Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min gammla upphottade St.croix  (läst 2035 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Min gammla upphottade St.croix
« skrivet: 06 oktober 2011, 21:36:07 »
Är nu färdig med min renoverade Amerikanska St.Croix Aftonbay
Det kryllade av barnsjukdommar och amerikanska skitlösningar. Sc:,h
exempelvis så hade fläktarna glidlager med oljekoppar!!!! som man skulle droppa SAE 20 i var 6 månad,vilket dynga på ren svenska, avgasfläkten lät som ett reaplan och rumsfläkten vibrerade ordentligt så dessa ljud tillsammans blev långt ifrån behagligt. :-X
tog då och svarvade lager skålar som monterades på motorändarna och monterade sedan keramiska biltema lager, nu borde dom hålla livet ut.
pelletsrörets mynning blev snabbt kolsvart av sot och blev hett så att det kokade, detta berodde på att det var konstruktions missar som gjorde att det drog tjuvluft så att värmen då följde med och svetsade på röret, det löste jag genom att fräsa baksidan av skyddspanelerna och sedan montera tätband samt modifera pelletsens väg ner i brännkoppen.
modiferade även styrningen, bland annat matningen och även en styrning beroende på ute-temp samt inne-temp.
En film på den långt ifrån snygga klumpen, men varmt blir det..=)



Dogge
« Senast ändrad: 06 oktober 2011, 21:38:35 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Min gammla upphottade St.croix
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2011, 22:45:54 »
Hehe, det är bra! Har oljekoppar för smörjning av generatorlagrena p Ã¥ Buick -59:an, plus en massa fettnipplar för fettsprutan....  *vinkar*
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!