Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallerad 109:a..  (läst 5623 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad TobbeNylander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad 109:a..
« Svar #15 skrivet: 27 februari 2008, 20:26:04 »
Ok! Tack för många bra svar!
Anledningen till funderingen var naturligtvis en oemotståndlig nyfikenhet på hur mycket drar det egentligen..?? Men rent logiskt vet jag ju att det ser man väl inte direkt efter bara nåra dar.. Kanske lämpligt med en något längre referensperiod.. Men är man nyfiken så är man..
Har reagerat på att Elpatronen tycks gå in och spetsa trots att det knappt varit på minussidan.. Har dock inte gjort nåra större justeringar än.. Kanske lite justeringar av "huskurvan" kryddat me lite tålamod är receptet...
//TobbeNylander

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad 109:a..
« Svar #16 skrivet: 27 februari 2008, 20:50:45 »
Hej Tobbe

Elpatronen kommer att spetsa med ett antal kWh även mitt i sommaren. Den går in så fort övre pannan ligger mindre än 7 grader över framledningens börvärde, förmodligen någon sorts säkerhet för att alltid klara värme och varmvatten. Nästan alltid då du tappar varmvatten, sjunker temperaturen i övre pannan så mycket att patronen går in.

Jag har min elpatron avstängd och numera ingen spets. Vi duschar två personer varje dag och använder varmvatten då och då, vi har aldrig haft några problem med varmvatten. Man lär sig rätt snart när man måste koppla in patronen, i mitt fall när det börjar bli 5-6 grader kallt ute, det är bara att kolla hur pumpen klarar framledningstemperaturen då och då. Min panna har hittills använt 16kWh i år, det var 3 dagar i januari som det var -8ºC och sol på dagarna, då hade jag patronen inkopplad. Motsvarande tid förra året förbrukade elpatronen cirka 800kWh.

Så mitt förslag är, koppla bort patronen och se hur det går, använder man mycket varmvatten, går det att köra extra varmvatten med pumpen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!