Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 750 fläkthastighet  (läst 2920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad h.lage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Nibe 750 fläkthastighet
« skrivet: 24 september 2012, 11:03:21 »
Sitter & läser igenom installatörshandboken & undrar vad de menar på s. 34 eller s. 35 i gamla manualen. Det handlar om inställning av ventilationshastighet och där är det diagram med flöde på x axeln (l/s) & tryck (kPa) på Y-axeln. Vad är det för tryck de menar?

Jag vill räkna ut hur många % fläkten bör stå på. I ett hus på 160m2 behöver man ett flöde på 56l/s om man räknar med 0,35 (l/s)/m2. Tittar man fläktfrekvensen så ökar den med trycket på y-axeln, så vad är det för tryck? På nästa sida finns det även där diagram med tryck på Y-axeln där det står tillgängligt externt tryck, vilket jag heller inte förstår?
« Senast ändrad: 24 september 2012, 11:39:23 av h.lage »
Nibe 750 i Smålandsvillan Kalmar med radiatorer. 96m2 på nedervåning, oinredd övervåning.

Inställd temp: 20 C, vatten ekonomi= 45 C, Inomhusgivare 3,5 i faktor, Fläkthastighet 55%
Lufthastighetssensor (BS1) ca 145 m3/h, Värmekurva 7+1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29401
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 750 fläkthastighet
« Svar #1 skrivet: 24 september 2012, 17:26:09 »
Det är difftrycket över fläkten.
Flödet varierar (vid en bestämd fläkthastighet) med difftrycket.

Men du ska enligt uppgift kunna läsa av luftflödet under "Info->Serviceinfo->Meny 13/28".
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad h.lage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 fläkthastighet
« Svar #2 skrivet: 24 september 2012, 18:24:04 »
Tack, så mkt att lära sig :)
Luftflödet anges i meny 13 som m3/h (vilket dÃ¥ skulla vara samma som kPa?) och för ett hus pÃ¥ 160 m2 behövs ett luftflöde pÃ¥ ca 200m3/h, om jag räknat rätt, isÃ¥fall skulle man fÃ¥ lov att sätta fläkthastigheten pÃ¥ 75%. Stämmer det? 

Men diagrammen som står på nästa sida om pumphastighet måste avse ett annat tryck annars får jag inte ihop det? Det flödet som är intressant antar jag är 0,35 (l/s)/m3. Min pump är inställd på hastighet 2 & då klarar den ett tryck 0-35 kPa enligt diagrammet, hur vet man vilken hastighet som är rätt?
Nibe 750 i Smålandsvillan Kalmar med radiatorer. 96m2 på nedervåning, oinredd övervåning.

Inställd temp: 20 C, vatten ekonomi= 45 C, Inomhusgivare 3,5 i faktor, Fläkthastighet 55%
Lufthastighetssensor (BS1) ca 145 m3/h, Värmekurva 7+1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29401
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 750 fläkthastighet
« Svar #3 skrivet: 25 september 2012, 21:07:35 »
Hej!
Om luftflödet anges direkt i m3/h så behöver du inte blanda in tryckskillnaden eller fläktdiagrammen.
Som sagt behövs ca 200 m3/h så det är bara att testa sig fram med olika %-värden på fläkten tills det stå 200 i meny 13.

Luftflödet anges i meny 13 som m3/h (vilket då skulla vara samma som kPa?)

Nej, m3/h är luftflöde och kPa är tryckskillnad, blanda inte ihop detta.
« Senast ändrad: 25 september 2012, 21:10:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bruno_a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 fläkthastighet
« Svar #4 skrivet: 26 november 2012, 11:59:04 »
Lyfter tråden och gör en liten kapning. Vinter närmar sig och är redan här på vissa håll så jag har läst här om fläkthastigheter och fläktsynk. Läste i CZ-delen att folk hade förbrukning på 250kWh/dag när det var riktigt kalla dagar och det låter ju inte rimligt (då blir det kanske billigare att stänga av fläkten helt och bara elda med el?)

Jag gillar idén med fläktsynk men den är inte perfekt.
Läste någon tråd med en bra idé.
Montera en temp-givare i avluftskanalen och låt denna styra fläkten. T.ex. bra fräs på fläkten vid temp på <-10 (körning och avfrostning)med gradvis minskning av fläkten till >18 då den stannar för att hålla inne värmen i huset (fläkten skulle bara stanna på vintern).
Går detta att lösa på något bra sätt själv? Bäst vore såklart att nibe gör en sådan programmering men då klarar man ju inte ventkraven i BBR så det kommer ju inte hända...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!