Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tryckutjämningstid för kompressor...  (läst 1900 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad basse81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tryckutjämningstid för kompressor...
« skrivet: 20 februari 2012, 15:41:42 »
Tjena...
Läste Purjos inlägg om tryckutjämnings tid på kompressor.
Jag har ver. 3.20.19 i min Rego. Som jag förstår det så borde jag då ändra min tryckutjämningstid på kompressorn från 0 till 60sek!!?
Är det någon som blivit klokare på varför man bör ändra den eller om Bosch/Ivt rekommenderar detta!?

Valde att starta en ny trÃ¥d dÃ¥ ingen skrivit i den gamla pÃ¥ länge.  a:gl

Mvh

Basse
Bosch EHP AW 10Kw med CC160. 160 kvm Stenhus utanför Helsingborg!!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tryckutjämningstid för kompressor...
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2012, 22:23:45 »
Jag tror inte det finns nån officiell rekommendation. Dock har man ju ändrat fabriksinställningen till 60s på nyare versioner och man får väl anta att det är för att det är bättre så.
Rent generellt så känns det som att det inte är så bra att ställa om 4-vägsventilen samtidigt som kompressorn går, men nån kyltekniker kan säkert reda ut detta bättre...
Hur funkar det på andra fabrikat? Stannar kompressorn en stund när 4-vägarn slår om?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tryckutjämningstid för kompressor...
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2012, 22:31:22 »
Hur funkar det på andra fabrikat? Stannar kompressorn en stund när 4-vägarn slår om?
Vid avfrostning ser jag två tydliga dippar på strömförbrukningen, och dessa tolkar jag som att kompressorn stannar i typ någon minut.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad basse81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tryckutjämningstid för kompressor...
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2012, 13:44:39 »
Vid avfrostning ser jag två tydliga dippar på strömförbrukningen, och dessa tolkar jag som att kompressorn stannar i typ någon minut.

Japps.... Jag har ställt om min till 60sec nu och hör att kompressorn stannar. Pumpen låter inte så mycket längre vid avfrostning iheller.
Fast man får ju fler kompressor stopp... Undrar hur det påverkar livslängden. Sc:,h
Finns här ingen installatör/kyltekniker på forumet som kan svara på hur det kan påverka pumpen!?

Hade fint
Bosch EHP AW 10Kw med CC160. 160 kvm Stenhus utanför Helsingborg!!

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Tryckutjämningstid för kompressor...
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2012, 16:24:45 »
med en on/off pump blir det påtagliga tryckstötar pga snabba tryckfall/tryckhöjningar vid växling under drift...främst vid kallt ute/hög framledning alt TVV-laddning.
de snabba tryckvariationerna ger så klart en viss materialpåfrestning som stressar.
vid växling utan mekanisk drift fås förutom lugnare växling även en mer kontrollerad oljeåterföring/köldmedie-puls i sugen.

nackdelen skulle hypotetisk kunna vara att konstruktören vill upprätthålla flödet och temporär hetgastemp för att säkerställa oljeåterföringen...
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!