Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beräkna utbyggnad av poovärmeväxlare, knäppningar i golv efter poolvärmning  (läst 2580 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej alla!
Höst igen och nya problem att ta tag i. Fick mycket bra hjälp av forumet förra året när vi installerade och hoppas att hitta mer hjälp igen :) Installerade en Varmitek 12TBR och den har gått som en klocka hela året. Nytt för i år är att den 30 år gamla poolen nu är renoverad och det ställer till en del bekymmer jag inte räknat med Sc:,h

Jag får knäppningar i golvvärmen efter att jag har kört uppvärmning av poolen. Detta beror på att det tar så lång tid för poolen att öka i temp att huset måste gå direkt till att köra på båda kompressorstegen, poolen tar ca 4 x 1 timme/dygn att höja så mycket jag önskar vid -3 grader ute.

Min tanke var att bygga ut min pahlen värmeväxlare för att på så vis kunna värma poolen snabbare och inte kyla av huset så mycket. Frågan är nu bara hur kan jag beräkna affekten av att seriekoppla ytterligare en växlare till den jag redan har? Jag skall sätta en logger på in/ut för poolvatten samt för varmvatten in/ut för att se hur temperaturerna ser ut men jag gissar att det finns en hel del värme kvar att utnyttja.

På ES3'an har jag P=0,2 och I = 60 min så det finns inte mycket att göra genom att pilla på styrningen. Möjligen skulle man väl kunna sänka till I = 0,1 men jag är inte säker på att det verkligen skulle hjälpa.

För information så styr jag poolen med ett inbyggt tidur på VP’n det fungerar så att värmning av poolen bara kan ske då cirkulation på på. På detta sätt styr jag när VP’n får värma poolen. Ett alternativ är att sätta kort intervall på detta tid ur och få korta gångtider för poolen men det känns inte som riktigt rätt väg.

Några tips eller idéer om hur jag skall göra?
« Senast ändrad: 21 november 2005, 11:30:49 av Johan »
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Sätt ett separat tidur med korta kollingstider som får styra huruvida spänningen till trevägsventilen till poolen får spänning eller ej.

Ställ in tiduret så att du bara tillåter poolen värmas med 15-30 minuter långa värmekörningar var 3:e timma. Övrig tid kan VP:n få värma huset och tappvarmvattenet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
OK
Skall prova det.
Du tror inte att det skulle hjälpa om jag utökade kapaciteten på värmeväxlaren?

VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Knäppningarna beror på den tempskillnad som uppstår i radiatorsystemet när vxv växlar från poolvärme till radiatorvärme.

Skillnaden minskar om du sätter in en rejälare värmeväxlare, dessutom får du högre COP på värmepumpen vid poolvärme, men det åtgärdar inte dina problem med för långa driftstider på poolvärme mer än marginellt.
Du tillför ju redan med en värmeväxlare all energi som värmepumpen kan ge, den enda förkortning av driftstiden du skulle få skulle bero på den högre verkningsgrad/uteffekt som värmepumpen får om du med den andra värmeväxlaren lyckas minska behovet av framledningstemp med några grader och på så sätt öka COP och uteffekten från värmepumpen. Vi talar då om som mest några hundra Watt till, vilket inte förkortar uppvärmningstiden på poolen speciellt mycket.

Vill du komma åt knäppningarna till en viss del (tempen i radiatorkretsen kanske inte hinner sjunka så lågt) och hur ofta din värmepump värmer pool/hus/varmvatten så får du bättre effekt om du styr hur länge VP:n tillåts värma poolen innan den kan göra en körning mot radiatorer/tappvarmvattnet än om du sätter in enstörre värmeväxlare.

Vill du även få bättre COP vid poolvärmning kan du genomföra båda åtgärderna.
« Senast ändrad: 22 november 2005, 08:48:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej
jag har nu satt pooltiduret att tillåta värmning i en halv timme med ca 2,5 tim mellanrum. Får se om det hjälper, idag är det för varmt här i Göteborg för att problemet skall uppstå, vi får vänta och se hur det går när det blir kallt igen.

Tack så länge
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Hej Johan

Har suttit och läst alla dina inlägg och har kommit fram till att du har haft och har liknande problem som mej med skillnad du har annan >VP<. Du har nog läst mina inägg om inställning av flöde ack tank laddning etc. ( hade tidigare hela bottenplan med takvärme som nu är sönder 10 av 12 slingor, nu sep lösa element i vägguttag)

Intressanta med din anl är att jag nu har samma som du med innomhus pool som nu värms av VP 8 månader /år. Resten går nu till huset för uppvärmning.

Poolen för brukar ca 5h gångtid med ca 6-8kW värme då jag använder den. Just nu får den ingen värme alls. Poolhuset får mindre värmetillskott. Just nu med -2 gr ute har jag +10 i mitt poolhus för växter etc. Mina fåglar tog jag in i bostaden för de frös för mycket tyckte familjen. Vattenburen golvvärme värmer poolhuset.

Citera
Se länk

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3291.msg41766.html#msg41766
 

Nu konvekteras in ny topping upp VVB el (60l) i bostaden med topping från 45 gr från slinga i tank 500l till utgånde godkänd temp på 55 gr i bostaden. Sen monteras in 5 ny element, sen har jag 6 element +1 fläkt konvektor+golvvärme el i badrummet.

Om denna konvektering räcker eller bör kompletteras får vintern utvisa. Jag har fortfarande kvar mina el rad i kök, VC tvätt efter denna konvektering. Men min fläkt konvektor sprider värmen bra mot alla utsugsställen pga central utsugsfläkt.

Vi hörs med mer gemensamma erfarenheter.

MVH

Janne
« Senast ändrad: 27 november 2005, 16:45:29 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har nu hunnit köra med nya inställningar några dagar och hittat en lösning som verkar fungera bra ner till -6 grader.
Tiduret för poolpump/VP-aktivering är satt till att köra 1 timme med 2,5 timmars mellanrum mitt på dagen när jag kan acceptera lite mer knäppningar och 3 halvtimmes pass på natten.
Jag har även flyttat temgivaren för pooltempen sÃ¥ nära poolen jag kommer, direkt under bräddavloppet. Detta har medfört att  VP'n inte startar värmning i onödan med knäppningar som följd.

Förändringarna har gjort att knäppningar nattetid nästan helt upphört och jag har faktiskt inte hört något under dagtid heller. Jag misstänker att jag kommer att få fila lite mer på tiduret när det blir ännu kallare men för dagen fungerar det korrekt. Jag håller nu en temp på mellan 29-29.5 dygnet runt och pumpen gär totalt ca 3,5 timmar för att upprätthålla denna temp. :)
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kul att det blev bättre, fila på!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!