Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny Vara i butiken, "Värsting-elmätare" 1-fas  (läst 9322 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny Vara i butiken, "Värsting-elmätare" 1-fas
« Svar #15 skrivet: 22 januari 2013, 13:22:15 »
ok bättre än de 500 jag har nu. Men visst jag måste ju ha 3fas förstås.

Och med 1-fas borde 1000 räcka gott och väl
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Ny Vara i butiken, "Värsting-elmätare" 1-fas
« Svar #16 skrivet: 05 januari 2014, 20:53:48 »
Pulsutgång:
I enlighet med med 43864-standarden (27V, 27mA).
Impulslängd = 90ms, anslutning till plint 20 & 21.
Gränsvärden: max 60VDC, max 50 mA.

Köpte en dylik tingest i våras (och 2st för 3-fas), inte inkopplad ännu men hyfsat snart. Jag har precis fått igång ett 1wire-nät, avser nyttja pulsutgången för att logga elförbrukningen. 1wire gillar 5V, 27V från pulsutgången är kanske lite i mastigaste laget.

Tänker jag rätt om jag påstår att jag mellan min 1wire-räknare och plint 20(+) på elmätaren behöver löda på ett motstånd (i serie) på 3-400kOhm?
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ny Vara i butiken, "Värsting-elmätare" 1-fas
« Svar #17 skrivet: 05 januari 2014, 21:26:20 »
Det sitter en optokopplare i mätaren, eftersom det är transistor på utgången så är + och - utmärkt. Standarden anger vad som skall användas och vad den skall klara. Det går alldeles utmärkt och köra 5V över transistorn(optokopplaren).
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Ny Vara i butiken, "Värsting-elmätare" 1-fas
« Svar #18 skrivet: 05 januari 2014, 22:37:58 »
Förlåt, jag bör antagligen ansluta mina 5V på (+) och (-) tillbaka till min räknare. Men du menar att elmätaren inte trycker ut 27V tillbaka ned till räknaren och att inget motstånd behövs mellan räknarens ingång och elmätarens utgång? Inte heller så att elmätarens (+) vill matas med 27V för att pulsa på utgången?

/Trög
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ny Vara i butiken, "Värsting-elmätare" 1-fas
« Svar #19 skrivet: 05 januari 2014, 22:44:41 »
Precis. Det sitter, som sagt var, en optokopplare i elnätaren. Du får koppla på din egen valfria spänning (upp till 27V) och detektera om kretsen är öppen eller inte.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Ny Vara i butiken, "Värsting-elmätare" 1-fas
« Svar #20 skrivet: 06 januari 2014, 03:15:47 »
Tack purjo__ och patb, klockrent exempel pÃ¥ hur bra ett bra forum med bra medlemmar är när ngn dÃ¥lig medlem fÃ¥r bra svar pÃ¥ en dÃ¥lig frÃ¥ga.  tummenupp Man blir ju lite villrÃ¥dig när det för 3-fasaren anges 12-27V och upp till eller lika med 27mA. 5V passar liksom inte i spannet och man befarar att ens räknare fÃ¥r sig en Volt-kyss alternativt att det finns en tröskelspänning pÃ¥ 12V varpÃ¥ ens 5 inte räcker... Jag gissade pÃ¥ Volt-kyssen, som vanligt gissar jag fruktansvärt dÃ¥ligt.  a:gl

Tack hjältar!
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!