Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe fighter 410P, varmt i huset.  (läst 2136 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kg06

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe fighter 410P, varmt i huset.
« skrivet: 16 juli 2017, 15:47:19 »
Hej, hoppas på lite tips.

Min värmepump Nibe fighter 410P pumpar ut en massa värme trots utetemperaturen.
Inställning: värmekurva 5, förskjutning +1
Om jag förstått diagrammet i manualen rätt så ska framledningstemperaturen i detta fall då temperaturen är +17 utomhus ligga långt under 30grader.
Ändå visar den 34grader på framledningstemperaturen i displayen.
Vad kan detta bero på?

Hus byggt 1993, 2 plan om 103 kvadrat i sutteräng. Uppvärmning Nibe Fighter 410P, golvvärme i bägge plan.
2vuxna och 3barn under 12, 10, 5år i hushhållet

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410P, varmt i huset.
« Svar #1 skrivet: 16 juli 2017, 16:02:30 »
Visar givaren för utetemperaturen (kanal 03) rätt? Är cirkulationspumpen påslagen? I vilket läge står shunten? Fungerar shuntmotorn om man t.ex. ändrar förskjutning värmekurva mycket? Kan vara givaren för framledningstemperaturen som spökar också.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kg06

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410P, varmt i huset.
« Svar #2 skrivet: 16 juli 2017, 16:20:36 »
Visar givaren för utetemperaturen (kanal 03) rätt? -Utetemperaturen verkar rätt, inget orimligt värde i alla fall (17grader för tillfället)
Är cirkulationspumpen påslagen? -Cirkulationspumpen är på men när jag har den på så blir det ju så varmt i huset då den pumpar runt så varmt vatten i ledningarna. Av den anldeningen så brukar jag blockera den. Vilket får till följd att jag också elpatronen blockeras och in sin tur gör att pumpen ibland löser på A02 (Utlöst frostskydd tillluftsbatteri)
I vilket läge står shunten? -Här behöver jag hjälp med att svara på frågan, menar du i vilket läge vredet på shunten står?
Fungerar shuntmotorn om man t.ex. ändrar förskjutning värmekurva mycket? -Vrider jag "förskjutning värmekurva" mellan ändlägen så kan jag se hur shunten vrider på motorn.
Kan vara givaren för framledningstemperaturen som spökar också. -Ja men eftersom displayen säger kanal 02:38 och röret känns varmt så känns det som att det stämmer.
Hus byggt 1993, 2 plan om 103 kvadrat i sutteräng. Uppvärmning Nibe Fighter 410P, golvvärme i bägge plan.
2vuxna och 3barn under 12, 10, 5år i hushhållet

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410P, varmt i huset.
« Svar #3 skrivet: 16 juli 2017, 16:32:27 »
Ok. Cirkulationspumpen brukar jag stänga av under sommaren för att det ska bli mindre varmt i huset, men det beror ju på vilka utetemperaturer det är där man bor. Att det blir larm A02 är väl inte så bra men finns det inte ett spjäll som skyddar tilluftsbatteriet på 410P?

Ska gå relativt lätt att se om shuntventilen är öppen, stängd eller någonstans emellan. Vad visar beräknad framledningstemperatur (kanal 10)? Om den visar t.ex. 22 °C ska ju shunten vara helt stängd och det kan man kolla genom att gå över till manuell shuntning och försöka vrida med handen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kg06

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410P, varmt i huset.
« Svar #4 skrivet: 16 juli 2017, 16:39:57 »
-Vart sitter spjället i så fall? utanför pumpen på rören in eller?
-Kanal10 visar 14grader, det tyder väl på att något är fel? Om beräknat värde är 14grader och verkligt värde är långt över 30grader?
-Hur går man över till manuell shuntning?
Hus byggt 1993, 2 plan om 103 kvadrat i sutteräng. Uppvärmning Nibe Fighter 410P, golvvärme i bägge plan.
2vuxna och 3barn under 12, 10, 5år i hushhållet

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410P, varmt i huset.
« Svar #5 skrivet: 16 juli 2017, 17:02:36 »
Spjället sitter inne i ventilationsmodulen under tilluftsfläkten och tilluftsbatteriet. Stänger om tilluftstemperaturen efter tilluftsbatteriet blir +5 °C eller kallare som frostskydd och då blir det också larm A02. Har ni så låga utetemperaturer under natten nu? Kompressorn ger runt 2 kW värme och det borde räcka utan el-patron under sommaren tycker jag.

Om kanal 10 visar 14 °C och framledningstemp är 34 °C måste det vara fel på shunten. Framledningstemp kanal 02 ska i alla fall komma ner till runt 25 °C (men den kan inte kyla huset genom att skicka ut kallvatten). Finns ett par olika modeller av shuntventil/motor beroende på tillverkningsdatum. Vad står det på skylten nertill innanför luckan? Vred eller spak på shuntmotorn?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe fighter 410P, varmt i huset.
« Svar #6 skrivet: 16 juli 2017, 18:52:39 »
Verkar som att shuntmotorn funkar om vredet rör sig dÃ¥ du ändrar kurvan.  Sc:,h
Men själva shuntventilen kan vara trasig...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kg06

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410P, varmt i huset.
« Svar #7 skrivet: 16 juli 2017, 21:59:28 »
Det var nog önsketänkande att shunten vred på sig.....
Jag har motionerat den nu med polygrip och nu kan jag vrida för hand också om jag tar i. Orkar ställdonet vrida om man knappt orkar vrida för hand?
Problemet får bero tills efter husvagnstrippen på 2veckor som börjar imorgon.

Ett annat problem, ska man kunna känna på "magnettryckarna" till golvvärmeslingorna när de slår på och av?
Vrider frun på termostaterna i rummen så känner inte jag att "magnettryckarna" reagerar fast att jag ser att lysdioderna blinkar på utgångarna i styrkortet.
Hus byggt 1993, 2 plan om 103 kvadrat i sutteräng. Uppvärmning Nibe Fighter 410P, golvvärme i bägge plan.
2vuxna och 3barn under 12, 10, 5år i hushhållet

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe fighter 410P, varmt i huset.
« Svar #8 skrivet: 16 juli 2017, 23:06:12 »
Det finns en ställskruv på shunten som kan växlas mellan A och hand.
I handläge ska det gå att shunta manuellt, prova att stänga den och se om framledningstemp sjunker till innetemp på några timmar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kg06

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410P, varmt i huset.
« Svar #9 skrivet: 27 augusti 2017, 07:55:11 »
Nu har jag kört med ställdonet hängande löst några veckor för när jag sätter dit ställdonet på shunten så matar den ut en massa värme. Jag funderar på om jag inte får dit ställdonet i rätt läge? Shunten måste väl stå i rätt läge när när man sätter dit ställdonet för att regleringen ska fungera rätt?
Hus byggt 1993, 2 plan om 103 kvadrat i sutteräng. Uppvärmning Nibe Fighter 410P, golvvärme i bägge plan.
2vuxna och 3barn under 12, 10, 5år i hushhållet

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe fighter 410P, varmt i huset.
« Svar #10 skrivet: 27 augusti 2017, 21:13:54 »
Ja, ventilen och shuntmotor måste peka åt samma håll, enklast är det att vrida både ventil och shuntmotorn till stängt läge innan du sätter tillbaka den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!