Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g framledningstemp - ständig elpatron  (läst 2487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dude

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Låg framledningstemp - ständig elpatron
« skrivet: 13 januari 2010, 09:41:27 »
Jag har ett problem med min Nibe Fighter 1215 (7kW) och bor i Hallsberg: Elpatronen går ständigt enligt displayen men framledningstemeraturen i radiatorkretsen blir bara 39 grader. Jag provade att slå ifrån tillskottselen med resultat att det fortfarande bli endast 39 grader (det är inställt på 48 grader). Oavsett vad jag ställer temeraturen på (-4 till +4) så ändras inga värden. Pumpen går ständigt också. Eftersom det är 1 plusgrad i borrhålet så tycker jag det borde bli varmare. Vad kan ha hänt? Tacksam för hjälp och lite desperat!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Låg framledningstemp - ständig elpatron
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2010, 10:48:52 »
Aha, samma framledningstemp oavsett om elpatron är på eller ej?

Låter som att överhettningsskyddet till elpatron löst ut, den återställs bakom övre panelen (lossas med 3 skruvar i underkant). Den sitter strax under reservtermostaten (nr 25 på ritningen i manualen).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dude

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Låg framledningstemp - ständig elpatron
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2010, 11:32:33 »
Det här med att framled.tempen inte går upp med värmepumpen heller trots tio grader varmare ute, vad kan det tyda på?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Låg framledningstemp - ständig elpatron
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2010, 12:08:39 »
Det här med att framled.tempen inte går upp med värmepumpen heller trots tio grader varmare ute, vad kan det tyda på?

Nibe 1215 är en vätska/vattenpump d.v.s. den jobbar oberoende utetemperatur.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Låg framledningstemp - ständig elpatron
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2010, 12:52:34 »
Det här med att framled.tempen inte går upp med värmepumpen heller trots tio grader varmare ute, vad kan det tyda på?

Pumpen orkar höja tempen ett visst antal grader över rumstemp vid konstant drift, sen gör radiatorerna av med all effekt.
Det krävs därmed att det blir varmare inne för för att den ska stiga.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Dude

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Låg framledningstemp - ständig elpatron
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2010, 13:20:40 »
Och vad är då i så fall felet med min pump?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Låg framledningstemp - ständig elpatron
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2010, 13:27:16 »
Det här med att framled.tempen inte går upp med värmepumpen heller trots tio grader varmare ute, vad kan det tyda på?

Kompressorn orkar bara klämma upp framledningstemp till en viss gräns, sen gör radiatorerna av med lika mycket värme som kompressorn ger.

Och vad är då i så fall felet med min pump?

Att inte elpatronerna funkar som de ska, de ska normalt öka framledningstemp för att klara de här kallaste dagarna på året.

Har du kollat överhettnigsskyddet på elpatronerna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Låg framledningstemp - ständig elpatron
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2010, 13:39:10 »
Provat med en "norsk reset", ifall den hängt sig i styren?

Har du kallt inne eller?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Dude

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Låg framledningstemp - ständig elpatron
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2010, 13:46:01 »
Ja, det är rätt kallt inne (16-18 grader). Jag ska kolla överhettningsskyddet och annars göra en "norsk omstart" så får vi se. Tack för tipsen, alla! Jag kanske återkommer i ärendet om det inte funkar.

Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
SV: Låg framledningstemp - ständig elpatron
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2010, 22:22:36 »
Det här med att framled.tempen inte går upp med värmepumpen heller trots tio grader varmare ute, vad kan det tyda på?
Det är i sin ordning. Vb-fram (börvärdet) ska gå ner när det bli varmare ute (titta i manualen på diagrammet för din valda kurva)
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!