Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybliven husägare med ecoel 1550/1800  (läst 1617 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad look2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Nybliven husägare med ecoel 1550/1800
« skrivet: 04 oktober 2019, 12:01:33 »
Hej !

Skrev denna frågeställning i offertdelen, men fick tips om att skriva här istället.
Har precis blivit med hus, och varken den förra ägaren eller jag är särskilt insatt i detta med värmepannor och liknande, så jag tänkte att jag tar det med experterna här.

Vad jag kan se så har jag en CTC 1550/1800 inomhus, ovanpå den så sitter det någon form av frånluftsventilation som heter CBA-125 och ser ut att vara från 80 talet. Det finns även en utomhusdel, som jag inte hittar någon märkning på. Bifogar lite bilder om det kan hjälpa.
Ber om ursäkt om min frågeställningen är luddig, felaktig eller om det saknas relevant info, men detta är nytt för mig.

Det jag undrar är:

Går det att få fram ålder på dessa saker?
Hur länge kan de tänkas hålla?
Är det kanske snart dax att byta?
Är det "bra" grejor?
Har frånluftsgrejen något med uppvärmningen att göra? Eller är det bara ventillation?
Finns det några inställningar man skall kolla och ev ändra?

Om det är dags att byta, vad kan vara vettiga alternativ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybliven husägare med ecoel 1550/1800
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2019, 19:34:21 »
Din CBA är säkert från ca 2000, hittade en manual på nätet.
http://www.pbh.se/Pdf/cba_dos.pdf
Den kan säkert hålla länge, men moderna grejer har troligen lite bättre verkningsgrad.
Det är en FTX som jag inte tror hänger ihop med din CTC.

Din CTC har ett serienummer, den talar om hur gammal den är.
https://www.ctc.se/nyheter/guide-for-produktens-serienummer
Ã…r 2009 vecka 13.
Den bör hålla i minst ca 15-20 år tycker jag.
« Senast ändrad: 04 oktober 2019, 19:38:18 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nybliven husägare med ecoel 1550/1800
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2019, 09:30:08 »
Frågan är vad det är för utedel? En bild på den skulle säkert vara bra och man kanske tillfälligt måste stänga av strömmen till den och lossa någon plåt för att se någon tillverkningsetikett? EcoAir finns i väldigt många versioner. Utedelen med kompressorn är med största sannolikhet den del som kommer att gå sönder först i framtiden, men den borde hålla i minst 15 år. Bl.a. Energimyndigheten anger att man bör vara beredd på att kompressorn i en värmepump kan gå sönder efter 10-15 år och behöva bytas. En helt ny utedel kräver ofta också en ny innerdel (Ecoel) eftersom den tekniska utveckligen gjort att styrsystemet också är helt nytt. Ibland kan det finnas det någon konverter-box som fixar detta.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad look2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven husägare med ecoel 1550/1800
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2019, 11:55:18 »
Jag tänker lite som så att måste jag byta en av delarna, så är det kanske lika bra att byta allt.

Men om innerdelen är från 2009, så borde den hålla 3-5 år till iallafall?
Finns det någon anledning till att byta bara för att få modernare grejor? Eller är det inte värt investeringen?

Ang FTX grejen, om jag förstått det rätt så suger den ut luft från huset? Men även att den värmer luft? Är det något som egentligen behövs? Är inte tanken att CTC grejen skall göra det?

När det är dags att byta. Är det samma teknik man skall satsa på? Eller skall man ha en ren frånluftsvärmepump? Det hade vi i det nybyggda huset som vi hyrde innan, eller kan man ha en kombo med både en utedel och frånluft?

Är som sagt grön på detta, och har knappt koll på hur det fungerar och hänger ihopp. Så är tacksam för all input, är det dumma frågor, eller inkompletta frågeställningar så får ni säga till.

Skall ta kort på utedelen och se om någon kan klura ut vad det är. Satt iallafall ingen synlig lapp på den med vad det kan vara.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nybliven husägare med ecoel 1550/1800
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2019, 14:55:17 »
Innerdelen är väldigt liknande en el-panna som kan hålla i väldigt många år. Kanske någon växelventil eller cirkulationspump som behöver bytas. Oftast kör man tills kompressorn i utedelen havererar och byter då eftersom kompressorbyte kostar väldigt mycket.

FTX ventilationsaggregat för över värmeenergi från frånluften till tilluften. Nya FTX kan ge uppåt 85-90% värmeåtervinning vad jag har förstått. Blanda inte ihop FTX med frånluftsvärmepump som är något helt annat och inte alls aktuellt i det här huset.

Skriv gärna var du bor i landet och en del om huset (storlek, antal våningar, byggår, ev. tilläggsisolering, energiförbrukning m.m.) i t.ex. signaturen så blir lättare att ge bättre relevanta svar och mindre gissande. Bästa lösningen kan skilja väldigt mycket om man t.ex. bor på Skånska sydkusten eller i inlandet på gränsen mellan Västerbotten och Norrbotten.
« Senast ändrad: 07 oktober 2019, 16:07:57 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybliven husägare med ecoel 1550/1800
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2019, 22:04:34 »
Vänta med att byta grejerna till de går sönder, nya grejer är kanske lite effektivere, men kostnaden för att byta ut till nytt hämtar du inte hem på många många många år.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!