Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp!! Enrörssystem eller tvÃ¥rörssystem?  (läst 34443 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tranceblast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Hej!

Kan någon hjälpa mig? Jag har köpt en villa som jag inte har tillgång till förrän i slutet av Januari och det finns en oljepanna som jag hade tänkt kasta ut och sätta in en luft/vatten. Så jag har frågat säljaren av huset om det är enrörs eller tvårörssystem (hon är inte så glad för att man ska komma dit och kolla) svaret jag fick var: Jag styr alla rum via en central termostat. Varje element kan ställas manullet också. Hon hade även frågat några byggare om enrörs och tvårörssystem men dom visste inte.

Någon som vet om det är enrörs eller tvårörssystem?

Tacksam för svar!


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #1 skrivet: 25 december 2009, 14:40:02 »
Enklaste sättet att kolla är att stänga av en radiator på termostaten och vänta nån timme, är returledningen (under kopplet) sen varmare än radiatorn så är det 1-rörsystem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #2 skrivet: 25 december 2009, 14:51:40 »
Det är mera viktigt att radiatorerna är stora och effektiva. 1-2 rör är inte avgörande.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad tranceblast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #3 skrivet: 26 december 2009, 09:22:25 »
Jag har fått lov att komma till huset och titta. Hur kan jag se det lättast? Oljepannan som finns där är från 68 (samma år som huset byggdes). Vad jag har hört så går rören i källartaket och går upp till varje element.

Gott Nytt Ã…r

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #4 skrivet: 26 december 2009, 09:39:42 »
Det är väldigt svÃ¥rt att se, speciellt om du bara skall "komma och titta".  Men förstÃ¥r inte varför det skulle ha nÃ¥gon egentlig betydelse?  Som nÃ¥gon sa tidigare, sÃ¥ spelar ett eller tvÃ¥rörs inte nÃ¥gon större roll.  Det som har betydelse är hur varmt vatten som mÃ¥ste köras ut i radiatorerna när det är kallt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad tranceblast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #5 skrivet: 26 december 2009, 09:50:21 »
Det är väldigt svÃ¥rt att se, speciellt om du bara skall "komma och titta".  Men förstÃ¥r inte varför det skulle ha nÃ¥gon egentlig betydelse?  Som nÃ¥gon sa tidigare, sÃ¥ spelar ett eller tvÃ¥rörs inte nÃ¥gon större roll.  Det som har betydelse är hur varmt vatten som mÃ¥ste köras ut i radiatorerna när det är kallt.


Jag har hört av flera säljare av Daikin att det skulle ha stor betydelse. Då skulle jag egentligen bara kunna fråga hon som bor där vad hon har för temp ut???

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #6 skrivet: 26 december 2009, 10:18:20 »
Det är radiatorenas förmåga att avge värme som är det viktiga, det vet man om man vet vilken temperatur som behövs på vattnet när det är riktigt kallt. Skulle det vara ett "högtemperatursystem" kan man byta ut och flytta om element för att få till ett system som behöver lägre framledningstemperatur.
Dom som säger att det är ett eller tvårörssystem som avgör vet troligen inte vad dom pratar om, däremot är det kanske lite enklare att justera in ett tvårörssystem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tranceblast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #7 skrivet: 27 december 2009, 13:10:29 »
Det är radiatorenas förmåga att avge värme som är det viktiga, det vet man om man vet vilken temperatur som behövs på vattnet när det är riktigt kallt. Skulle det vara ett "högtemperatursystem" kan man byta ut och flytta om element för att få till ett system som behöver lägre framledningstemperatur.
Dom som säger att det är ett eller tvårörssystem som avgör vet troligen inte vad dom pratar om, däremot är det kanske lite enklare att justera in ett tvårörssystem.

Pannan stod på 60grader och tempen ut till elementen var 45grader. Ett av elementen var inte på och det var lika kallt på returen som själva elementet var. Jag antar att det är två-rörssystem?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #8 skrivet: 27 december 2009, 13:52:50 »
Jo , det där är 2-rörsystem. Men ett underligt ställe att sätta termostatventilen.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tranceblast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #9 skrivet: 27 december 2009, 17:09:06 »
Tack dÃ¥ vet jag! Haha, nej inte det smartaste stället kan man tycka  :)

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #10 skrivet: 30 december 2009, 22:10:51 »
Om du skall byta till värmepump så får du troligen byta till lågtemps radiatorer ???
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad tranceblast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #11 skrivet: 01 januari 2010, 13:50:49 »
Om du skall byta till värmepump så får du troligen byta till lågtemps radiatorer ???

Det tror jag inte att jag kommer behöva eftersom att tempen ut till radiatorerna idag är 45grader och har alltid varit. Många pumpar ger 55grader fram. Elementen som sitter där antar jag är "lågtemps radiatorer"??

Dom flesta av elementen som sitter där ser ut ungefär såhär fast längre:


Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #12 skrivet: 01 januari 2010, 14:09:40 »
Jo , det där är 2-rörsystem. Men ett underligt ställe att sätta termostatventilen.  Sc:,h

Tycker att det ser ut att vara en termostat med en extern känselkropp som förmodligen sitter monterad i närheten till elementet, så det ser ok ut i mina ögon.

Utloggad tranceblast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #13 skrivet: 01 januari 2010, 14:16:47 »
Jo , det där är 2-rörsystem. Men ett underligt ställe att sätta termostatventilen.  Sc:,h

Tycker att det ser ut att vara en termostat med en extern känselkropp som förmodligen sitter monterad i närheten till elementet, så det ser ok ut i mina ögon.

Yes, helt rätt! Elementet sitter ca 1meter ifrån termostaten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #14 skrivet: 01 januari 2010, 15:05:30 »
Jo , det där är 2-rörsystem. Men ett underligt ställe att sätta termostatventilen.  Sc:,h

Tycker att det ser ut att vara en termostat med en extern känselkropp som förmodligen sitter monterad i närheten till elementet, så det ser ok ut i mina ögon.

Yes, helt rätt! Elementet sitter ca 1meter ifrån termostaten.

Fast man fÃ¥r intrycket att radiatorn sitter pÃ¥ andra sidan väggen pÃ¥ den bilden.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!