Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Suzuki Swift något att ha ?  (läst 14559 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Suzuki Swift något att ha ?
« skrivet: 04 juni 2011, 16:26:58 »
Hej frugans gamla bil börjar att ge upp. Eftersom hon endast kör korta sträckor 2km till jobbet eller max 1.5 mil för att handla så har vi idag tittat på småbilar. Fastnade lite för Suzuki Swift har tydligen fått bra omdömen ?? Enklaste utförande 1.2 liters motor 3 dörrar ca 120000 kr.
Ac cd esp 0.5-0.6 ? i förbrukning bensin miljöklassad (skattebefriad i 5 år) osv. Visst mkt pengar för en så liten bil, men lite roligare än 1.5 liter som den nuvarande trotjänaren drar.

Bror min har köpt en Toyota Aygo som han jobbpendlar med som han är nöjd med har dock lite problem att trycka  in mina 190 cm bakom ratten på Aygon inte för att Swiften var ett under av utrymme men nog kändes den lite rymligare.

Nu till den stora frågan finns det någon här på forumet som kan komma med tips å omdömen ?

MVH tyke  :D

Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo på landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast på landet förståss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förråd.
SV: Suzuki Swift något att ha ?
« Svar #1 skrivet: 04 juni 2011, 16:49:39 »
Intressant klurar på det oxå frun har bestämt att hon inte vill köra mondeon nå mer så jag funderar på nya swiften eller nya kia rio. swift verkar ju klart bättre i kvalla än tidigare swiftar.
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  Mål: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskåp -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp några ggr/vinter.
År 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Årsmedeltemp +4,0
År 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Årsmedeltemp +2,3
År 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Årsmedeltemp +3,3
År 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Årsmedeltemp +4,4

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Suzuki Swift något att ha ?
« Svar #2 skrivet: 04 juni 2011, 16:54:53 »
Den har i vart fall fått väldigt bra kritik av alla som testat den i tidningar, den anses numera vara bättre än Polo.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Suzuki Swift något att ha ?
« Svar #3 skrivet: 04 juni 2011, 17:09:01 »
Jag har en Toyota Avensis 1,8 2003 års model som gått 9000 mil, och efter att kollat runt lite samt läst en del, fastnade vi för en Suzuki Swft. Jag har kört en sväng med en, och tycker den var kanonfin att köra och väldigt fin att sitta i.

Vi har beställt en Swift Exclusive med automatlåda och hoppas på att få den under juli-augusti. Jag tror att automaten är att föredra, eftersom det blir en del växlande när man kör på lite mindre vägar som svänger lite mer än de större.

Jag upplevde Swiften lika fin att köra som min nuvarande Avensis, och som sagts ovan, den har fått väldigt bra kritik och är ju testvinnare över resten av klassen småbilar.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Suzuki Swift något att ha ?
« Svar #4 skrivet: 04 juni 2011, 17:35:04 »
Tack för responsen !
Blir en manuell för våran(frugans) del då hon vill ha en manuell. Plus att äldsta grabben kan övningsköra med den, då hans 740 har körförbud....
Såg precis i specen att 3 dörrars ev endast är 4 sitsig. Någon som vet ?
Provsatt även en Kia picanto idag. Osäker på kvaliten.
Emottager gärna fler tips !

Ha en trevlig å varm helg !

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Suzuki Swift något att ha ?
« Svar #5 skrivet: 04 juni 2011, 19:03:00 »
köp en med få dörrar, ju fler dörrar desto mindere blir de på en småbil.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Suzuki Swift något att ha ?
« Svar #6 skrivet: 04 juni 2011, 19:13:35 »
Swift finns antingen med tre dörrar och enbart utrustad enligt comfort samt med fyra sittplatser, eller med fyra dörrar, fem sittplatser och utrustningsalternativen comfort eller exclusive, där exclusive innehåller farthållare, lättmetalsfälgar, acc och lite annat som start/stoppknapp samt möjlighet att välja till automatlåda.

Vill man ha automatlåda eller den dyrare varianten på utrustning, måste man alltså välja fyra dörrar.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad JimGus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Suzuki Swift något att ha ?
« Svar #7 skrivet: 04 juni 2011, 19:44:51 »
Tyke, kolla in Mitsubishi Colt, finns som 3 och 5 dörrars. Enkel bil som är helt ok med 8 års garanti för 120k  Thumbsup
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo på landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast på landet förståss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förråd.
SV: Suzuki Swift något att ha ?
« Svar #8 skrivet: 04 juni 2011, 20:20:09 »
Ska provköra swiften, kia rio samt ev. i20 & yarisen. Tror att frun kommer att gilla swiften eller rion bäst!! Vet ej pris på rion men swiften bensin exclusive paketet med metallic v-hjul & mv & kupevärmare kostar 159000 oprutat. Diseln & 4x4 kostar betydligt mer i service enligt ÅF var där i onsdags. Bensinalternativet tar ju 0,5 enligt specen så det är ju helt ok. Ska provköra i veckan nån/några i veckan!!
« Senast ändrad: 04 juni 2011, 22:36:55 av scoutman »
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  Mål: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskåp -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp några ggr/vinter.
År 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Årsmedeltemp +4,0
År 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Årsmedeltemp +2,3
År 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Årsmedeltemp +3,3
År 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Årsmedeltemp +4,4

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Suzuki Swift något att ha ?
« Svar #9 skrivet: 04 juni 2011, 20:38:03 »
Provkörde Swiften idag 4*4 fanns endast denna som provkörningsbil helt ok ! Satt väl inte som en kung men sköna fasta säten trivsamt drag å lättväxlad. Lite mindre än min jobbarkärra 6 meter å 3 ton. Men kan nog tänka mig att ratta även denna om det kniper  ;).

Har inte kollat in colten.. Kanske borde man göra det innan man bestämt sig.

Inbytesbilen (trotjänaren) 960 -95 3.0 hade väl något på känn förutom gnisslande bromsar så fick vi en indikation på att något är vajsing på autlådan blinkande pil IDAG ????? Vad det nu kan tänkas betyda ??? :o
Fördelen hos Suzuki är att dom bjuder minst 10000 kr om bilen är körbar plus bes. Känns extra aktuellt idag.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Suzuki Swift något att ha ?
« Svar #10 skrivet: 04 juni 2011, 20:47:56 »
Hej! Om man kan tänka sig en lagerbil vit/röd inte metallic 2-3 veckors lev tid. Bilarna står tydligen i Malmö enl försäljare.

Vill endast ha det enklaste/billigaste för tillfället !

Måste spara pengar till nästkommande vinters elförbrukning  huvuddunk huvuddunk :'(

Trevlig Helg önskar Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Suzuki Swift något att ha ?
« Svar #11 skrivet: 04 juni 2011, 20:49:52 »
Colt och yaris är utgående modeller som snart ska ersättas, swiften är modernare med bra säkerhet. Men det är klart vill man ha 8 års garanti så...
En lite dyrare att checka kan vara Hyundai ix20 med fem års garanti.

Utloggad Nucken

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Finspång
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Suzuki Swift något att ha ?
« Svar #12 skrivet: 06 juni 2011, 08:57:16 »
Kan rekommendera Hyunadai. Har själv två st Getzar (en bensin och en diesel), finns 4st andra modeller i släkten.

Mina har har gått 5000 resp 10000mil.
Fick bytt bromsskivor bak samt kränningshämmarstag vid 9000mil. Övrigt bara service, vilket kostar 1500-2000kr/1500mil.

Har även dragit husvagn (ca 1000kg) med dieseln utan problem, ca 0,7 liter/mil. Att jämnföra med volvon jag hade innan som drog 1,5 liter/mil med samma husvagn.

Visst finns några nackdelar, lite plastig inrednig och rostskydd som inte är på topp, men ett lager tectyl och extra innerskärmar så verkar dom klara svenska vintervägar rätt bra.

Enplansvilla med källare 95+95 kvadrat
Byggår 1965
Uppvärmning:
Sedan 2011-04-14
CTC EcoAir 105+EcoEl AVT Edition (årsförbrukning ?)
Tidigare
El/Ved kombipanna (årsförbrukning 21000kWh)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Suzuki Swift något att ha ?
« Svar #13 skrivet: 06 juni 2011, 09:41:29 »
 Det är ny bil som gäller..? Annars får man mycket begad bil för 50', hörde du tittat på Aygo, vi har en Citroen C1, "samma" bil som Aygo, som vi gillar super mycket, och går att köra lätt under 0.5liter/mil, vart sugen på Toyota IQ, men rätt dyra/kg...
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Suzuki Swift något att ha ?
« Svar #14 skrivet: 06 juni 2011, 10:30:42 »
Lutar nog åt ny bil även om det är ekonomiskt vansinne att köpa nytt.
Bara det att jag är så less på massa krångel rost, bromsar som strular besiktningar.....
Medveten om att ny bil inte löser alla problem. Slipper i alla fall besiktiga de närmaste 3 åren. Plus nöjd fru  :-*.

Därav valet av den billigaste varianten av swiften 3 dr standardfärg osv.

Har kört brorsans Aygo å precis som du säger är den snål han har varianten med "växlingsrobot (aut)" Han är själv asnöjd med den.
När brorsan köpte sin Aygo så sa försäljaren att någon backvarnare inte behövdes......Det var ju bara att sträcka ut armen bakåt å känna sig för... ;D *roflmao*
Dock känns swiften en aning större

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!