Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump till liten halvisolerad 35 kvm stuga?  (läst 1896 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ralph A

  • Gäst
Ralph A
Luftvärmepump till liten halvisolerad 35 kvm stuga?
« skrivet: 10 november 2019, 09:02:51 »
Jag skulle vilja ha tips på lämplig luftvärmepump till vår lilla halvisolerade sommarstuga på 35 kvm belägen i Stockholms skärgård. Ska man köpa en av Panasonics modeller för dryga 8000kr eller finns det något jag önskar på något dyrare modeller?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Luftvärmepump till liten halvisolerad 35 kvm stuga?
« Svar #1 skrivet: 10 november 2019, 14:24:08 »
Ska du ha 15 grader eller varmare då du inte är där?

Vet inte om modellerna skiljer sig åt hur de fungerar vid 15 graders rumstemperatur, men den panasonic farsan har i garaget blåser med full fläkt i det läget, men ändrat man till 18-20 så går den med låg fläkthastighet.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Ralph A

  • Gäst
Ralph A
SV: Luftvärmepump till liten halvisolerad 35 kvm stuga?
« Svar #2 skrivet: 10 november 2019, 16:01:39 »
Nja, jag tänker att 5-10 grader räcker när jag inte är där.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump till liten halvisolerad 35 kvm stuga?
« Svar #3 skrivet: 10 november 2019, 16:21:29 »
Panasonic har väl fortfarande 8 eller 10 grader som underhållsfunktion och då inte på alla modeller.
Nu kanske det är annorlunda så du får kika så modellen du kikar på har dom funktionen och inställningar du önskar.

Halvisolerat låter som väldigt dåligt isolerat och blir det kall vinter så behövs en hel del i effekt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump till liten halvisolerad 35 kvm stuga?
« Svar #4 skrivet: 11 november 2019, 18:21:28 »
Jag är i nästan samma läge. Men här är det till en ekonomidel pÃ¥ 25 kvm belägen i Västerbotten. Hade tänkt flytta sovrummet dit men nu under vintern blir det en paus i renoveringen sÃ¥ hade hoppats pÃ¥ kunna köra lite underhÃ¥llsvärme tills vidare ocksÃ¥. Isoleringen skulle jag säga är medelbra  :P

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump till liten halvisolerad 35 kvm stuga?
« Svar #5 skrivet: 11 november 2019, 23:17:29 »
i min stuga i västerbotten finns ingen el ej heller isolering så där eldar vi i vedspisen i köket

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump till liten halvisolerad 35 kvm stuga?
« Svar #6 skrivet: 12 november 2019, 06:27:46 »
i min stuga i västerbotten finns ingen el ej heller isolering så där eldar vi i vedspisen i köket
Jag kanske ska köpa en vedspis dÃ¥  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!