Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa pÃ¥ nätet eller inte?  (läst 2867 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Köpa på nätet eller inte?
« skrivet: 21 juni 2017, 09:48:05 »
Hej!
Funderar på att installera en GSI-12.
Har fått offert på installation och ringade och frågade vad de hade för pris på sin pump. Runt 85000:-. I samma andetag så nämnde han just min tanke, att då kan man köpa den på nätet istället och spara 20000:-.

Då sa han att skillnaden är att man då bara får 3 års garanti på pumpen medan man via dem får 6 års garanti.
Hur kan det skilja i längden på garantin?
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa på nätet eller inte?
« Svar #1 skrivet: 21 juni 2017, 10:30:33 »
Jag kan inte se att det skiljer beroende på vart man köpt maskinen, men det går ju alltid ringa CTC och fråga:
http://www.ctc.se/ctc-trygghet/

Troligen är enda kravet att installationen utförts fackmannamässigt, så har det varit tidigare i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köpa på nätet eller inte?
« Svar #2 skrivet: 21 juni 2017, 10:42:07 »
Dom verkar ha stramat upp reglerna...

Privatperson med en gällande villaförsäkring med maskinskadeförsäkring erhåller utöver den 3-åriga produktgarantin även en trygghetsförsäkring i ytterligare 3 år.
...
CTC Trygghetsförsäkring gäller under förutsättning att installationen utförts av en VVS-installatör med registrerat företag.


Så du måste få godtycklig VVS-firma att signera igångkörningsprotokollet. Alternativt regga en egen firma i VVS-branchen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa på nätet eller inte?
« Svar #3 skrivet: 21 juni 2017, 10:47:52 »
Min tanke är ju fortfarande att VVS-firman skall installera det hela, men att vi köper in pumpen själva. Jag har lite svårt att motivera att vi skall betala ~20 000:- mer bara för att de ska beställa den.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köpa på nätet eller inte?
« Svar #4 skrivet: 21 juni 2017, 10:51:37 »
Då får du kolla med firman om dom fyller i igångkörningsprotokollet:
http://www.ctc.se/files/pdf/16210191-1_20140414_CTC-Trygghet-garanti-varmepumpar.pdf
Det borde ju inte spela någon roll för deras del eftersom det inte innebär någon ekonomisk risk. Däremot kan dom väl vägra ändå om dom inte får tjäna drygt 20' på själva försäljningen...


Läser man PDF'en med försäkringsvillkoren så står det inget om VVS-firma. Det enda som står är:

2. När gäller försäkringen
Under förutsättning att premien har betalats enligt punkt 10.1 första stycket, träder försäkringen i kraft från och med installationsdagen angiven på försäkringsbeviset. Försäkringstiden framgår av
försäkringsbeviset.


Så jag antar att proceduren är att CTC betalar premien till Protector Försäkring när dom har fått in det ifyllda igångkörningsprotokollet. Hur noga dom kollar upp firman som har skrivit under vet jag inte...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa på nätet eller inte?
« Svar #5 skrivet: 21 juni 2017, 17:38:12 »
Min tanke är ju fortfarande att VVS-firman skall installera det hela, men att vi köper in pumpen själva. Jag har lite svårt att motivera att vi skall betala ~20 000:- mer bara för att de ska beställa den.

VVS-firman får säkert svårt med motivationen att göra samma arbete om du plockar bort 20-30k från deras vinst. Varit med om firmor som vägrar utföra arbete om de inte själva får sälja materialet.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Köpa på nätet eller inte?
« Svar #6 skrivet: 12 juli 2017, 14:13:59 »
Förstår hur du tänker. Men tar du med eget dricka och matsäck på restaurang oxå?
Mao. Vill du ha det gjort av någon med kunnande så får du nog betala för det. Dessutom får du garanti enligt konsument tjänstlagen. 10år på felaktigt utförd installation/dimensionering.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa på nätet eller inte?
« Svar #7 skrivet: 22 december 2017, 19:12:30 »
Man kan ju se det som att man betalar 20' för tre års garanti under en period då maskin troligen inte går sönder. Tämligen onödigt alltså.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!