, 15:08:55 »
mindre förekommande då är vp fortfarande trasig enligt mig synd att du inte felanmälde igen så det gått på garantin.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #26 skrivet: 26 januari 2013, 15:11:14 »
Varför gnäller du på CTC? Dom har väl inga affärer med dig, dom säljer inget mot kund.
Det är den som sålt till dig och installerat anläggningen som du ska vända dig till.

Sedan förstår jag inte varför man inte skulle köpa en CTC, bara för att du har problem med din installatör.
Det finns ju flera tusen som är nöjda både med CTC och sina installatörer.
Otur med försäljare och installatörer kan man väl ha med vilket märke som helst, men det är inget som tillverkaren kan rå för.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #27 skrivet: 26 januari 2013, 15:17:26 »
mindre förekommande då är vp fortfarande trasig enligt mig synd att du inte felanmälde igen så det gått på garantin.

Förra vintern när det var mildare så hände det kanske 3-4 ggr, lite mer denna vinter som är kallare. Veckopendlat tidigare så jag har inte haft tid att ägna mig åt det. Tycker det borde vara lite "goodwill" från CTC gällande detta ärende när det funnits från början trots att garantin gått ut, men det anser tydligen inte CTC!

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #28 skrivet: 26 januari 2013, 15:26:57 »
Varför gnäller du på CTC? Dom har väl inga affärer med dig, dom säljer inget mot kund.
Det är den som sålt till dig och installerat anläggningen som du ska vända dig till.

Sedan förstår jag inte varför man inte skulle köpa en CTC, bara för att du har problem med din installatör.
Det finns ju flera tusen som är nöjda både med CTC och sina installatörer.
Otur med försäljare och installatörer kan man väl ha med vilket märke som helst, men det är inget som tillverkaren kan rå för.

SÃ¥ det kan inte vara fel pÃ¥ en CTC-produkt frÃ¥n början?? Är dom helt felfria enligt dig?? Dessutom har jag ocksÃ¥ sen tidigare slängt ut en jättestor Bentone-anläggning sÃ¥ det är inte sÃ¥ konstigt om jag tycker värmepumpsbranchen är lite skum. Titt och tätt hör man i nyheterna  om alla fel som finns gällande värmepumpar. Tycker det är värdefullt att berätta om mina problem sÃ¥ att alla inte tror att det guld och gröna skogar när man är värmepumpsägare!

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #29 skrivet: 26 januari 2013, 15:43:07 »
Det verkar som om du har svårt att ta till dig vad du läser.
Vad jag vet, har jag inte uttalat mig om kvaliteten vare sig på CTC eller något annat fabrikat.
Att du har problem med din pump har nog alla förstått vid det här laget, men det är kanske dags att sluta älta det nu.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!