Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ej inkopplad shunt i shuntgrupp  (läst 2375 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatrikLarsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ej inkopplad shunt i shuntgrupp
« skrivet: 28 december 2017, 21:22:45 »
Har en installation bestående av bergvärme, radiatorer samt golvvärme i ett par rum. Shuntgruppen till golvvärmen får från vänster in värme från samma krets som radiatorerna. Dock är ju inte shunten inkopplad. LK-styrboxen man ser är bara för rumstermostaten samt dess två ställdon.

Shunten en Landis & Gyr SQY31 (hittar inget datablad) ska denna bara ha 230 V eller ska den ha någon styrning? Som det ser ut nu styr jag bara genom att STAD-ventilen har ställts på ett visst flöde. Funkar väl bra iofs men det finns väl då en risk att jag shuntar in för varmt vatten på golven om det är kallt ute och jag typ vädrar?

Rörmokaren som kikade på det hela i förbifarten föreslog att jag köper en helt ny shuntgrupp för många tusenlappar. Känns lite väl förhastat om det bara är att koppla in 230 V i shunten?

Hur är det tänkt att det ska fungera?


Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ej inkopplad shunt i shuntgrupp
« Svar #1 skrivet: 28 december 2017, 21:48:04 »
Det är en 230V  reglermotor du har där och den mÃ¥ste ha en reglercentral som ger 230V ut till den , som i sin tur styrs av en givare pÃ¥ framröret  och ska även ha en utegivare
Går att vad som helst för reg-central bara den är en ren 230V , var bor du

Utloggad PatrikLarsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ej inkopplad shunt i shuntgrupp
« Svar #2 skrivet: 28 december 2017, 21:57:36 »
Aha, det var inte sÃ¥ lätt alltsÃ¥  :-\

Vad behöver den utegivare till? Då har den ju både det och innegivare med styrdon (kopplat till den där LK-styrboxen). Eller det kanske är just så man gör för att kunna reglera ned vid solinstrålning på våren? Med denna lösning blir det alltså två helt skilda system styrmässigt för radiatorer som styrs direkt av värmepumpen (Nibe F1255) och golvvärmen som ska styras av reglercentralen.

Är det dumt att köra vidare med bara STAD-ventilen? Det är inga ovärderliga golv vi pratar om...

Stockholm.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ej inkopplad shunt i shuntgrupp
« Svar #3 skrivet: 28 december 2017, 22:22:45 »
Aha, det var inte sÃ¥ lätt alltsÃ¥  :-\

Vad behöver den utegivare till? Då har den ju både det och innegivare med styrdon (kopplat till den där LK-styrboxen). Eller det kanske är just så man gör för att kunna reglera ned vid solinstrålning på våren? Med denna lösning blir det alltså två helt skilda system styrmässigt för radiatorer som styrs direkt av värmepumpen (Nibe F1255) och golvvärmen som ska styras av reglercentralen.



Är det dumt att köra vidare med bara STAD-ventilen? Det är inga ovärderliga golv vi pratar om...

Stockholm.
Lika här ge mig ett PM och info var  jag fÃ¥r tag i dig

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ej inkopplad shunt i shuntgrupp
« Svar #4 skrivet: 28 december 2017, 22:53:33 »
Aha, det var inte sÃ¥ lätt alltsÃ¥  :-\

Vad behöver den utegivare till? Då har den ju både det och innegivare med styrdon (kopplat till den där LK-styrboxen). Eller det kanske är just så man gör för att kunna reglera ned vid solinstrålning på våren? Med denna lösning blir det alltså två helt skilda system styrmässigt för radiatorer som styrs direkt av värmepumpen (Nibe F1255) och golvvärmen som ska styras av reglercentralen.

Är det dumt att köra vidare med bara STAD-ventilen? Det är inga ovärderliga golv vi pratar om...

Stockholm.
snurrar den pumpen som sitter där , tempen pÃ¥ bÃ¥da rören ser lika ut , och det är  dom som kommer med värmen till GV , och dom styrs ut av LK ;s  reglering , dÃ¥ kan du fÃ¥ för hög värme pÃ¥ GV  ( inte mer än max +45C ) och dÃ¥ mÃ¥r inte slingorna bra
Den shuntmotor som sitter där ska reglera värmen till GV pÃ¥ en nivÃ¥ som ( ska vi säga fötterna )  överensstämmer med behovet pÃ¥ golvet

Utloggad PatrikLarsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ej inkopplad shunt i shuntgrupp
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2018, 10:57:02 »
Jorå, pumpen snurrar, men det var töväder ute när kortet togs.

Man kanske inte kommer undan att köpa en ny shuntgrupp om det skall bli helt korrekt. Egentligen skulle jag dock vilja ha en väldigt primitiv lösning som gör att shunten begränsar så att jag inte får fram varmare vatten än säg 40 grader. Sedan får värmepumpen tillsammans med innegivarna sköta resten efter bästa förmåga. Det fungerar ju nu men skulle gärna se att det fanns nån begränsning på framledningstemperaturen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ej inkopplad shunt i shuntgrupp
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2018, 12:18:17 »
De flesta värmepumparna på marknaden kan styra en andra värmekrets, kolla vilken shunt som passar till din värmepump och byt ut till en sådan, sen behöver du en extern tempgivare, också tillbehör till värmepumpen.
Annars funkar det ju bra med handshuntat om kurvan är rätt. (Som du kör nu).
Även med rätt shunt kan det bli för varmt i golvvärmen om det blir nåt fel på shunten, för att gardera sig mot det sä behövs en termostat som kan strypa tillflödet om tempen går över 45 grader i golvvärmekretsen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PatrikLarsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ej inkopplad shunt i shuntgrupp
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2018, 14:01:52 »
De flesta värmepumparna på marknaden kan styra en andra värmekrets, kolla vilken shunt som passar till din värmepump och byt ut till en sådan, sen behöver du en extern tempgivare, också tillbehör till värmepumpen.
Annars funkar det ju bra med handshuntat om kurvan är rätt. (Som du kör nu).
Även med rätt shunt kan det bli för varmt i golvvärmen om det blir nåt fel på shunten, för att gardera sig mot det sä behövs en termostat som kan strypa tillflödet om tempen går över 45 grader i golvvärmekretsen.
Två mycket bra förslag. Vad för shunt & givare passar till en Nibe F1255 tro? Den där termostaten, är det en vanlig sån som sitter på radiatorer men lite grövre?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Ej inkopplad shunt i shuntgrupp
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2018, 16:55:33 »
Du behöver en ECS 40, ECS 41 eller motsvarande om du skall extra klimatsystem: https://www.nibe.se/produkter/bergvarmepumpar/NIBE-F1255/#accessories
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!