Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f370 - Högljudd + frÃ¥ga om ventilation  (läst 11607 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 - Högljudd + fråga om ventilation
« Svar #15 skrivet: 19 februari 2017, 19:32:15 »
Hej,
Jag har egentligen samma fråga som trådskaparen.
Flyttade in i ett hus igår med en Nibe 370 installerad .
Pumpen är sedan 2014 och är kopplad till ett lågtempererat golvvärmesystem (2-plan, 198 kvm).

Jag upplever värmepumpen som mycket högljudd och känner väl igen det pulserande ljudet. Med samma bullerapp som trådskaparen mäter jag 45-46 dB framför pumpen. Detta gör att värmepumpen hörs tydligt i samtliga angränsande rum. Även i angränsande sovrum trots en murad bärande vägg emellan.

Nyfiken på vad ni andra har för värden samt om det finns något man kan göra åt detta?

Mvh
Krister

Vi fick den nya pumpen i fredags. Ligger ungefär ocksÃ¥ runt ca  46 db, lite beroende pÃ¥ hur hÃ¥rt den jobbar. Dock upplever vi att det kraftiga pulserande ljudet är borta, betydligt mindre störande med andra ord. Dock har det varit varmare ute sÃ¥ den kanske inte har jobbet lika hÃ¥rt. VÃ¥r badrummsdörr är av sämsta kvalité sÃ¥ där kan vi säkert fÃ¥ en förbättring enbart genom att byta dörr.

Hur ska man förresten mäta pumpens ljudnivå? Är det vedertaget att man ska stå 60 cm ifrån och mäta i öronhöjd och vad har pumpen egentligen för gränsvärden? Enligt tidigare inlägg är gränsvärderna (LP(A)) 4 db (A) 42.5-44 och enligt produktspecen jag hittar är det 46.5-48.

http://www.nibe.se/nibedocuments/12870/M11127-3.pdf

Är det samma sak?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 - Högljudd + fråga om ventilation
« Svar #16 skrivet: 22 februari 2017, 16:13:12 »
Det var ju bra att den mest störande delen av bullret är borta. Att mäta buller 1,5m över marken är bl.a. en standard man har när man mäter buller i terrängen och det ska motsvara vad en människa hör. Att mäta ca 60 cm framför fronten ger en rimlig position där man står och rummets akustik inkluderas. Kan också vara ett sätt att jämföra våra olika värden här på forumet. Bullermätning är annars en vetenskap i sig. I produktbladet, http://www.nibe.se/nibedocuments/17120/639362-12.pdf sista sidan, är det lägre dB-intervallet angivet. Jag har ingen bra förklaring till att det skiljer mellan de olika dokumenten trots de refererar till samma standard.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!