0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan inte bedöma vilken offert som är bäst för dig, men har ändå några funderingar.Ingår el-arbeten?Hur mycket är ROT-avdragen?Du kanske vill göra mer ROT-arbeten på huset under hösten och då är det bra att veta hur mycket av dina avdrag du "förbrukat".
OK my bad.Ditt system är gammalt och byggdes för högre temperaturer och lägre flöden. VP vill ha det omvända. Fråga installatörerna hur dem tänkt lösa det? Nu har jag ju inte sett huset så jag kan ju ha fel i mina generaliseringar. effektbehovet finns det schabloner för, ditt hus ska i en sån beräkning vilja ha runt 70w per kvm inte 60 som jag sa.Jag tänker även att du ska ha 21 grader överallt och göra av med runt 5000kwh i VV.De förbrukningssiffror du angett, struntar jag helt i, eftersom dem inte är dina.En större maskin med flödesutjämning, blir dyrare nu, men billigare sedan. Har du inte plats för flödesutjämningen( det är en tank på kanske 300l) så kan du titta på CTC, dem har den inbyggd.Annars så skulle jag gå på IVT av de förslag du nämnt. Lycka Till med allt
Är flödesutjämningen en akumulatortank som ser till att det finns mer vatten i systemet?
Varför just IVT? Kan inget om någon av dom men vi hade en IVT 490 i bostadrätten vi bodde i förut och den var lättanvänd, men det vore ju fel av mig att välja något enbart för att jag är van vid det. Vilken är tystast? IVT skriver i broschyren att deras är 3dB tystare än konkurrenterna men i faktabladen från båda är Niben 6 dB tystare. 6 dB är en jäkla skillnad även om den står i pannrummet.
Byta ut några av radiatorerna är inga problem, räcker det för att lösa problemet?
Nja... Tanken ser till att det blir två separata system. VP'n värmer vattnet i tanken med sin egen cirkpump och fastställda flöde. Radiatorerna hämtar vatten med en egen pump och sitt eget flöde.Mer volym får man som bonus...
I praktiken är det inte så stor skillnad på de stora tillverkarnas prylar. Det viktigaste är att man hittar en installatör som gör ett bra jobb.
För att avgöra det måste nån komma dit och räkna på flödesbehov och effekter.
Hur mycket ökar effektavgivningen om man räknar med dt40
bättre att vi hjälper TS
Vattenvolymen i systemet är också en myt, det kan funka fint med bara 7l iter i systemet. Volymen är inte det viktiga.
Du borde tagit en större tank så kanske du inte skulle fått din kortslutning.Man kan faktiskt dimensionera utrustningen och inte bara "ta en tank"
Om jag har ett GV system med gjuten platta. Måste jag då ha dessa 20l/kw också??Jag hävdar att du inte måste det då plattan är en enorm termisk avspeglingsyta.
Om jag har ett garage med 4 st 10 kw aerotemprar måste jag då ha 20l/kw?
Hur kopplar du om du med större flöde genom vp än i rad kretsen inte får kortslutning när vp i stort sett går kontinuerligt nu blev jag nyfiken
När vi ändå diskuterar fysikaliska lagar... Huruvida det blir 'kortslutning' eller inte har väl inget med flödet att göra - Det beror på avgiven kontra tillförd effekt. Om radiatorerna avger lika hög effekt som VP'n producerar så borde det aldrig bli kortslutning om så radiatorflödet bara är en procent av VP'ns...
Hej Labold, Jag tycker det är helt ok att dina råd bygger på: 1. Skaffa en klenare VP och mer spetsel 2. Byta rörstammar För det är varelse dåliga eller felaktiga förslag! Kanske vore det bäst att fokusera på dessa och förklara närmare fördelar och nackdelar i stället för att hacka ner på andras förslag som du kanske inte har lika stor erfarenhet av? Allra ödmjukast. Jag tycker också det är bra att läsare av detta forum skall känna till att man kan be sin installatör att installera en arbetstank så att den inte kortsluter i onödan (vill man så går det ju även att söka fram en del bra skisser på detta forum). Det vore så dumt om alla fick för sig att kortslutning förstör möjligheten till en arbetstank. Att du Labold tror det är ju helt ok då du redan har en värmepump, som av allt att döma också fungerar alldeles utmärkt!
Men, om det nu blir kortslutning, är det nåt problem? VP'n går ju tills tanken är varm, sen fortsätter det varma vattnet att cirkulera i radiatorerna tills det har kylts ner och VP'n startar igen.Det är väl så det skall funka?
...flödena kommer inte att vara säkerställda som med en korrekt dimensionerad tank.
Hej Labold, Jag tycker det är helt ok att dina råd bygger på: 1. Skaffa en klenare VP och mer spetsel 2. Byta rörstammar För det är varelse dåliga eller felaktiga förslag! Kanske vore det bäst att fokusera på dessa och förklara närmare fördelar och nackdelar i stället för att hacka ner på andras förslag som du kanske inte har lika stor erfarenhet av? Allra ödmjukast. Jag tycker också det är bra att läsare av detta forum skall känna till att man kan be sin installatör att installera en arbetstank så att den inte kortsluter i onödan (vill man så går det ju även att söka fram en del bra skisser på detta forum). Det vore så dumt om alla fick för sig att kortslutning förstör möjligheten till en arbetstank. Att du Labold tror det är ju helt ok då du redan har en värmepump, som av allt att döma också fungerar alldeles utmärkt! God vattenvolym är viktigt och ska man generalisera ska den ju inte vara under 14l/kw och har man möjlighet att påverka får den ju gärna vara högre. Men i slutändan är det fler faktorer än vattenvolym som påverkar. Det är också bra att känna till, även om det troligen inte är relevant i TS fall.
Men Roland. Det kanske inte bara går att dra upp flödet hur som helst. Detta är ju injusterat efter det system som sitter där. alla vill inte ha vinande raddar. Radiatorsystemet får sitt beräknade flöde och VP sitt.Tanken anpassas efter effekten efter att man räknat på gångtider osv.