Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LVVP, Acktank, Fläktkonvektorer, SolfÃ¥ngare. Hur gör man?  (läst 6705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det finns folk som kopplat ihop värmepumpen med vedpanna och då kör ut 90°C vatten till värmepumpen
Bra eller dåligt? det fungerar för dem.

Frågan är väl hur garantier osv påverkas om man gör så, utan att ha fått klartecken av leverantören av VPn. Jag har haft en sån diskussion med CTC om hur dom ställer sig till att jag skickar ut väldigt varmt vatten till min EcoAir. Jag bad om en övre gräns men fick en motfråga "hur varmt vill du skicka ut?", så sen fick jag beskriva hur jag tänkte och fick ett ja på det. Men det handlade om typ 70 grader, inte 90-95.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad MegaMedic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sorunda
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Hus med Solvärme, flvp och lvvp
Har värmepump, vedpanna och solfångare som alla är kopplade till tekniktank med tre slingor två för varmvatten o en sol slinga (som jag inte använder för den är för kort).
Värmepump och solfångarna kör jag mot plattvärmeväxlare och för att inte pumpen ska få för varmt vatten har jag en el-ventil som öppnar när Vp drar igång. Fungerar perfekt.
Avråder från att sätta Vp på solslinga då den kan växla värme för dåligt, finns flera trådar här på forumet om det. Fortsätt med solfångarna tummenupp


Utloggad Mr2T

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: LVVP, Acktank, Fläktkonvektorer, Solfångare. Hur gör man?
« Svar #17 skrivet: 18 november 2013, 12:19:17 »
Jag har för avsikt att ha det som tvÃ¥ olika system kan man säga, där ett system är solfÃ¥ngarna mot slinga i tankbotten och det andra är värmepumpen pÃ¥ en annan slinga högre upp i tanken. Jag har alltsÃ¥ inte för avsikt att blanda vätskorna med varandra pÃ¥ nÃ¥got  vis. Poolen värmer jag redan mot en spiralvärmeväxlare som sitter i poolvärmepumpar annars.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
värmepumpen på en annan slinga högre upp i tanken.

Det är väl just det man avråder från, därför att man förlorar för mycket effekt i själva överföringen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad MegaMedic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sorunda
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Hus med Solvärme, flvp och lvvp
Utryckte mej otydligt. Värmepump mot slinga i tank kan fungera så dåligt att du får driftproblem beroende på det höga flödet från pumpen gör att slingan inte hinner ta upp värmen och växla den till tanken, en plattvärmeväxlare är betydligt mer effektiv och det kostar inte mer heller. Däremot tycker jag du ska använda två stående slingor till varmvattenberedningen där den undre slingan plockar max solvärme o den övre slutvärmer kanske behöver du även komplera med en elberedare beroende på vad Vp kan leverera.

Utloggad Mr2T

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: LVVP, Acktank, Fläktkonvektorer, Solfångare. Hur gör man?
« Svar #20 skrivet: 18 november 2013, 20:16:50 »
Så med andra ord räcker det med EN slinga, en genomströmmingsslinga för tappvatten, ingen inbyggdvarmvattenberedare, utan jag kör tappvattnet genom genomströmmningsslingan in i den externa beredaren och that's it? Jag hade tänkt hålla nere antalet cirkulationspumpar, där av har jag jagat tank med så många inbyggda slingor som möjligt. Blir ett jäkla virrvarr av cirkulationspumpar annars? En till luftvattenvärmepumpen, en till plattvärmeväxlaren och ackumulatortanken, en till värmevattnet till radiatorerna, en till solfångarna och ackumulatortanken och kanske en till för den kommande golvvärmen i köket. Känns inte det som rätt många?

Jag har en typ tioskivors plattvärmeväxlare som ligger, den mäter runt 180x80mm, jag har ingen aning om effekten den kan leverera, men skulle den räcka till en värmepump? Solfångarna pumpar ju lätt fram 100v vatten på sommaren så det är snarare den som behöver et växlare om nu inbyggda slingor är så dåliga på att överföra värmen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!