Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Altherma vs. Ecoair 109 + Ecoel. Vilken ska jag beställa?  (läst 9106 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jimmy_I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Altherma vs. Ecoair 109 + Ecoel. Vilken ska jag beställa?
« Svar #15 skrivet: 12 september 2008, 12:31:13 »
@jfl

En belastningsvakt kan råda bot på det problemet om det skulle uppstå. I värsta fall får man uppgradera till en 25A och då blir det en tusing mer om året. Nu bor vi nere i s.skåne och strömavbrott är inte direkt ett problem.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Daikin rekomenderar 20amp en fas..........kan bli jobbigt även om man äkrar upp till 25 om man behöver eltillskott.......

Utloggad jfl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Altherma vs. Ecoair 109 + Ecoel. Vilken ska jag beställa?
« Svar #17 skrivet: 12 september 2008, 16:15:40 »
Hej igen, jag resonerade så här när jag valde sanyo co2.
Jag ville ha ett system som kunde ge höga temperaturer på vattnet i pannan för att slippa toppa med elpatron.
Ville även behålla termostatventilerna för att kunna behålla full värmekomfort i samtliga utrymmen (kör utan innegivare).
Innedelen vilken är en vanlig elpanna från CTC har en trolig livslängd av ca 25år men man kanske får byta komplett utedel några gånger under denna tid.
Blev varnad för att maskiner som fylls och servas på plats kan få väldigt olika verkningsgrad beroende på väderlek, tid samt utrustning som aktuell kyltekniker har till förfogande när arbetet görs.
CO2 pumpar har så höga tryck att dessa servas ej i fält utan utbytes mot nya.

Jag bor också i Skåne och har snart kört min 4,5Kw under 3 år så du kan läsa min statistik under Sanyo CO2 tråden.

Ha det, JFL :)

1-plan 132 m2 byggt -63 i SkÃ¥ne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna Ã¥rsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) Ã¥rsförbrukning ca. 13000 kwh  inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) Ã¥rsförbrukning ca. 9500 kwh  inkl.HH.el.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Daikin rekomenderar 20amp en fas..........kan bli jobbigt även om man äkrar upp till 25 om man behöver eltillskott.......

Observera att storebror ERHQ011AA är tre-fas och säkras med 10A. Den erbjuder också högre COP än ERHQ008AD. Att de mindre modellerna är en-fas med 20A är ju kanske inte så smart konstruerat.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har man inverter anser jag att större är bättre, visst kommer den större antagligen att ha lite sämre COP på låglast, och starta/stoppa lite mer vår och höst när energibehovet är litet (de har ju trots allt en lägsta uteffekt som under delar av året är för hög) men jag tror ändå att jag skulle satsat på den större om priset dessutom ligger lägre.

Jag sitter ju och funderar på just detta. En 11 kW täcker ju en större del av årsbehovet och inte minst har den högre COP vid nominell belastning. Ljudnivån verkar förvisso vara magrinellt högre.

Borde inte en buffert-tank hjälpa en något för stor Altherma?

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Cop på Altherman uppges till 4,55 vid +7 & 35 ºC framledning.....jag skulle vilja se cop vid 50 ºC framlednng istället........med r410a då får man upp till ganska höga tryck & låga flöden genom växlaren........

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!