Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Typ av FTX-aggregat mht fukt  (läst 1681 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vicke vire

  • Gäst
Vicke vire
Typ av FTX-aggregat mht fukt
« skrivet: 19 augusti 2019, 23:07:30 »
Hej.

Jag ska byta ut vår frånluftvärmepump Nibe 410p och beställa ett FTX-aggregat som ska sköta ventilationsbiten. Vi bor i en souterrängvilla på 180 kvm så undre plan ligger till viss del beläget under mark och det finns säkert en del tillkommande fukt från mark genom grundsulorna och golvet.

Det är nog inga jättestora fuktmängder det handlar om från markfukten, men det är en sk. EW-grund med impregnerade träreglar så jag vill inte chansa.
Utöver det finns dusch och tvättstuga.
RF brukar ligga på 25-40% under vintern och 55-70% på sommaren.

Vilken typ av FTX-aggregat rekommenderar ni för att effektivt kunna transportera bort tillräckligt med fukt från undre plan och få en bra ventilation i hela huset?

Roterande, korsströms i Alu eller korsströms i hygroskopiskt material?
Pratade med en säljare som föreslog en korsströms i hygroskopiskt material trots att den återför fukt med motiveringen att den jämnar ut den relativa fuktigheten sett över ett år.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Typ av FTX-aggregat mht fukt
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2019, 10:07:05 »
Jag har ett enplans hus med källare och i källarvåningen har jag samma "klimat" som i markplanet. "Plattan" under källarvåningen är betong direkt på en grusbädd. Jag har för ett år sedan bytt mitt g:a VVX med korsväxlare till ett nytt med roterande VVX. Varken med det g:a eller det nya har jag upplevt några som helst problem med fukt i källarvåningen. Orsaken till bytet var att det g:a hade ca 30 år på nacken och var i stort behov av lite mer omfattande reparationer.
Så i valet mellan laga det g:a eller lägga på några tusenlappar och få ett nytt och mycket effektivare aggregat med många möjligheter till styrring/reglerin var valet inte så svårt. Att valet blev ett roterande beror dels på att dom återvinner effektivare samt att man inte behöver bry sig om ev fukt/kondensutfällning. Dessutom måste ett kors vintertid avfrosta, det sänker den totala "återvinningseffekten" rätt mycket
Ps
Har man fuktinträngning i källaren så löser man knappast det med ett VVX aggregat (oavsett typ) utan det kräver andra insatser.
 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Typ av FTX-aggregat mht fukt
« Svar #2 skrivet: 20 augusti 2019, 21:59:43 »
Låter som att du behöver lägga lite pengar eller jobb på att dränera?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Vicke vire

  • Gäst
Vicke vire
SV: Typ av FTX-aggregat mht fukt
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2019, 15:47:17 »
Låter som att du behöver lägga lite pengar eller jobb på att dränera?

Ja så blir det kanske framöver. Tanken var mer den att eftersom huset har klarat sig bra som riskkonstruktion i 30 år så vill jag inte försämra förutsättningarna vid bytet från frånluftvärmepump till ett ftx-system. Frånluftvärmepumpen har ju inte ”återvunnit” någon fukt ur frånluften tidigare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!