Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Panasonic PRO partner  (läst 556 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danne824

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Panasonic PRO partner
« skrivet: 09 mars 2024, 23:32:54 »
Mitt första inlägg i detta forum och tyvärr med en underton av negativ upplevelse och funderingar om kunskapen hos de som får titeln PRO Partners av Panasonic.

Är i startgroparna att beställa en hz25ZKN och fått priser av två PRO Installatörer, den ena av dessa installatörer har inte det bästa betyget på Reco och är inte lokalt förankrat det andra alternativet var några tusenlappar dyrare men mer lokalt baserat.

För att korta ner inlägget så bestämde jag mig för det lokala bolaget med tanke på framtida service, de var förvisso dyrare men några tusenlappar hit eller dit tyckte jag var inget att diskutera om.

Men när de väl kom med LVP,n kom de släpande med HZ25XKE versionen, när jag påtalade detta påstod installatören att de inte visste att det fanns en nyare enhet med betäckning ZKE.

Panasonic PRO Partners som inte vet vilka modeller som finns på marknaden?

De viste inte ens vad det var för skillnad på enheterna!

Dessutom när jag påtalar detta för installatören menar hen att man uppfattade att det var en HZ enhet resten av betäckningen verkar vara lite av ett "VA?"

Då menade den lokala installatören att priset inte stämmer och måste räkna om och ska vara ännu högre. Dvs. att pris differens blir ännu högre.

För mig är detta rena lurendrejeriet, sälja gamla produkter för samma pris som de nya produkterna.

Suck säger jag, är själv auktoriserad och behörig elektriker och är väl familjär med hantverkarskroet.

Måste fråga om det här är kutym inom detta skrå att försöka lura sina kunder?




Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic PRO partner
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2024, 08:32:43 »
Kruxet med Panasonic är att dom ändrar modellbeteckning för varje årsmodell om jag sett rätt och kan tänka mig att en del enbart ger offert på tex HZ25 och kunden tror det är den senaste.
Vissa årsmodeller är troligen extremt snarlika men ibland kan det vara märkbara uppdateringar.
Sitter dom på lager av den ”gamla” eller köpt den billigare på kampanj från distributören då det finns en uppdaterad så kanske dom chansar lite med att bara uppge HZ25 .

Installerades den gamla modellen eller gick du med på ett högre pris för den senaste ?

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad danne824

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic PRO partner
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2024, 10:59:58 »
Hm det kan väl vara en förklaring att man tittar bara på de första bokstäverna, och försöker sig på en rövare.

Det slutade med att jag skickade iväg montören med en kopp kaffe och en bulle tillsammans med den felaktiga LVP,n  :-D

Ägaren till bolaget skulle återkomma vilket hen inte har gjort,  lutar åt att lägga beställningen hos firman som ligger långväga ifrån vilket inte är optimalt och jag tycker det är tråkigt att inte stödja de lokala företagen.

Har man lämnat ett pris på en skriftlig förfrågan där det klart framgår modell förteckningen ska man stå för överenskommelsen, åtminstone är det så i mitt skrå.

Vi får se veckan som kommer hur det blir.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic PRO partner
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2024, 11:23:48 »
Har du fått ett pris på en fullständig modellbeteckning inkl installation så har jag svårt att se att dom kan höja priset om dom själva gjort bort sig !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic PRO partner
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2024, 13:19:19 »
Hm det kan väl vara en förklaring att man tittar bara på de första bokstäverna, och försöker sig på en rövare.

Det slutade med att jag skickade iväg montören med en kopp kaffe och en bulle tillsammans med den felaktiga LVP,n  :-D

Ägaren till bolaget skulle återkomma vilket hen inte har gjort,  lutar åt att lägga beställningen hos firman som ligger långväga ifrån vilket inte är optimalt och jag tycker det är tråkigt att inte stödja de lokala företagen.

Har man lämnat ett pris på en skriftlig förfrågan där det klart framgår modell förteckningen ska man stå för överenskommelsen, åtminstone är det så i mitt skrå.

Vi får se veckan som kommer hur det blir.

Du kanske skall passa på att se dig om efter något annat märke? typ mitsubishi

Utloggad danne824

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic PRO partner
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2024, 23:17:23 »
Vi får se om de återkommer under veckan.

För mig är det att försöka lura sina kunder.

Om jag får en förfrågan om en JFB hager till en central och ger ett pris då kan jag inte senare komma och installera en JFB från biltema och ta betalt för en hager.

Är lite undrande till att bli en PRO Panasonic installatör för att lämna 5 års garanti när de inte ens vet model beteckningarna

Ja jag överväger verkligen att ta en Mitsubishi istället.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic PRO partner
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2024, 23:41:28 »
Kraven på att bli en Pro partner har nog mer eller mindre bara med antalet luft/luft och eventuellt luft/vatten man beräknas sälja under året och kanske inte så mycket att hålla full koll på sortimentet  ;)
Eller så hade dom det men tog en rövare att bli av med någon ”gammal” som fanns på lagret.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Panasonic PRO partner
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2024, 10:23:25 »
Mmm, alltid surt om man just beställt hem maskiner när de kommer med en ny modell, och inte förvarnar de heller innan de lanserar nya modeller, för distributörerna själva vill ju inte bli sittande med svårsålda maskiner.
Ibland frågar ju kunderna efter den gamla beteckningen, och då kan man kanske sälja utan att säga nåt, men hittills har vi haft tur och inte blivit sittande med "utgående" maskiner, är någon enstaka som vi sänkt priset på med ett par tusen för att bli av med.
Inte sällan är de utgående mer beprövade och problemfria än den senaste, men kunden hoppas ju alltid att allt ska bli bättre.  dontknow

Om jag hade lämnat pris på en specifik model så hade jag stått för mitt misstag och levererat rätt maskin även om jag tjänat lite mindre.
Det är ju inte så att de inte tjänar pengar även med det pris du fått, bara lite mindre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic PRO partner
« Svar #8 skrivet: 21 april 2024, 15:45:46 »
Nya modellen kom ju nu under vintern.

När jag köpte min HZ25XKE i höstas för 21700kr så frågade jag om nya modellen och det som skiljde var bara bras funktion samt lite högre luftflöde i ute delen och den nya HZ25ZKE skulle då kosta typ 4k mer.

Så jag valde den billigare äldre modellen.

Men om det står HZ25ZKE i din offert och du har mejl på att det är den ni pratat om så ska du ju få den annars går du till en annan firma.

Ser att den firman jag köpte utav har dessa priser idag:
HZ25ZKE 24995 inkl installation efter ROT.
HZ35XKE 24195 kr = gamla men även större modell, (HZ25XKE har dom inte kvar på hemsidan.)

Utloggad danne824

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic PRO partner
« Svar #9 skrivet: 21 april 2024, 23:00:08 »
Jag har varit dålig på att följa upp med mer information.

Det skiljer lite mellan XKE-versionen och ZKE. Den nyare modellen har lite bättre värmeeffekt, brasfunktion samt nanoeX som är vesäntligt mycket bättre (om man nu tror på detta, mycket populärt i Japan och nere i södra delarna av Europa).

Dessutom är wifikortet redan integrerat i ZKE och inget tillval.

Jag valde att ta pumpen ZKE från en annan PRO-installatör. Pump + markstativ + tråg med värmekabel blev lite mer än 6 000 kr billigare än den som försökte bli av med sitt gamla lager av XKE:n och fortsatte att förneka att den nya modellen ZKE fanns.

Jag har läst att det finns några som har åsikter om XKE-modellen, problem med internetuppkoppling och det viktigaste att den överproducerar, det vill säga att den är svår att ställa in värmen på enheten och har sämre scoop än vad som utlovas.

Jag har haft igång ZKE:n nu i en månad och är så här långt nöjd.

Det jag har kommit fram till är följande: sätter man temperaturen på till exempel 20 grader får man 23 grader i rummet där innerdelen är monterad. Men jag har mätt av flera rum och medelvärmen i huset är faktiskt 20 grader. Utan en massa start och stopp som jag läst att XKE:n har problem med.

Wifi-uppkopplingen har sparkat igång utan några som helst problem, var riktigt orolig för detta.
Jag föredrar faktiskt deras app styrning  framför deras handkontroll där den sistnämnda är under all kritik.

Tittar man på priset idag på XKE:n, är det mer som skiljer än några hundralappar. Jag fick tipset att välja ZKE:n från en som jobbar på Panasonic nere i södra Europa som menade att den nya modellen var bra mycket bättre och värt att vänta på.

Jag får följa upp med mer information när jag har några mer inputs att komma med men så här långt väldigt nöjd.







nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!