Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rätt tid att investera nu!  (läst 143812 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #90 skrivet: 06 september 2011, 09:39:56 »
Förmodligen också därför installatören aviserar en prishöjning.
Finns ingen anledning att lämna rabatter när man har mer jobb än man hinner med = höj priset, hinn med, tjäna bättre, eller rabattera, hinn inte med = korkad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

22much

  • Gäst
22much
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #91 skrivet: 13 december 2011, 20:12:33 »
Det är klart att det är rätt tid att investera eller inte...
Det som är klart är att det blir billigare och billigare men svårare och svårare och varför då?
Bland annat pga detta forum för även om jag inte är inne och läser mer än ytterst sporadiskt så med all respekt för rickard som i full ärlighet skapat forumet så likt allt annat så överbefolkas detta forum liksom det mesta på nätet av diverse personer som aldrig kan eller vill hålla käft och som dessutom kallar sig "dignitärer" inom området..
Bra exempel "Raffen" som direkthögg som nummer två på denna lina..

Jag har inte räknat men han/hon har väl ett par tiotusentals inlägg.. varför?

Mitt förslag till er alla som gått ut på nätet för att hitta hjälp i denna djungel är att dels läsa här MEN se upp med TS / Raffen med flera som skriver ideligen och varför inte bara ringa till de officiella general-agenterna och se vad de har för åsikt om dessa bloggares egentliga uppsåt.

HELA kapitalvarumarknaden är halvt totaldöd under 2011 höst för att återgå till ämnet och OM inte kylan kommer under senast Januari kommer ALLA att dumpa priser inklusive butiker SÅ är det läge att så kallat investera... SVAR: på skånska NÄ och varför då...?

JO blir det inte kallt så förlorar du nästan inget att ligga kvar och historiskt kostar det ändå mindre i Mars -April fram över sommaren till Augusti där fabrikanterna brukar lansera nytt i början av September.

Men till sist du får idag en förbannat bra luft-luft värmepump installerad och klar med bra garantier till ett pris under 20 000 kr och betydligt mindre efter ROT-avdrag som förmodligen rätt utförd leverar 10-15 år.

Sätt detta i relation till själva huset varför då jaga gråimport eller lyssna på diverse TS´are med flera..?
För att "spara" 10-15%..? Buffel och båg enligt mig från bägge ändar ...

Köp lokalt som du kan se i ögonen och pruta i dagsläget

Thomas / jag är ingen Dignitär men jag är ett Proffs...
« Senast ändrad: 13 december 2011, 20:52:39 av Rickard »

22much

  • Gäst
22much
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #92 skrivet: 13 december 2011, 20:34:20 »
PS
Måste bara svara Andreas på Energipojkarna oxå..
Konkurrens är bra men den ska ske på lika villkor för att kund ska kunna välja korrekt.
Därför jätteeloge till Rickard som skapat detta forum där det fås chans att rätta till obskyra påståenden på diverse sajter bland annat om garantier. Garantier ska vara reella dvs de ska funka och inte vara bra på papperet...

Problemet är bara att även detta vänds och vrids med diverse ordbajs..

Jag säger det igen RING de officiella Nordiska generalagenterna - som givetvis de också talar i egen sak -
men SE det historiskt!!!

Jag har satt mer än 6 000 värmepumpar och varit arbetsledare åt mångdubbelt fler och jag har och fortfarande hjälper försäkringsbolag både mot "försvinnande" både installatörer och "grågrossister"
DET är inte lite lite miljoner om året det kostar försäkringsbranshen.

Nordic Air, VK System, InWest å hur många till som hellst

Jag förstår att du skriver här Andreas för att marknadsföra dig själv MEN jag vet precis vem du är och vart du handlar och därför är det bara att rekommendera er andra att vända sig till honom med förvissning att det inte är absolut billigast men definitivt tryggt och oftast bra :-)

annars rättar han till det..

Thomas

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #93 skrivet: 13 december 2011, 20:46:23 »
Om det nu är inköpsställena det handlar om...Jag vet ocksÃ¥ var Andreas handlar....bl.a vissa produkter pÃ¥ samma ställe som Thomas/TS  ;)
Förövrigt handlar även jag en del produkter frÃ¥n samma ställen....vilket fack hamnar jag i   studs

Ordbajs va ordet....
« Senast ändrad: 13 december 2011, 20:50:23 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #94 skrivet: 13 december 2011, 20:50:49 »
22much:

När du skriver TS, menar du TS Comfort eller menar du TS = TrådSkaparen?

Sen vet jag inte riktigt varför du kritiserar bland annat mig, Raffen eller TS Comfort, vi rekommenderar allihop att köpa via de Svenska grossisterna, och har alltid så gjort, med vissa undantag.
I ett garage på 15 m2, när köparen inte har mer än 5000 kr att satsa, då är det inte så givande att rekommendera någon värstingpump, men en Jula-pump kan tjäna in sig på några år.

Hela vitsen med forumet är ju att hjälpa till i den djungel som finns, och de allra allra flesta "storpostarna" som har många inlägg har också varit med så länge att de hunnit lära sig att kvalitet, även om det kostar lite mer som regel är en bättre affär, och att långa garantier, speciellt på luftvärmepumpar ofta har visat sig vara ett bra skydd, då det förekommit en hel del seriefel genom åren.

Det är helt OK att kritisera forumet, mig eller andra, men då tycker jag att du skall ha på fötterna först, om det skall bli rättvist.

Detta forum är INTE som alla andra forum.

Om du med TS menade TS Comfort så tar jag för givet att de som läser hans inlägg inser att han har ett egenintresse i att verka på detta forum.
Jag håller dock efter honom (och andra rätt hårt när jag ser att deras inlägg blir mindre hjälp och mera sälj), visst anser sig vissa ibland vara för tufft behandlade, men jag gör i alla fall mitt bästa för att hålla forumet så rent som möjligt från reklam i inlägg.
Om du med TS menade mig (TrådSkaparen) så skulle jag väldigt gärna vilja veta vad mitt egentliga uppsåt skulle vara med mitt skrivande.
Och det skulle även vara otroooligt intressant att veta vilket uppsåt du anser Raffen har.
Det skulle även vara intressant att veta om du vet/anser/tror att vi jobbar på uppdrag åt någon, och i så fall åt vem.
Och om det finns bevis för att någon i detta forum på något sätt jobbar på uppdrag åt någon tillverkare/importör/generalagent så vill jag väldigt gärna veta det då det i så fall skulle vara ett flagrant regelbrott.

Jag är rätt säker på att jag är en av de som tar på verkligt allvar detta med smygreklam, smutskastning o.s.v. på nätet, en av väldigt få - och att då få denna typ av skit kastat på sig är inte bara orättvist, det är även fel.
Men som sagt, det skulle vara väldigt intressant att få veta exakt vad du vet om de du anklagar.

Jag tar för övrigt bort ditt telefonnummer från ditt inlägg då det är mot reglerna att marknadsföra sig i inlägg.
« Senast ändrad: 13 december 2011, 20:54:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #95 skrivet: 13 december 2011, 20:52:41 »
vilken luftvärmepump är då den bästa enligt Dig?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #96 skrivet: 13 december 2011, 20:56:13 »
Enligt vem?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #97 skrivet: 13 december 2011, 21:02:37 »
22much....kan va intressant att veta..

22much

  • Gäst
22much
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #98 skrivet: 13 december 2011, 21:31:43 »
Hej igen!

Jag svarar moderator Rickard först!

Pierre är i blåtanden och vägrar lägga på men hur har du egentligen läst mitt inlägg?
Jag berömmer ju både dig och forumet men undrar eller ifrågasätter de som tusentals
ggr kommer med inlägg. Varför frågar jag mig och jag vet en hel del men skickar bara rådet
vidare att kontakta de officiella svenska, nordiska generalagenterna och försäkringsbolagen
vad de de anser.
Sen får du gärna ta bort mitt telefonnummer men som jag skrev lovade jag att INTE sälja.
På tal om marknadsföring på forumet kolla sida tre-fyra denna lina med inbördes beundran
med bl.a. nettovärmepumpar..

Kul att ni svarade och kul att röra om hoppas ni alla tål det!

Linan var ska vi investera nu och jag anser att jag gett en adekvat råd VÄNTA och motiverat varför.

mvh Thomas

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #99 skrivet: 13 december 2011, 21:36:13 »
Vi säljer "lokalt" i Stor Stockholm och Södermanland och bara modeller frÃ¥n dom Svenska Distributörerna (Generalagenterna) med 5 Ã¥rs totalgaranti sÃ¥ det borde inte vara oss han menar med TS eller grÃ¥import  Sc:,h
Det enda jag har skrivit i denna trÃ¥d var om min Ã¥sikt om  eventuella prisjusteringar.
Att kontakta dom officiella Svenska och Nordiska Generalagenterna är ett bra råd för att hitta närmaste återförsäljare och det är det jag brukar uppmuntra till


Inga aviserade prishöjningar vad jag vet från leverantörerna än så länge.
Kampanjer brukar det inte vara sÃ¥ mycket när det ändÃ¥ är som mest att göra  Sc:,h
Nya modeller kan vara kul, för försäljaren  finns dock alltid orosmomentet för "barnsjukdomar" !!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

22much

  • Gäst
22much
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #100 skrivet: 13 december 2011, 21:39:18 »
Bäst och bäst men mest prisvärd, tyst och prisvärd Mitsubishi FD25
Bäst Ururu Sarara från Daikin men inte värd priset
mest överskattad Toshiba Polar och Panasonic HE
om jag ska svara snabbt

OBS Nocria bra så länge den inte strular och du ska ha med FG att göra
den gör det tyvärr för ofta

Thomas

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #101 skrivet: 13 december 2011, 21:52:57 »
är du Thomas så mycket mer seriös än oss andra här på forumet?...

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #102 skrivet: 13 december 2011, 22:14:50 »
pust....   lämnar frÃ¥gor helt obesvarade, för att i just den stil han kritiserar (tror jag) bara delge sin egen uppfattning.
Ville bara väcka debatt  Sc:,h.....genom att delge en tung egen-propaganda om sin egen förträffliga meritlista och installationsvolymer  a:gl     för att sen delge en rangordnad "topp fem lista" som tydligen ska tolkas som fakta  Sc:,h     och skribenten började med att kritisera de som skrev inlägg i egen vinnings regi.....För det var ju buffel och bÃ¥g att handla av en som pÃ¥ de flesta pumpar erbjuder 5Ã¥rs garanti ?? (inte Raffen jag tänker pÃ¥  ;)  )

Vad var det du ville debattera om  Sc:,h


 
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #103 skrivet: 13 december 2011, 22:34:13 »
Precis 22much inlägg i forumet är en rätt typisk "i-branschen-uppfattning" om de diskussioner som förs här i forumet.
Ja, jag uppfattade det i alla fall som att mer eller mindre alla fick sig en skopa av "kritiksleven".
Det forumet gjort i många fall är ju att bevisa hur ynkligt dålig kompetensen är på många håll bland de som kallar sig för proffs, och jag har full förståelse för att vissa surnar till när det gång på gång bevisas i detta forum att kompetensnivån rent generellt i värmepumpsbranschen lämnar en hel del övrigt att önska.

Vilka värmepumpar som är bäst varierar år från år och jag rekommenderar därför väldigt sällan ett specifikt fabrikat, utan brukar istället räkna upp ett antal modeller som jag mest hört gott om under en följd av år.
Hur bra de är detta Ã¥r, eller nästa,  det vet ingen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

22much

  • Gäst
22much
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #104 skrivet: 13 december 2011, 23:28:41 »
Hej där!
Nej Rickard alla har inte fått sin skopa av sleven om man läser ordagrannt!
Tråden eller lina vad det kallas handlar om det är läge att investera nu och i förlängningen i så fall hur och var. Istället för att kommentera alla inlägg ett och ett gav jag vissa råd som jag står för vad det gäller för slutkund / amatör i sitt val av produkt och installatör och att undersöka var maskinen kommer ifrån. Samt att vara kritiskt granskande till de som levererar otaliga kommentarer. Allltså inte dömmande utan sunt granskande..

Nisse-Gurra ställde en rak fråga och jag svarde kort - förstår ärligt talat varför du Rickard eller han sedan har åsikter på mina åsikter..?

Jag fick frågan vilken är bäst just nu och jag svarade självklart kunde jag skriva en uppsats om hur det kan vara bli på elva olika parametrar över tid men jag fick som sagt en direkt fråga av Nisse-Gurra

Svar till dig Nisse-Gurra och er andra som reagerat på att jag råkat nämna antelet maskiner jag varit och är ansvarig för och eller om jag är något bättre än andra..

Kan vara så men jag försöker hålla mig till sak och huruvida det är läge att investera, var och hur och i min enfald är det detta tråden handlar om. Ett stort tack till TS Comfort som adekvat håller sig till fakta och tråden och jag vill här genast dra tillbaka all eventuell underliggande kritik och framöver se han som en förebild hur man för seriös debatt.

Faktum kvarstår att Mitsubishi FD25 har minst problem just nu rent statistiskt och billigast och säkrast att handla är från Canvac och Scanoffice i dagsläget sen får ni säga vad ni vill..

Mitsubishi direkt kostar bara mer..

Daikin skitbra men har ljudproblem, Panasonic har en avfrostning från 1800-talet och inbyggda säkerhetsbälten som gör att den strular vid spänningsfall, Fujitsu/Fuji småproblem men du måste ut igen statistiskt för ofta, men alla fabrikat har sina maskiner som är bäst beroende på applikation!

Så Rickard vad säger du till sist om dialogen på mittensidorna med bl.a Nettovärmepumpar i denna tråd
är då mina inlägg fördold marknadesföring?

Som sagt jag ÄR i branschen och jag skriver max en gång om året hitills och om jag gett en en skopa av sleven av kritik så är det bara SE UPP med de som skriver superofta kan va läge att kritiskt grandska då?

Bara sunt förnuft....?






Kul med en massa svar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!